Vad krävs för ensam vårdnad och vem bestämmer var barnen skrivs?
Hej! Vi har delad vårdnad och boende varannan vecka. Vi separerade för 6 år sedan och barnen är 10 år nu.
Pappan har under åren hämtat och lämnat lite som han vill när han ska ha semester. Han kan hämta på min vecka och vara borta 1-2 veckor för att sedan lämna dom och inte hämta förrän om 2-3 veckor. Han meddelar inte skolan och bryr sig inte om jag skulle säga nej. Förra sommaren ringde barnen från Turkiet och sa de skulle vara borta 10 dagar. Min sista semestervecka.
Han bytte skola trots att jag sagt nej. Barnen kom hem när de skulle börja ettan och var glada (blivit intalade) att de skulle börja där och varit och träffat rektorn.
Han fick resa 2 veckor förra december i utbyte mot Julafton. Han "missade" planet och kom den 28e. Denna nyår lockade han ena barnet att vara med honom trots att nyår var min, dock hade han fått för sig att det var hans. Dagen efter punkterade han mina däck när den andra pojken inte kom direkt när han skulle hämta honom (för vi skulle äta). Den veckan ville han inte alls till sin pappa...
Barnen känner av alla dessa situationer, de hör honom kalla mig fet och diverse i telefon. De skäms när han kommer till skolan och skäller på något barn som kanske gjort något dumt istället för att låta pedagogerna ta hand om det. Aldrig får de ta hem kompisar för det ser ut som bombnedslag hemma, massa saker (möbler) som han köper/säljer i deras sängar i deras 2:a.
Samtidigt lockas de med allt han kan erbjuda då han är väldigt rik.
Barnen ska nu byta till en skola som ligger närmare mig men villkoret för att han skulle gå med på det var att ena barnet byta adress till honom. För att han ska få mer bostadsbidrag... Jag tycker det är oerhört konstigt att han får det öht. Men frågan är om jag kan neka honom det? Vad krävs för att få ensam vårdnad? Jag vet hör finns personer som jobbar med barnpå soc, tycker ni skolan borde anmäla till er pga ogiltig frånvaro i skolan?
Tack för ni läst så här lång. Det hade kunnat vara en hel roman dock...