Matteusskolan
Är nyinflyttad till stan sedan ett halvår tillbaka och har några frågor om skolorna i staden. Jag har själv två döttrar som fått plats på en rätt ok skola en bit från centrumstan. Jag undrar om det finns någon som har hyfsad koll på de andra skolorna i stan. När vi flyttade hit fick vi själva ta reda på och läsa om skolorna och blev då erbjudna plats vid Matteusskolan, men då jag hade hört att det är en av de "värsta" skolorna i stan var detta inget alternativ. Vänner till mig berättade nämligen att det ofta var stökigt i korridorerna och klassrummen, många "problembarn" som gick där och fick andra barn att må dåligt.. Har alltså hört att det är en rejält stökig skola som inte verkar ha så bra rykte, stämmer det?
Anledningen till att jag frågar är för att jag har hört från nya bekanta som berättat att de tidigare haft barn som gått på skolan. De berättade för mig att deras barn ofta berättade hur de hade blivit kallade för "fitta och hora" och andra saker av andra barn på skolan och till och med slagna utan att någon vuxen gjorde något åt det! Barnen kom själva hem med tårar och gråt i halsen och berättar att de blivit kallade både det ena och andra och att lärarna brydde sig om och reda ut bråken. Alltså att föräldrarna fick höra detta från barnen och inte från lärarna eller dom som jobbar på skolan som man skulle förvänta sig att de ringer hem och berättar vad som hänt. Mina bekanta har berättat att när de själva skulle hämta sina barn så kunde de också se/höra hur illa barnen betedde sig mot varandra och vuxna som är ute inte verkar ha koll på någonting. De tröttnade och tog bort sina barn från skolan och de går nu på en skola där de mår bra. Jag undrar vad ni andra tänker och om det här som de säger om skolan stämmer?
Det är inte så att jag inte litar på mina vänner men jag har några bekanta som funderat på att låta deras barn på skolan och jag vill verkligen inte rekommendera en skola som det är så här på.