• JTo

Lockigt hår?

Vad använder ni som har lockigt hår för produkter till erat hår och hur sköter ni om det?

Jag gissar att jag kommer bli tipsad om balsammetoden så jag lägger till följdfrågan: ni som använder er av balsammetoden, vilka produkter använder ni?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Lockigt hår?
  • MallaL

Jag använder inte balsam, bara schampo, jag tycker håret blir för platt om jag har balsam.

Mitt hår ser ut som Alex Polizzi (hotel inspector) och blir absolut bäst med bara schampo, inte kamma efter duschen, ha i lite frisyrgelé och krama till lockarna och sedan självtorka, när det är torrt borstar jag försiktigt igenom det (brukar bli när jag kommit till jobbet), ibland fuktar jag det lite och kramar till lockarna om jag inte är nöjd

Jag gillar att ha lockigt hår i motsats till alla som håller på och plattar till sina hår

• Mascaraklumpar

Hur jag gör beror lite på vilket resultat jag vill ha, men oftast så borstar jag det, tvättar och använder en jätteliten mängd hårinpackning efteråt (som alltså får sitta kvar i håret). Detta ger typ hollywood-lockar. Vill jag ha korkskruvslockar tvättar jag det och använder en liten mängd hårgelé för att stabilisera lockarna. Oavsett hur jag gör så är det jätteviktigt att inte röra håret alls medan det torkar, och helst inte när det är torrt heller. Bortstar jag det efter att jag tvättat det så blir det jättefult.

Jag testade balsammetoden för några år sedan, men den passade inte mig.

• Glinda från Oz

Nu lägger jag ner hyfsat mycket pengar på produkter (i alla fall jämfört med vad man kan köpa på ICA) Jag använder Kerastase aura botanica shampoo och balsam, lanza hårolja, Olaplex och fuktspray (en ekologisk frisörsalongs eget märke)

Lockigt hår blir gärna torrt så det behövs mycket fukt, jag tvättar bara håret en gång i veckan för att inte torka ut (håret vänjer sig vid det) jag använder Olaplex varje gång och låter det sitta i en timme, att tvätta håret tar 1 1/2 timme för mig. Så låter jag håret självtorka. Silikoner slår sönder mitt hår så vad jag kan använda är väldigt begränsat.

Jag använde rasullera i flera år innan jag började med shampoo, jag rekommenderar det.

• Aniiee

Vet int om jag har lockigt hår direkt, men jag har massa självfall och får lätt naturliga halv-korkskruvar, särskilt om jag håller håret halv-kort.

Produkter? Tresemme Luxurious Moisture shampoo och Perfectly (un)Done balsam. Dock har jag inte sett Perfectly unDone på senaste handlingarna, så jag börjar fundera på om det utgått.... =/

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • lillterror
    Aniiee skrev 2018-05-07 22:03:23 följande:

Vet int om jag har lockigt hår direkt, men jag har massa självfall och får lätt naturliga halv-korkskruvar, särskilt om jag håller håret halv-kort.

Produkter? Tresemme Luxurious Moisture shampoo och Perfectly (un)Done balsam. Dock har jag inte sett Perfectly unDone på senaste handlingarna, så jag börjar fundera på om det utgått.... =/

Det har tyvärr utgått, kanske går att få tag på i butiker som typ öob om de fått in några restpartier?

Jag tvättar med weledas schampo eller en hårdtvål från "Malin i Ratan", balsam använder jag syoss silikonfria. Alltid självtorka och ev en klick gelé i.
  • Aniiee
    lillterror skrev 2018-05-08 11:20:55 följande:
    Det har tyvärr utgått, kanske går att få tag på i butiker som typ öob om de fått in några restpartier?

Jag tvättar med weledas schampo eller en hårdtvål från "Malin i Ratan", balsam använder jag syoss silikonfria. Alltid självtorka och ev en klick gelé i.
    Gah! Irriterande när man äntiligen hittar något som funkar för en och så tar de bort den,

Dags att börja leta igen.... Syoss har jag sneglat lite på.....
  • lillterror
    Aniiee skrev 2018-05-08 15:03:08 följande:

Gah! Irriterande när man äntiligen hittar något som funkar för en och så tar de bort den,

Dags att börja leta igen.... Syoss har jag sneglat lite på.....

Jag gillade också den, men en av ersättarna i nya sortimentet fungerar minst lika bra (till mig, så olika vad som funkar till vem) bifogar bild så du ser vilken jag menar. Silikonfri precis som (Un)done

• Aniiee
    lillterror skrev 2018-05-08 15:19:22 följande:
    Jag gillade också den, men en av ersättarna i nya sortimentet fungerar minst lika bra (till mig, så olika vad som funkar till vem) bifogar bild så du ser vilken jag menar. Silikonfri precis som (Un)done
    Jag får hålla utkik efter den och testa =) TY
  • Tovilii

Här en blandning mellan vågigt och lockigt hår, väldigt tjockt och mycket självfall!

Tvättar håret 1 ggr/v och har då Aussie som funkar finfint! Byter shampoo en gång i halvåret (på våren och hösten).

Kör shampoo, hårinpackning (främst för att jag blandat ut med färgbomb) och sen balsam.

Självtorkar det efter några snabba kramar i längderna med handduk (så håret inte droppar). Sen kör jag ofta på inbakad fläta, utan några hårprodukter eller snodd.

Vid fest eller liknande så förbereder jag på liknande sätt, men kör i lite hårspray i den hårda inbakade flätan för mer hållbara lockar.

Borstar ALDRIG. Bara drar igenom med fingrarna någon gång ibland. Plattar/lockar fruktansvärt sällan

Svar på tråden Lockigt hår?