• Karl1

GDPR

Hej! Snart träder GDPR i kraft och ska ersätta PUL. Finns det några företagare här som har detta problem? Jag undrar även om någon hört om ett bra sätt att begära utdrag från företag angående sina uppgifter? Som en samlingsapp för detta eller liknande. 

• Svar på tråden GDPR
  • Anonym (K)

Gdpr är väl ändå inget problem för företag? Eller hur menar du? Ring bara till närmsta företag och de kommer berätta hur oförberedda de är.

Utdrag får du om du kontaktar företaget i fråga där du vill ha ditt registerdtdrag från.

• Karl1

Vet inte om du är ironisk nu men GDPR är väl det hetaste ämnet just nu och hur företag ska ta sig an denna lagändring står i varenda artikel på nätet. Är inte du orolig över hur dina personuppgifter säljs vidare och sprids på nätet?

• Anonym (Eva)

Jag är ingen företagare men jag är extremt glad att denna lagändring snart träder i kraft! Man läser hela dagarna om detta och det första jag ska göra den 25e maj när lagen träder i kraft är att ringa till varenda företag där jag är kund och be om utdrag på vilka uppgifter de har sparat om mig! Tack för att du startade denna tråd!! 

• Anonym (K)
    Karl1 skrev 2018-05-05 16:28:57 följande:

Vet inte om du är ironisk nu men GDPR är väl det hetaste ämnet just nu och hur företag ska ta sig an denna lagändring står i varenda artikel på nätet. Är inte du orolig över hur dina personuppgifter säljs vidare och sprids på nätet?

Nej jag är inte ironisk. Hur menar du att gdpr skulle vara ett problem för företag? De flesta ställer sig väldigt positiva till det. Så även jag.

Men jag är inte ett dugg orolig för hur mina uppgifter sprids på nätet. Det är heller inget som gdpr i sig löser egentligen. Vi i Sverige har dessutom redan PUL, som redan är väldigt stark och väldigt nära gdpr. Gdpr är dessutom till för hela EU och i andra länder vet jag att man inte ens snackar om det, där företag inte ens har börjat arbetet.
  • Karl1

GDPR är väl i allra högsta grad ett problem för många företagare som tvingas bygga om interna system och anlita båda konsulter och jurister som ska hjälpa till i frågan. 

GDPR sätter stopp för att företag sparar data om dig som inte är relevant för ändamålet, så självklart sätter det även stopp för att vissa av dina uppgifter läcker vidare. 

I Sverige har vi PUL som är väl utvecklat, men GDPR är PUL 2.0 och betyder fortfarande stora förändringar för företagare som måste anpassa sig. 

• Karl1

GDPR är väl i allra högsta grad ett problem för många företagare som tvingas bygga om interna system och anlita båda konsulter och jurister som ska hjälpa till i frågan. 

GDPR sätter stopp för att företag sparar data om dig som inte är relevant för ändamålet, så självklart sätter det även stopp för att vissa av dina uppgifter läcker vidare. 

I Sverige har vi PUL som är väl utvecklat, men GDPR är PUL 2.0 och betyder fortfarande stora förändringar för företagare som måste anpassa sig. 

Svar på tråden GDPR