• ronjajakobsson

Letrozol + ovitrelle

Jag ger upp snart. Vi har försökt i 3 år, och nu i februari fick vi reda på att jag inte ägglossar. Så har gått på letrozol i 2 cyklar och denna månad letrozol och ovitrelle. Fick inte ens ont av den, inte en enda ägglossningtecken. Tog gravtest idag då jag är inne på 11e dagen efter sprutan, och det var minus..

hur länge orkar man? Jag är rädd varje gång jag tar gravtest för jag vet att det kommer bli minus :( någon som kan få mig på bättre humör? Hur orkar ni alla? Ska man ge upp?

Kram

• Svar på tråden Letrozol + ovitrelle
  • Carro1992

Hejsan!

Jag och min sambo har försökt i ca 1,5 år och började med letrozoltabletter i januari. Första månaden fick jag ingen ägglossning alls och höjde dosen till 2 tabletter nästa cykel, och fick då ägglossning. Jag har även chrons sjukdom som jag äter medicin mot men det ska inte påverka detta enligt läkare. Vi har nu gjort tre kurer av letrozol utan framgång och igår kom mensen 5 dagar försent som en liten käftsmäll. Trodde kanske att det tagit sig denna gång men man blev lurad.:( Idag har jag tagit nya tag och beställt hem progestronkräm som jag läst en del om och hoppas kunna hjälpa, men vet inte om man kan ta det samtidigt som letrozol?

Har dom sagt något till dig om hur länge du ska prova tabletterna innan man eventuellt går vidare och får remiss att göra ivf? Förstår känslan av att man bara vill ge upp, men jag tror att det kommer vara värt allt i slutändan när man nått sitt mål. Kämpa på!

• ronjajakobsson

Samma sak här, fick heller ingen ägglossning första dosen och då tog jag 1 tablett i 5 dagar. Sen visade det sig att äggen var stora men dom släppte aldrig. Så nu denna cykel höjde dom med 1,5 tablett och då var jag inne på fredagen och hade en 15mm äggblåsa och då fick jag ta ovitrelle på söndagen. Hade inte några symptom alls på ägglossning. Tog som sagt gravtest imorse och det visade direkt negativt. Dom har inte sagt hur länge jag får ta tabletterna men tydligen ska jag äta dom igen när min mens kommer, den ska komma nu den 9e och då ska jag ta letrozol + otrville. Är det inte jätte dyrt att göra ivf? Vi går privat för vi inte fått någon hjälp igenom kvinnoklinken och vårdcentralen.. så valde gå o göra detta privat. Ja man vill verkligen ge upp.. kämpa på du också! Det kommer ska du se. Kram

• Carro1992

Vi har också gått privat men dom har sagt att om det inte funkar med letrozolen så kommer det skickas en remiss vidare till Sahlgrenska, men vad jag förstår när jag läst här så är det väldigt lång kö där. Om man står för ivf själv så kostar det nog ganska mycket :/ Så jag hoppas verkligen att det ska funka med tabletterna.

• Carro1992

Vilken dag i cykeln börjar du med tabletterna? Jag har alltid börjat dag 5 men tänkte nu börja dag 3 istället vilket är idag och se hur det går.

• ronjajakobsson

Okej, ja jag får se hur allt blir. Ska till läkarn denna månad den 12e tror jag.

Förra cykeln började jag på dag 1.

Denna cykeln som jag hade nyss med sprutan då började dag 2 och körde 1,5 tablett dom två första dagarna sen 1 tablett dom andra tre dagarna.

Nu inväntar jag min mens som säkert kommer snart.. har haft sån värk i magen i en vecka nu :( gör så ont!!! Och när jag får mens ska jag börja med letrozol och vi ska köra på samma sak som förra cykeln. Och sen spruta också. Håller verkligen tummarna.. känns som ingenting kommer funka. :(

• Carro1992

Okej! Jag håller tummarna för dig ???????? Jag har mitt sikte inställt på att bli gravid nu under 2018, jag tänker att om jag har det som mål så blir det inte så inriktat på just månad efter månad, så man inte ska bli lika besviken om mensen väl kommer.

