• snippisen

Vilken är Sveriges bästa stad att leva i?

Hej! 

Jag och min man bor idag i Stockholm där vi båda har fast jobb med hyfsad lön (55.500 innan skatt tillsammans)
    Vi kommer om ett tag få vårat 3e barn. 
    Med så många i familjen känner vi att vi vill bo i ett stort hus, helst en villa med minst 5 rum.
    Priset i Stockholm på hus är sjukt. 
    Vi har ca 3.000.000kr att köpa hus för, men i Stockholm kommer man inte långt med 3 miljoner. 
    Så jag undrar, vilken stad i Sverige är bäst att bo i som barnfamilj? 

• Svar på tråden Vilken är Sveriges bästa stad att leva i?
  • Anonym (H)

Det beror på vad som är viktigt, förutom det stora huset. Intressen spelar ju om inte annat väldigt stor roll. Friluftsmänniskan har nog ett helt annat svar på den frågan än en person som sysslar med någon specifik idrott eller gillar att kunna gå ut och äta på finare restaurang.

Själv tycker jag det är en otroligt svår fråga att svara på. Har bott i både Göteborg och Stockholm, plus några mindre städer och även ute på landsbygden. Jag tycker inte det skiljer så himla mycket om man jämför likvärdiga platser storleksmässigt, så för mig har det mer handlat om vilken typ av plats jag vill bo på. Stad eller landet? Nära vatten? Bra kollektivtrafik? Stort utbud av aktiviteter eller med natur precis runt knuten? Nära släkt och familj? Möjlighet till arbete?

• Almina

Jag håller med om att det beror mycket på era intressen och önskemål om vad staden ska erbjuda. Och hur viktigt det är med närhet till släkt och vänner, och var de i så fall bor. Era möjligheter att få jobb kan ju också spela in.

• snippisen

Vill ha närhet till vatten, tänk er en idyllisk svensk sommar. Släkt bor i Stockholm och Örebro. 
    Intresset skulle väl vara dagsutflykter. Annars är vi mer hemmamänniskor. 

En mindre stad
    Nära badvatten
    Gå ut och äta något gott ibland
    Nära till natur

• Anonym (Häpp)
    snippisen skrev 2018-05-21 11:30:45 följande:

Vill ha närhet till vatten, tänk er en idyllisk svensk sommar. Släkt bor i Stockholm och Örebro. 

En mindre stad
    Nära badvatten
    Nära till natur

Lidköping, Götene, Mariestad ...
  • sextiotalist
    snippisen skrev 2018-05-21 11:30:45 följande:

En mindre stad
    Nära badvatten
    Nära till natur

Västerås, Strängsnäs, Örebro, titta på städer runt Mälaren.
  • Anonym (Sara)

Kristinehamn kanske. Småstad med fin skärgård som dessutom är lätt att ta sig ut i med lokaltrafiken på sommaren. Bra kommunikationer till både Örebro och Stockholm. Finns många fina hus också.

Kanske inte det lättaste att få jobb dock.

• Anonym (Sara)

Enligt Fokus 2017 är det Piteå, Skellefteå och Sundsvall som är bästa kommunerna att bo i.

• snippisen
    Anonym (Sara) skrev 2018-05-21 11:53:05 följande:

Kristinehamn kanske. Småstad med fin skärgård som dessutom är lätt att ta sig ut i med lokaltrafiken på sommaren. Bra kommunikationer till både Örebro och Stockholm. Finns många fina hus också.

Kanske inte det lättaste att få jobb dock.

Jobbar inom kriminalvården så närhet till häkte eller anstalt är ju att föredra.
  • Anonym (qw)
    Anonym (Sara) skrev 2018-05-21 11:57:16 följande:

Enligt Fokus 2017 är det Piteå, Skellefteå och Sundsvall som är bästa kommunerna att bo i.

Malmö däremot har nästan tre månader längre sommar jämfört med Piteå.

Om man är en sådan som värdesätter värme framför snö är Norrland inte alls bästa stället att bo på...
  • sextiotalist
    snippisen skrev 2018-05-21 12:05:56 följande:
    Jobbar inom kriminalvården så närhet till häkte eller anstalt är ju att föredra.
    Örebro kanske, nära till Kumla eller Arboga
  • Anonym (Sara)

Det är ungefär 8 mil till Kumla från Kristinehamn. Till Karlskoga som också har anstalt är det knappt 3 mil.
  • Anonym (Häpp)
    Mariestad
Svar på tråden Vilken är Sveriges bästa stad att leva i?