• 82maria

Kub resultar -förhöjd risk för downs

Fått tillbaka mina kub resultat, är 36 år

Nackspalt 1.9 mm

S hcg b v 2.22 mom

S papp a 0.79 mom

Förhöjd risk för downs barn med risksiffrorna 1:188

Lämnat Nipt prov idag och väntar svar inom 2 veckor.

Nån som haft liknande siffror?

Har ni fött barn med eller utan kromosomavvikelse?

• Svar på tråden Kub resultar -förhöjd risk för downs
  • Charlieellerså
    82maria skrev 2018-05-16 12:49:02 följande:

Fått tillbaka mina kub resultat, är 36 år

Nackspalt 1.9 mm

S hcg b v 2.22 mom

S papp a 0.79 mom

Förhöjd risk för downs barn med risksiffrorna 1:188

Lämnat Nipt prov idag och väntar svar inom 2 veckor.

Nån som haft liknande siffror?

Har ni fött barn med eller utan kromosomavvikelse?

Jag har inte haft det men känner flera stycken som haft högre risk än 1:200 och ingen av dem har fått ett barn med kromosomavvikelse. Risken är ändå väldigt liten. 0,5 procent om du har 1:200 så din risk är inte mycket högre. Hoppas nipt går bra.
  • 82maria

Tack för hoppfulla ord! Vet att det inte är helt bedrövliga siffror, men har man en gång fått höra att man har en förhöjd risk så är det svårt att inte befara de värsta. Tyvärr.

• Charlieellerså
    82maria skrev 2018-05-16 19:20:33 följande:

Tack för hoppfulla ord! Vet att det inte är helt bedrövliga siffror, men har man en gång fått höra att man har en förhöjd risk så är det svårt att inte befara de värsta. Tyvärr.

Jag förstår det. Har själv oroar mig massor fastän jag inte haft hög risk men betydligt högre än många andra. Hoppas du får svaret snabbt <3
  • Neysie

Vi fick 1:48 för downs på mellersta barnet men han är fullständigt frisk.

• 3hjärtan

Hade 1:254 och det var T21

Nackspalt 1.8

Sen minns jag ej dom andra 2 värdena men dom var alldeles för låga iaf.

Håller tummarna du har bättre tur!

• 82maria

Neysie & 3hjärtan : Tack för att ni delat med er <3

Här går dagarna långsamt i väntan på resultat, glädjer mig åt att vi har två barn från tidigare så jag får skingrat mina tankar lite

och inte bara räknar kromosomer :/

• Törnrosa87

1:2 på alla trisomier, nackspalten 4mm så ska iväg på fostervattenprov imorgon, så är bara att invänta svaret, men känns extremt mörkt och ingen ork till något

• 3hjärtan
    Törnrosa87 skrev 2018-05-21 15:51:13 följande:

1:2 på alla trisomier, nackspalten 4mm så ska iväg på fostervattenprov imorgon, så är bara att invänta svaret, men känns extremt mörkt och ingen ork till något

Vet många som fått 1:2 men haft friska barn. Håller tummarna för dig
  • Törnrosa87
    3hjärtan skrev 2018-05-22 13:15:05 följande:

Vet många som fått 1:2 men haft friska barn. Håller tummarna för dig

tusen tusen tack!!
  • 82maria
    Törnrosa87 skrev 2018-05-21 15:51:13 följande:

Lycka till ! Håller tummarna för att allt ska gå bra; både provtagning o kommande svar.
  • 82maria

Fick det bästa samtalet man kan få idag; nipt testet var normalt! Inga kromisomavvikelser hittade vid analysen av fostrets dna. Tårar av lättnad rann ner för mina kinder då jag ringde min man och berättade det glada beskedet. Barnmorskan påminde mig dock att det finns ju också mosaikkromosomer o andra ovanliga avvikelser som testet inte ger svar på-men det har jag beslutat för att inte oroa mig över nu. Nu njuter jag bara av att vara gravid!

Önskar och hoppas andra som väntar på besked ska få samma härliga provsvar!

• Charlieellerså
    82maria skrev 2018-05-24 10:55:57 följande:

Fick det bästa samtalet man kan få idag; nipt testet var normalt! Inga kromisomavvikelser hittade vid analysen av fostrets dna. Tårar av lättnad rann ner för mina kinder då jag ringde min man och berättade det glada beskedet. Barnmorskan påminde mig dock att det finns ju också mosaikkromosomer o andra ovanliga avvikelser som testet inte ger svar på-men det har jag beslutat för att inte oroa mig över nu. Nu njuter jag bara av att vara gravid!

Önskar och hoppas andra som väntar på besked ska få samma härliga provsvar!

Underbart. Så glad för din skull, grattis.
  • Peca84

Hade 1:2 för DS, 1:67 för de andra trisomierna. Helt normal nackspalt. Jag var 30 år. Gjorde moderkaksprov och allt visade sig vara helt normalt. Födde en helt frisk flicka för snart två år sedan :) det är en jättejobbig väntan innan man fått svar.

jag håller tummarna för er!

Svar på tråden Kub resultar -förhöjd risk för downs