Jag äter min sista letrozol tablett imorgon denna cykel och sen får vi se hur det går.

Går du och kollar äggblåsorna varje månad? Min gyn sa att jag inte behövde komma tillbaka, jag var där min första dos bara och kollade. ????

• ronjajakobsson

Ja det är ett bra mål, men jag får inte tankarna att försvinna. Så de är välidgt svårt för mig:/

Okej! Jag fick men mens imorse så ska väl börja med letrozol imorgon.

Ja jag går och kollar dom varje månad.. dyrt blir det :/

• villhabarn82

Du är inte ensam med att må dåligt. Vi är många i samma situation! Ordna kuratorskontakt eller ännu bättre psykolog.

Har ni hört om fenomenet att man blir gravid strax efter avslutad letrozolbehandling eller misslyckad ivf? Min läkare bekräftade att det stämmer och trots att jag inte ägglossar varje månad så fick jag en sjuhelvetes egen ägglossning månaden efter misslyckad ivf. Kan dock inte bli gravid ändå pga för få spermier men jag skulle vilja rekommendera er art testa som har den enorma turen att ha fertila partners.

• Carro1992

Nej det har jag aldrig hört talas om. Brukar det vara cykeln direkt efter avslutad då? Väldigt intressant och kanske borde testas isåfall

• villhabarn82
    Carro1992 skrev 2018-05-10 18:53:52 följande:

Nej det har jag aldrig hört talas om. Brukar det vara cykeln direkt efter avslutad då? Väldigt intressant och kanske borde testas isåfall

Precis! Cykeln efter den stimulerade cykeln. Se till att pricka den ägglossningen så det blir sex strax innan ägglossning. Det är ett vanligt fenomen och min gynekolog som är väldigt evidens inriktad erkände till och med att det var vanligt att graviditet uppstod cykeln efter. Hon gjorde även vlu på mig och bekräftade att jag hade haft ägglossning dygnet innan. Stickorna hade även gjort fullt utslag två dagar innan.
  • Carro1992

Tack för ditt tips! Då ska jag nog prova det efter denna cykel om det inte tar sig denna gång :D alltid kul med nya tips, då blir iaf jag lite mer taggad inför nästa cykel. Hur länge har ni försökt och vad är ert nästa steg?

• villhabarn82
    Carro1992 skrev 2018-05-10 21:44:23 följande:

Tack för ditt tips! Då ska jag nog prova det efter denna cykel om det inte tar sig denna gång :D alltid kul med nya tips, då blir iaf jag lite mer taggad inför nästa cykel. Hur länge har ni försökt och vad är ert nästa steg?

Ja gör det för det kan sätta fart på kroppen. Jag håller tummarna för er! <3 Jag läste om fenomenet här på familjeliv och det stämde på mig och min kropp och blev ju extra intressant när gynekologen också trodde på det.

Vi hamnade på ivf direkt eftersom min man har så få spermier. Det är väl på ett vis en fördel. Man behöver inte tugga sig förbi 3 till 6månaders Letrozolförsök utan hamnar på ivf direkt.
  • Carro1992

Tack så mycket! Håller tummarna för er också! Är det nån väntetid för er eller får ni starta nu pp en gång?

Ja men jag ska nog testa det :)

Hoppas det går bra för er med ivf, om du vill se en jättefin, känslig, jobbig och bra serie om just ofrivillig barnlöshet och ivf så finns det en på SVT som heter kampen om ett barn. Kollade klart alla avsnitt på en dag :)

• villhabarn82
    Carro1992 skrev 2018-05-10 22:57:29 följande:

Tack så mycket! Håller tummarna för er också! Är det nån väntetid för er eller får ni starta nu pp en gång?

