• Anonym (M)

Vill gå ner i vikt men får lätt yrsel och blir illamående när jag är hungrig - råd?

Jag vill understryka att jag inte svälter mig utan äter proteinrikt och grönt, t.ex. lax och kyckling med grönsaker men inga snabba kolhydrater (mjöl, socker, pasta etc.). Jag har migrän och tror att det kan vara en av orsakerna. Om jag skulle svälta mig, vilket jag alltså inte gör, skulle det resultera i attacker med sprängande huvudvärk och kräkningar. 

Jag får även ett starkt sug i magen som om jag är vrålhungrig fast jag inte är det. Jag försöker ha nytta nödlösningar vid sådana tillfällen, t.ex. sojabönor, men det hjälper inte alltid. 

Är det någon som känner igen det här och kanske har en lösning eller några goda råd?   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-05-07 13:42
    Jag kan tillägga att jag inte är intresserad av LCHF utan är mer inne på Paleo och GI som brukar fungera bra för personer med migrän, även om de inte löser just det här problemet.

• Svar på tråden Vill gå ner i vikt men får lätt yrsel och blir illamående när jag är hungrig - råd?
  • LFF

Öka motionen. Om det inte fungerar att äta mindre/annorlunda/färre kalorier så är det bara den fysiska aktiviteten du kan förändra för att gå ner i vikt.

Hur ofta äter du idag? Går det att lägga in nyttiga mellanmål som gör att du inte hinner bli hungrig på så vis att du får yrsel? Hur ser en normal dag ut för dig vad gäller mat och fysisk aktivitet?

• Anonym (M)
    LFF skrev 2018-05-07 14:03:56 följande:

Öka motionen. Om det inte fungerar att äta mindre/annorlunda/färre kalorier så är det bara den fysiska aktiviteten du kan förändra för att gå ner i vikt.

Hur ofta äter du idag? Går det att lägga in nyttiga mellanmål som gör att du inte hinner bli hungrig på så vis att du får yrsel? Hur ser en normal dag ut för dig vad gäller mat och fysisk aktivitet?

Jag kan alltså gå ned i vikt, även om det är svårare nu som medelålders, men till priset av att jag mår illa/får yrsel mellan måltiderna. Då handlar det om ren självdisciplin men det är inte särskilt motiverande.

Mitt problem är att jag är periodare. Jag äter nästan alltid nyttigt, (fiber/proteinrikt och lite fett), men när jag blir stressad och deppig har jag en tendens att tröstäta godis, kakor och andra snabba kolhydrater. Nu har jag haft en dålig period p.g.a. några extremt stressande händelser och vill komma ur mitt "missbruk".

När jag har en bra period äter jag naturell hälsofil med chiafrön, psyllium, banan och ägg till frukost. Till lunch blir det t.ex. linssoppa eller sallad och till middag lax eller kyckling med grönsaker. Jag äter öht inte socker, vitt mjöl eller onyttiga fetter. Jag har en stegmaskin och en roddmaskin hemma som jag kör varje dag. När jag är ledig går jag långa promenader. 

Ett mellanmål som brukar funka är rostade sojabönor och ett visst örtte men jag tar gärna emot tips på annat som kan ha liknande effekt och samtidigt är nyttigt.  

• Anonym (K)

Sluta äta kött helt och byt mjölkprodukter mot mjölkfria alternativ. Då kan du äta mer, hålla dig mätt och ändå få i dig färre kalorier.

Vi gick över till vegansk mat förra året (en gång i månaden kanske det blir en pepperonipizza, men annars helt veganskt!), sambon har gått ner i vikt utan att minska portionerna och min migrän har blivit bättre.

• Fru Ve

Jag har lite samma problem eftersom jag har migrän som triggas av hunger. Men har nu börjat med viktväktarnas nya program vilket är jättebra! Finns mycket mat med noll points man kan äta om man är hungrig. Så det kan jag verkligen rekommendera. Jag har medlemskap men kör bara med appen, alltså inga fysiska möten dit man måste gå och väga sig. Kostar 249 i månaden vilket det absolut är värt för mig.

• Anonym (Mellanmål)

Försök slänga in lite andra mellanmål, frukt, morötter, rädisor osv.

• GGN

Det är förmodligen ett blodsockerfall. Håll ut i ett par minuter, sen kickar reserverna in.

• Anonym (M)

Tack för alla tips!
    När jag är hemma så är det lättare att stävja. Jag tänker mer på mellanmål som jag kan ha i handväskan när det krisar. 

• GGN
    Anonym (M) skrev 2018-05-07 19:37:33 följande:

Tack för alla tips!

När jag är hemma så är det lättare att stävja. Jag tänker mer på mellanmål som jag kan ha i handväskan när det krisar. 

Försök att inte äta nånting när det händer. En frisk människa ska klara ett blodsockerfall. Men det är vääääldigt jobbigt, jag vet.
  • ElinJohanna89

Spontant tänker jag att det ju inte är hälsosamt att dra både kolhydrater OCH fetter till typ 0...

Du skriver att du inte är intresserad av lchf, helt okey... men du behöver få i dig tillräckligt med fett ELLER kolhydrater för att kunna fungera, annars går din kropp in på svält iaf.. :)

• Anonym (Femman)

Dendär hungerkänslan försvinner när man hållt på en till två veckor och magsäcken har anpassat sin storlek efter mängden mat...så jag upplevt det iaf.

Äter mindre portioner men oftare (fem ggr per dag istället för tre) och har ökat på motionen, äter middag på assiett istället för vanlig tallrik osv. Fungerar fint för mig trots jag har hypotyreos och långsam ämnesomsättning

• legomum

Drick mer vatten och ha lite färska grönsaker och nötter att tugga på vid behov

• Anonym (M)
    GGN skrev 2018-05-08 00:06:13 följande:
    Försök att inte äta nånting när det händer. En frisk människa ska klara ett blodsockerfall. Men det är vääääldigt jobbigt, jag vet.
    Ja, fast om man har migrän som jag kan det leda till en attack. Det har hänt att jag börjar kräkas när det, helt ofrivilligt, har gått väldigt långt mellan måltiderna. Jag måste stävja det där illamåendet annars kommer attacken som ett brev på posten men det ska vara något proteinrikt, inte snabba kolhydrater, för då är jag tillbaka på ruta ett nästan direkt. 
    Jag har bunkrat upp med sojabönor nu tills jag hittar fler lösningar.
  • Less is more

Jag fick plötsligt yrsel för ett antal dagar sedan. Hela rummet snurrade rejält - som att åka karusell minst sagt. Väldigt otäckt.

Då blev jag tillsagd av min man att dricka vatten vilket jag gjorde. Yrseln försvann direkt.

Själv försöker jag dra ner på kolhydraterna, mestadels vitt mjöl.

Drick vatten och ät grönsaker frukt och ägg tänker jag.

• christinehighvoice

Hej. Nu har du redan fått många bra tips men nåt som funkar för mig är att äta lite men ofta, gärna 6 gånger om dagen. Ett suveränt mellanmål jag alltid har med mig på jobb är kokta ägg. När jag blir sötsugen är det ofta för att jag inte är mätt, har jag kommit på. Då tar jag ett proteinrikt ägg (protein mättar), lite kvarg eller nåt annat proteinrikt. Lycka till! Glad

Svar på tråden Vill gå ner i vikt men får lätt yrsel och blir illamående när jag är hungrig - råd?