• Anonym (orolig)

BRA erfarenheter av socialen?

Jag har ett barn med en kille som i dagsläget har drogproblem. Vi är inte tillsammans idag, jag tar hand om barnet själv och har ensam vårdnad.

Han har blivit anmäld till socialen på grund av sina drogproblem och jag väntar nu på ett brev från dem (om vad vet jag inte exakt, men det gäller barnets pappa i alla fall). Jag blir direkt stressad av detta, eftersom jag bara har hört skräckhistorier om soc.

Jag själv har inga problem alls, men jag blir direkt orolig över att bli inblandad i det hela. Om det finns någon som har några BRA erfarenheter av socialen, får denne gärna dela med sig!

• Svar på tråden BRA erfarenheter av socialen?
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (orolig) skrev 2018-05-03 19:32:38 följande:

Jag har ett barn med en kille som i dagsläget har drogproblem. Vi är inte tillsammans idag, jag tar hand om barnet själv och har ensam vårdnad.

Han har blivit anmäld till socialen på grund av sina drogproblem och jag väntar nu på ett brev från dem (om vad vet jag inte exakt, men det gäller barnets pappa i alla fall). Jag blir direkt stressad av detta, eftersom jag bara har hört skräckhistorier om soc.

Jag själv har inga problem alls, men jag blir direkt orolig över att bli inblandad i det hela. Om det finns någon som har några BRA erfarenheter av socialen, får denne gärna dela med sig!

De vill garanterat bara prata med dig.

Om ert barn har umgänge med pappan t.ex..

Mitt ex blev anmäld för 2 olika saker vid 2 olika tillfällen och eftersom han är pappa till min dotter så fick jag brev från socialen även om de kan se att jag har ensam vårdnad.

Då fick jag frågor om umgänge mm.
    Och att de inte får träffas ensamma sades också men på det finns/fanns bara ett svar, de träffas aldrig ensamma.

Nu träffas de inte alls.

Så ta det lugnt :)
    Även om det såklart är jobbigt.
  • Anonym (M)

Det är rutin att socialen kontaktas när en förälder har drogproblem. Socialens fokus är barnets bästa. De vill se att barnet inte far illa. Har barnet ingen kontakt alls med pappan?

Har själv haft kontakt med socialen efter att sonen fantiserat ihop historier om vad hans pappa skulle ha utsatt honom för... De ville då (så klart) försöka reda ut hur det kom sig att han sa detta. Visst kan det kännas lite obehagligt att behöva berätta detaljer om sitt liv för främmande människor. Men de vi mötte på socialen var väldigt trevliga och förstående. Så det blev ett par samtal, och sedan var saken snart ur världen.

Socialen har ju alla möjliga typer av stöd att erbjuda, om barnet tex mår dåligt över situationen med pappan.

• IsDimma

Jag har bra erfarenheter. Jag sökte socialbidrag för åtta år sen när jag kom tillbaka till Sverige efter två år utomlands. Sökte jobb men hade ännu inte fått något.
    Min soctant sa att om jag skulle få några pengar så var jag tvungen att träffa en psykolog. Det hade jag inte alls någon lust till men pengar måste jag ju ha så jag gick dit.
    Psykologen talade om för mig att jag var deprimerad. Jag hade mått dåligt väldigt länge då så det hade blivit vardag för mig.
    Idag med hjälp av tabletter och samtal så orkar jag jobba heltid och ha en meningsfull fritid. Och det kan jag faktiskt tacka min socialtant för. Hon såg att jag mådde riktigt dåligt och behövde mer hjälp

Svar på tråden BRA erfarenheter av socialen?