• Anonym (Jag)

Måste vi stå för reparation och ommålning?

Hyr ett hus i andrahand. En trappa (utomhus) har gått sönder och behöver även målas om. Ägaren till huset påstår att det ska gå ur vår ficka, men det står inget om det i kontraktet.

Inte kan vi vara skyldiga att stå för sånt som kommer öka husets värde?

• Svar på tråden Måste vi stå för reparation och ommålning?
  • riboflavin

Exakt vad står i kontraktet kring löpande underhåll?

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Jag)
    riboflavin skrev 2018-05-03 15:40:26 följande:

Exakt vad står i kontraktet kring löpande underhåll?

Står inget om det alls, bara självklara saker som att vi ska hålla efter växtligheterna i trädgården tex.
  • MsFry

Hur har trappan gått sönder? Är det ni som har haft sönder den?

• Anonym (Jag)
    MsFry skrev 2018-05-03 15:48:42 följande:

Hur har trappan gått sönder? Är det ni som har haft sönder den?

Ja, en tung möbel tappades när den skulle bäras ut, men trappan var i dåligt skick redan innan och i behov av att bytas ut.
  • Anonym (Anna.P)

Även om det inte står i kontraktet så anser jag (personligen) att ni som hyr bör betala då det var ni som orsakade att den gick sönder. Hade trappan gått sönder så småningom för att den är sliten och används i vardags syfte så tycker jag ägarna borde stå för kostnad. Men då ni har tappat en tung möbel så anser jag att ni ska betala.

Men står det inget i avtalet om skada och vem som ersätter då har ni ju ryggen fria och ska inte behöva betala..

Men jag hade då istället oroat mig över kontraktet i framtiden... om ägarna är villiga att förnya/förlänga eller om dom river det och ni får flytta...

• MsFry

Eftersom ni hade sönder den så är det rimligt att ni betalar reparationen.

Kolla med ert försäkringsbolag om hemförsäkringen täcker detta.

• Anonym (.)

Normalt slitage brukar ingå i hyran. En trappa som går sönder av en olycka borde rimligtvis inte ingå i hyran, det är inte normalt. Däremot borde "åldersavdrag" tillämpas.

• Anonym (Jag)

Vi kan tänka oss att betala en del av det, men absolut inte nån större summa. Trappan var som sagt i behov av att bytas ut redan som det var.

• Anonym (A)
    Anonym (.) skrev 2018-05-03 23:01:03 följande:
    Normalt slitage brukar ingå i hyran. En trappa som går sönder av en olycka borde rimligtvis inte ingå i hyran, det är inte normalt. Däremot borde "åldersavdrag" tillämpas.
    Håller med
  • Anonym (Anna.P)
    Anonym (Jag) skrev 2018-05-04 14:07:35 följande:

Vi kan tänka oss att betala en del av det, men absolut inte nån större summa. Trappan var som sagt i behov av att bytas ut redan som det var.

Men att någpt är i behov av att lagad är ju inte samma sak som att något måste lagas. Är ni inte oroliga att dom ska riva kontraktet
Svar på tråden Måste vi stå för reparation och ommålning?