• Mimmi1991

Gravid lärare

Hej! 

Jag och min sambo pratar om att börja försöka i år för att få barn nästa år. Jag jobbar som lärare och har lite funderingar till er som arbetar/har arbetat inom skolan. 

1. Hur fungerar det för om man har ferietjänst?
    2. Även om man inte "kan" planera ett barn, när är det bäst (om man nu i teorin skulle kunna välja vilken månad) att vara beräknad till? 
    3. Hur fungerar det med mammaledighet? 

Arbetar på mellanstadiet om det hjälper :) 

//nyblivenlärare 

• Svar på tråden Gravid lärare
  • Anonym (K)

1. Under läsåret arbetar du in lönen du får under sommaren. Jobbar du hela läsåret för du lön hela sommaren. Jag var t ex fl förra terminen och kommer alltså bara ha jobbat halva läsåret innan det här sommarlovet. Därför får jag bara lön halva sommaren. Ungefär så.

2. Jag fick mitt andra barn i juni vilket jag tyckte var perfekt. Det innebar att jag jobbade hela läsåret (var iofs sjukskriven sista månaderna men det räknas som jobb och påverkar inte sommarlönen) så jag fick lön under sommaren och behövde inte ta ut några föräldradagar förrän i september. Å andra sidan kan det vara skönt att få i september för då är du ledig sista månaderna av graviditeten men måste då ta ut föräldradagar sommaren efter. Att få barn mitt i en termin kan också vara skönt. Att veta att man inte jobbar hela terminen och kanske gå dubbelt ett tag med den som ska vikariera för dig (så har det varit på min skola men kanske inte är så överallt).

3. Föräldraledighet och föräldradagar är en djungel oavsett om man är lärare eller inte! Kortfattat behöver du inte ta ut några föräldradagar under barnets första levnadsår om ni kan leva på din sambos lön. Då sparar ni dagar för att kunna vara lediga senare eller som din sambo kan använda på lov för att kunna vara ledig tillsammans med dig och barnet. De första 180 dagarna man tar ut måste vara sgi-dagar (högre belopp än lägstadagar) sen kan man börja blanda med lägstadagar. Efter barnet fyllt 1 år måste man ta ut minst 5 dagar/vecka för att skydda sin SGI (SGI:n är grunden till hur mycket pengar du får ut om du vabbar eller är sjuk). Efter barnet fyllt 4 år får man bara spara 90 dagar (eller 96 kanske det är...) och de får ni spara till barnet fyller 12 år. Du och din man har 90 sgi-dagar var som ni måste ta ut, resterande dagar kan ni dela som ni vill mellan er. Om någon av er inte tar ut sina 90 dagar i tid brinner de inne, ni får alltså inte ut några pengar för de dagarna.

Svar på tråden Gravid lärare