• MaxMamma17

Förskolestart - vad ska man ta med sig?

Min son är 14 månader och ska börja förskolan om en vecka. Vad ska en ettåring ha med sig? Jag hade inte funderat alls på detta tills igår då hans mormor var på besök och hade tagit med sig regnkläder till honom, hon sa att det var jätteviktigt att ha med sig till dagis. Kanske är jag dum, men jag hade ingen aning om att man skulle ha med sig sånt till såna här små barn utan senare när barnen är större. Vad kan jag mer ha missat att han behöver ha?

• Svar på tråden Förskolestart - vad ska man ta med sig?
  • Anonym (Josefin)

Kläder för utelek för olika väderlek.

Ombyte av inomhuskläder

Halksocka/mockasin/innetoffla

Blöjor om inte förskolan tillhandahåller det

• Anonym (tex)

Ni borde fått en lista. Men som ovan skrev.
    Regnkläder, stövlar. Självklart är dem små också ute. Kanske inte i spöregn, men efter då det kan vara riktigt blött och lerigt med roliga pölar att leka i.
    Bra utekläder, skaljacka, skalbyxor etc.
    Några ombyteskläder (byxor, tröjor strumpor osv)
    Extra vantar, mössa.

Kolla m du behöver ta med blöjor?

Vi skulle ha med egen kudde och typ nalle/filt/napp el vad barnet ville ha att sova vila med också.

• fjanten

Vi har fått listor för vad som behövs under olika årstider. Ombyten, regnkläder, massa bomullsvantar, stövlar, tennisskor, tunn mössa, solhatt, jeans eller överdragsbyxor, samt solkräm har jag för mig att det stod på april-juni-listan. Beror väl på vars man bor också. Uppe i norr finns ju dagar då vinterkläder behövs just nu, medan man här i Västerås kan gå ut i munkjacka vissa dagar..

• Anonym (Inskolning)

Ni böjarr väl med inskolning så be om en lista då! Du kan ju förbereda dig utifrån förslag här i tråden. Solskydd är väldigt viktigt nu framöver! Kräm, hatt mm.

• Anonym (Liv)

Ytterkläder är det viktigaste. Vår dotter började vi den åldern och satt mycket i sandlådan i vått och torrt så t ex galonställ eller regnkläder är viktigt. Vantar, mössa beroende på väder. Bra skor, t ex gympaskor och gummistövlar. Ett extra ombyte av innekläder. Vi får också lämna blöjor men det är ju lätt fixat. Sen tror jag inte det var mer. Kudde och filt och mat och leksaker finns där.

• LFF

Vi har skalbyxor och jacka för torrare dagar men lite fuktigt eller kallt. Galonkläder (byxa och jacka) för regniga dagar eller när det har regnat. Gummistövlar. Flera ombyten av byxor, tröjor och strumpor (numera även kalsonger då de inte har blöja längre). Fleecejacka att ha under galonjacka/skaljacka eller självständigt varmare dagar. Mössa/keps beroende på årstid.

• mammalovis

Använder barnet napp/snuttefilt på vilan får man ta med det. Kolla även om de sover på madrass som förskolan har eller i egen medtagen vagn, då det varierar mellan förskolorna.

Sedan har alla barn ca 1 timmes utevistelse eller mer varje dag i nästan alla väder, undantag snöstorm och ibland värsta ösregnen. Nu på våren även på eftermiddagen många gånger beroende av hur långa dagar barnet har. Så barnet ska kunna kläs utifrån väderlek. Om man sedan väljer att ständigt bära kläderna eller ha en extra uppsättning på förskolan får man själv avgöra.

Vi har valt att ha en extra uppsättning av det mesta på förskolan för då har barnet tillgång till kläder oavsett om det är 5 plusgrader på morgonen eller strålande solsken/ösregn när de ska gå ut. Mycket har vi köpt begagnat. T ex har vi de billigare regnkläderna och stövlarna hemma, då de används mer sällan ...

Svar på tråden Förskolestart - vad ska man ta med sig?