• MorTillTheo

Mitt barn bajsar sten????

Hejsan alla!

Min son har sedan han började äta fast föda för ca 1 år och 2 månader sedan haft problem med hård mage men nu är det längre perioder med detta och mkt värre. Katrinplommon olja vatten päron och motion funkar inte längre han bajsar små stenar iaf!:( hur ska jag göra? Har ni andra tips innan jag kontaktar sjukvården?

• Svar på tråden Mitt barn bajsar sten????
  • Anonym (Apotekare)

Du ska absolut kontakta sjukvården. Risken när barn blir förstoppade är att toalettbesök blir förknippat med något negativt så håller dom sig och blir mer förstoppade. Finns jättebra hjälp att få inom vården.

• MorTillTheo
    Anonym (Apotekare) skrev 2018-05-03 17:53:28 följande:

Du ska absolut kontakta sjukvården. Risken när barn blir förstoppade är att toalettbesök blir förknippat med något negativt så håller dom sig och blir mer förstoppade. Finns jättebra hjälp att få inom vården.

Tack för svar då är min andra fråga: ska jag kontakta familjeläkare eller tex barnakuten BVC eller vart vänder jag mig?
  • MorTillTheo

Har ni andra tips? Kan vara bra för mig och andra med liknande fråga? (Trots att jag ska kontakta sjukvården)

• Erica94

Nu är min bara 8 månader men även hon har varit förstoppad under längre tid och katrinplommon/banan/päron/olja har inte hjälpt henne heller. BVC rekommenderade lactulos, 2,5ml varje dag och hjälpte inte det skulle jag höja till 5ml dagligen. Prova! Det har hjälpt mycket!!

• nattuss89

Vi har haft jätteproblem med våran sons mage. Han var stenhård trots att vi testade allt! Till slut fick vi Movicol junior utskrivet på bvc. Det är ett pulver du blandar i barnets dryck och som ska drickas varje dag. Innan vi började ge honom det fick vi ge honom Resulax i 4 dagar. Det är ett typ av lavemang som man sprutar upp i stjärten och som tömmer tarmarna, då det oftast sitter kvar avföring som gör att det hårda ej släpper.

Så testa detta, för ändå sen vi började med det så här hans bajs varit bra och han är inte hård längre.

Lycka till!

• Anonym (Apotekare)

Ring 1177 eller BVC och be dom hänvisa. Lite olika på olika ställen. Såg att någon skrivit laktulos som rekommendation. Stäm av dosering med vården först. Det är inte godkänt för egenvård till barn och har därför inte en dosering i bipacksedeln. Används ofta men då efter rådgivning av ssk eller dr.

Svar på tråden Mitt barn bajsar sten????