• My1980

Vågar och orkar jag skaffa ett tredje barn

Jag har idag efter två lyckade ivf två välmående barn, 4 och 1 år gamla. Både jag och sambon har senaste halvåret pratat om vi ska vara ?nöjda? med två barn eller försöka få ett till. Vi är båda så kluvna i denna fråga och jag skulle uppskatta att hitta andra som är i liknande situation.

Vi närmar oss 40 och känner att det är nu eller aldrig. Vilket det är då vi bara får ha kvar de nedfrysta äggen i ett halvår till.

Men samtidigt så är vi oroliga för att vi är för giriga, vi har ju fått två friska härliga barn. Tänk om något händer vid eventuellt nästa graviditet. Om det nu går vägen vill säga...

Finns det fler därute som brottas med liknande tankar?

• Svar på tråden Vågar och orkar jag skaffa ett tredje barn
  • Liten elak och intelligent

Jag kan inte säga hur ni ska göra. Men jag har förstått det som att det inte brukar vara svårt att få förlängd tid i frysen. 

Vi har tre barn i åldrarna 9-14. Inte IVF-barn utan de blev till utan svårighet. Vi vill så gärna ha en sladdis. Jag är 38. Nu har vi försökt i över ett och ett halvt år. Barnlängtan är stark. Utredning visar jättebra värden för min ålder och inga "fel". Men....jag blir inte gravid. Så vi har landat i att det blir IVF. Jag är under stimulering nu. Nu vet inte så många om vad vi genomgår nu men mina föräldrar vet och de har lite svårt att förstå varför vi inte är "nöjda". De respekterar och stöttar oss dock.

Jag tror att ni måste fundera över hur det kommer kännas om några år då det faktiskt är för sent. Jag tror själv att om man verkligen drömmer och längtar så ångrar man att man inte försökte. 

• My1980

Jag tror också att vi kommer ångra oss om vi väntar för länge och så är det försent då. Just nu brottas jag med så många olika tankar...

Tänk om det inte funkar en tredje gång, hur kommer vi må då? Kommer jag/vi orka med småbarnslivet i ytterligare några år? Vi närmar oss den åldern att vi kommer ju vara så gamla när våra barn är vuxna! Sedan lyssnar jag nog för mycket på omgivningen/samhället. Det har ju nästan alltid varit så att barn skaffar man i tidig ålder när man är mest fertil. Men det har ju inte vi kunnat pga olika anledningar, därav ivf.

Finns det fler därute som brottas med sådana tankar: att men är för gammal?

• askyfullofstars
    My1980 skrev 2018-05-04 22:35:33 följande:

Jag tror också att vi kommer ångra oss om vi väntar för länge och så är det försent då. Just nu brottas jag med så många olika tankar...

Tänk om det inte funkar en tredje gång, hur kommer vi må då? Kommer jag/vi orka med småbarnslivet i ytterligare några år? Vi närmar oss den åldern att vi kommer ju vara så gamla när våra barn är vuxna! Sedan lyssnar jag nog för mycket på omgivningen/samhället. Det har ju nästan alltid varit så att barn skaffar man i tidig ålder när man är mest fertil. Men det har ju inte vi kunnat pga olika anledningar, därav ivf.

Finns det fler därute som brottas med sådana tankar: att men är för gammal?

Jag är inte i din sits. Eller på sätt och viss då jag kommer behöva hjälp för att få barn (manlig faktor, inga spermier) men iaf; det jag ville fråga dig är: För vem är du ?för gammal för?? Man kan nästan snudda på längtan i ditt inlägg. Har du ägg kvar - ANVÄND DEM! Skulle det inte funka så vet du att du åtminstone försökte. Jag säger verkligen: kör om du/ni vill! Jag vill med ha flera barn och det kommer smärta att inte göra de naturligt men vilka val har man? Avstå? Nej.
Svar på tråden Vågar och orkar jag skaffa ett tredje barn