• Amanda84

Vad hade ni velat att era föräldrar sparade från er barndom?

Jag och min exman samlar saker till en minneslåda med saker från vår sons barndom som han kommer att få när han antingen är 30 år eller själv får barn. Alltså en nostalgilåda eller tidskapsel om man så vill.

Han är nu 4 år och hittills finns det en dagstidning från samma dag han föddes, armbandet han hade på BB och hans första skor, programmet från vårt bröllop (våra vigselringar kommer nog att hamna där med) några teckningar samt någon liten leksak han hade som 1-åring. Troligen kommer vi att lägga ner några dagboksanteckningar som rör honom också.

Frågan är bara vad man mer kan stoppa i lådan under åren som kommer? När han var bebis var det lätt att komma på vad som kunde vara kul. Nu när han är 4 år är det lite svårare.

Om ni hade fått en liknande hemlig låda som vuxen, vad hade ni då önskat att era föräldrar hade sparat?

• Svar på tråden Vad hade ni velat att era föräldrar sparade från er barndom?
  • Fröken Rabarber

Kanske speciellt fina teckningar med beskrivning av vad det föreställer. Pysselåldern är ju på väg så kanske lite av allt det pyssel som görs på dagis/ skola. Citat av tänkvärda eller roliga saker han uttryckt eller funderat över.

• Rödtjärnens Anna

Min mamma sparade journalen ifrån MVC då hon var gravid med mig. Det var jättekul då jag själv skulle bli mamma. Och vaccinationskortet, med hur vi ökat i vikt, det här både jag och min sons pappa kvar.

Mamma och svärmor har sparat allt möjligt ifrån våran uppväxt. Från pyssel gjord på lekis till kläder. Jag tror att min man uppskattar kläderna mer än jag (kanske för att vi har en son). Resten av sakerna tror jag mamma/svärmor tycker är mer roliga än oss barn.

• Amanda84
    Rödtjärnens Anna skrev 2018-05-17 23:19:06 följande: 

Mamma och svärmor har sparat allt möjligt ifrån våran uppväxt. Från pyssel gjord på lekis till kläder. Jag tror att min man uppskattar kläderna mer än jag (kanske för att vi har en son). Resten av sakerna tror jag mamma/svärmor tycker är mer roliga än oss barn.
    Det är just det jag vill undvika: att det finns grejer i lådan som är mer roliga för mig och min exman än för vår son Vissa saker sparar man ju på ändå, och allt måste inte ligga i lådan. Det vore roligt att lägga saker i lådan som kanske nästan är bortglömt om 26 år (en fidgetspinner ska vi stoppa ner) men det är svårt att komma på vad man mer ska lägga där. Känslan när han öppnar lådan ska inte vara typ "Jaha, vaccinationskort och några teckningar" utan mer nostalgi: "wow! det här minns jag inte att jag har haft!" eller "åh, så kul, det här måste jag ge vidare till mina egna barn."
  • BurningDiamond

Ingenting!
    Så mycket mög jag har fått slänga efter pappa dog!
    Barnskor, barnkläder, barnböcker, leksaker, teckningar, slöjd-alster, hår-lockar, gipsavgjutningar av fötter/händer, anteckningsblock och pärmar från grundskolan, you name it..

• Anonym (M)
    Amanda84 skrev 2018-05-17 23:32:06 följande:

Det är just det jag vill undvika: att det finns grejer i lådan som är mer roliga för mig och min exman än för vår son Vissa saker sparar man ju på ändå, och allt måste inte ligga i lådan. Det vore roligt att lägga saker i lådan som kanske nästan är bortglömt om 26 år (en fidgetspinner ska vi stoppa ner) men det är svårt att komma på vad man mer ska lägga där. Känslan när han öppnar lådan ska inte vara typ "Jaha, vaccinationskort och några teckningar" utan mer nostalgi: "wow! det här minns jag inte att jag har haft!" eller "åh, så kul, det här måste jag ge vidare till mina egna barn."

Det ör ju knappast nostalgi om man inte minns att man haft det...
  • Anonym (Minnen)

Jag har valt att spara lite saker som figurerar på foton mycket. Tex kläderna han hade på BB. Första nappen (på den tiden slarvade vi inte bort den så på alla foton är det samma napp). Favoritmössan, favoritfilten. Första skorna. Snuttefilten kommer hamna där och de första favoritböckerna, någon leksak också som han gillat mycket. Mjölktänderna när han tappar dom. Särskilda saker han fått i present, tex fick han ett litet gosedjur av min mamma när vi fortfarande var på BB. Sen har vi en sån där bok man fyller i, men vi är urdåliga på att fylla i den så måste sätta mig med det snart... den får hamna i lådan sen. Jag försöker hålla nere det så det inte blir så mycket och välja saker jag hoppas är liksom tidlösa så att han kommer vilja ha dom till sina egna barn. Skriv en lista med musik ni lyssnade på och filmer/serier ni kollade på under graviditet/förlossning/året han föddes! Stora händelser etc som kanske inte nämns i tidningar och media men var stort för er. Foton på ert/era hem! Tänk vad mycket foton man tar på folk men man tar ju aldrig kort på hur vardagsrummet såg ut eller så. Sånt är kul! Så kan man skratta åt fula tapeter och hemska gardiner, hehe.

Jag skulle dock inte lägga ner våra vigselringar om jag var du. Ni är ju skilda så de symboliserar ju ett äktenskap som gått i kras. Vad tänker ni att han ska göra med dom? Är det inte bättre att sälja dom och sätta pengarna på ett sparkonto åt honom? Jag har fått ärva min gammelfarmors/farfars vigselringar men det känns ju fint för dom var gifta i typ sextio år. Känns symboliskt och romantiskt. Hade inte vart lika glad över dom om dom skiljt sig efter fem år liksom...

För min egen skull kommer jag nog också spara de finaste/ bästa leksakerna och ev en vagn och tripptrappstol att ha att ta fram till barnbarnen om man får sådana. Mina svärföräldrar har en massa leksaker kvar och det är jättekul när vi kommer dit; böcker, dockor, bilar, playmobil, lego/duplo och saker från brio och fisher price som typ finns kvar i leksaksaffärerna än idag!

Svar på tråden Vad hade ni velat att era föräldrar sparade från er barndom?