Gå om förskoleklassen?
Nu blir det kanske ett lite långt inlägg, men?.
jag är lite orolig för min dotter och undrar om det finns någon här som har liknande erfarenheter som ni vill dela med er av? Min dotter är nämligen född i december 2011, och hon började alltså i förskoleklass i höstas. Jag funderade redan innan hon skulle börja om det inte vore bättre att hon fick gå kvar ett år på dagis, eftersom hon är född så sent på året och är väldigt blyg och att hon inte kändes riktigt mogen. Men vi tog ändå beslutet att hon skulle börja förskoleklass med sin årskull. Tyvärr upplever jag att hon har det ganska jobbigt i skolan, framför allt socialt. I hennes klass går 14 pojkar och endast 4 flickor, och min dotter har inte lyckats komma in i gruppen. De andra flickorna håller ihop hela tiden och min dotter blir utanför. Hon sitter mest ensam och ritar på rasterna. Killarna gillar hon inte alls. På lektionerna har hon lite svårt att hålla koncentrationen och drömmer sig ofta bort. Så jag och hennes pappa känner att hon skulle må bättre av att få stanna kvar i förskoleklassen nästa läsår med de barn som är födda 2012, men hennes lärare verkar inte riktigt tycka att det är en bra idé. Hon ligger trots allt ok till kunskapsmässigt, och de är rädda att hon ska tappa gnistan om hon måste repetera saker hon redan kan. Men jag tycker precis tvärtom. Hon kanske kan återfå gnistan, som jag känner att hon tappade nån gång redan i höstas.
Så, är det någon som känner igen sig i situationen? Och hur löste ni det?