• Warmkittysoftkitty

Sjukpenning och semesterersättning?

Hej

Vet någon om jag kan få både sjukpenning OCH semesterersättning samtidigt, om jag under tiden åker iväg på en kortare förbokad resa (har sedan tidigare beviljad semester)? Eller är det sjukpenning ELLER semesterersättning som gäller?

/SK

• Svar på tråden Sjukpenning och semesterersättning?
  • Anonym (Liten varning)

Tänk på att om du kan resa bort så kanske de tycker att du inte är tillräckligt sjuk. Och då får du kanske pallra dig tillbaka till jobbet efter resan även om du är sjuk.

• Anonym (sssss)

Sjukpenning går alltid före semester, vab etc. Alternativt att du frisk skriver dig och avbryter din sjukskrivning.

• Nincompoop

Man kan ha semester och få sjukpenning samtidigt. Om du är sjukskriven på till exempel 50 % så kan du ha vanlig 100 % semester samtidigt som du har sjukpenning på 50 %. 

• Anonym (sssss)

Aha, tänkte inte på när man är sjukskriven på halvtid. Alltid bra att lära sig något nytt:). Det är ju en djungel med alla regler....

• Warmkittysoftkitty

Jo visst får en ta semester samtidigt som en är sjukskriven, då semesterersättningen är lön en redan har jobbat ihop. Jag tänkte mer på utbetalningen.

• Warmkittysoftkitty

Jo visst får en ta semester samtidigt som en är sjukskriven, då semesterersättningen är lön en redan har jobbat ihop. Jag tänkte mer på utbetalningen.

Nincompoop skrev 2018-05-13 12:39:03 följande:

Man kan ha semester och få sjukpenning samtidigt. Om du är sjukskriven på till exempel 50 % så kan du ha vanlig 100 % semester samtidigt som du har sjukpenning på 50 %. 

Ja det har jag läst om, är det samma om en är sjukskriven 100%?
  • Anonym (.....)

Är du sjukskriven så kan du inte ha semester samtidigt. Semestern får du då tillbaka senare. Du kan dock om det är ok för fk och ag åka bort under sjukskrivningen.

Du kan inte heller få både sjukpenning och semesterersättning vid en sjukskrivning.

• Anonym (??)

Varför slösa semesterdagar när man är sjuk?
    Om man har semester och blir sjuk så kan man avbryta semestern och få sjukpenning och på så vis spara sina semesterdagar tills när man är frisk.

Beroende på vad du är sjuk i kan du resa bort. Annars finns det risk att du förlorar dina sjukpengar. Är det tex psykisk ohälsa så kan det ju vara bra med en resa. men är man sjukskriven för ryggproblem så kanske det inte ser så bra ut att man plötsligt kan sitta på ett flygplan i flera timmar.

• Anonym (??)
    Warmkittysoftkitty skrev 2018-05-13 13:36:56 följande:

Men jag fattar inte, varför ska du ta ut semester när du redan är hemma? Semester tar man ju när man vill vara borta från jobbet och du är redan borta från jobbet.
Svar på tråden Sjukpenning och semesterersättning?