Ja men jag ska nog testa det :)

Hoppas det går bra för er med ivf, om du vill se en jättefin, känslig, jobbig och bra serie om just ofrivillig barnlöshet och ivf så finns det en på SVT som heter kampen om ett barn. Kollade klart alla avsnitt på en dag :)

Nej ingen väntetid alls. Varken i Örebro eller Falun för ivf. Tack! <3

Jag fick dödsångest av reklamen för serien. Jag och min man är mitt i detta helvete och det är vår vardag. Min man pallar inte ens se all reklam för blöjor och Clearblues extremt töntiga ägglossningstest reklam. Men jag tycker i grund och botten serien är så viktig och bra att den finns. Så jag älskar att den finns. Men när man är i processen orkar man inte med mer än sina egna sprutor, biverkningar och missfall.

Men jag skyndade mig fort som sjutton och kollade upp och såg att de fått en dotter. <3 Det är det enda jag känner att jag vill veta. Det känna hoppfullt! <3
  • Carro1992

Nej jag förstår det. Kanske var lättare för mig att se som inte är där i allt vad ivf innebär. Jag kände när jag såg serien att det här är ett heltidsjobb, det är ju så många besök,sprutor,biverkningar,mående och mycket annat man ska göra. Jag hoppas verkligen att det funkar för er nu när ni får denna hjälp så ni äntligen kan få känna att det varit värt all den här skiten på vägen. <3

• villhabarn82
    Carro1992 skrev 2018-05-11 07:17:23 följande:

Nej jag förstår det. Kanske var lättare för mig att se som inte är där i allt vad ivf innebär. Jag kände när jag såg serien att det här är ett heltidsjobb, det är ju så många besök,sprutor,biverkningar,mående och mycket annat man ska göra. Jag hoppas verkligen att det funkar för er nu när ni får denna hjälp så ni äntligen kan få känna att det varit värt all den här skiten på vägen. <3

Ja precis! Det är ett heltidsjobb och de flesta besök anmäls i sista sekunden. Jag har bl.a gjort 3 vaginala ultraljud på en vecka pluss 2 blodprov på annat ställe samma vecka. Men det är otroligt bra att serien finns för den är så himla viktig. Tack snälla du! <3

Eftersom det är vanligt att använda Letrozol på frysåterföreningat efter ivf så undrar jag du haft några biverkningar av medicinen?
  • Carro1992

Ja det är superviktigt. Det är också viktigt att vi som är i det här pratar om det. Det känns som att man växer upp i tron om att ett enda ligg kommer göra dig gravid, men det är ju inte verkligheten. Jag känner iaf att man aldrig hör att folk har svårt att få barn. Just nu har inte jag pratat om vad jag går igenom med så många alls, men jag tänker att sen när jag vill och om det kommer gå bra eller hur det nu blir så ska jag prata om det.

Det finns ju tex ingen mer störande fråga än ?när ska ni ha barn?? Folk måste lära sig att man tex inte frågar på det sättet, för det funkar inte så. Man kan inte välja det själv.

Jag har inte känt av några biverkningar alls, nu vet jag inte heller vad biverkningarna är. Jag har inte läst på om dom och min gyn har inte sagt nått till mig om vad det kan vara för biverkningar. Så jag skulle inte säga att jag är så medveten heller, mem jag har iaf inte känt av något annorlunda alls under dom 3 cyklarna jag tagit. :)

• MadZet

Hej, jag skuttar gärna in i tråden ????

Jag fick i dagarna minus på min 6e kur letrozol, den här gången dubbel dos och fick dessutom en otrivelle den här månaden men det blev inget trots äl. Inte fått äl alla behandlingar men nu verkar det iaf bli något som släpper.

Blev riktigt nere den här gången då jag inte känner att jag orkar ha mens fler gånger. Jag får sjukt svåra smärtor i ett par dagar och svår migrän som är nästintill omöjlig att få bort med medicin.

Hur går det för er andra?

• Carro1992

Hejsan!

Jag blev faktiskt riktigt ledsen sist jag fick mens också. Man fick ju hopp när man började med den här medicinen men nu känns det ju likadant som innan. Jag är nu inne på cd17 och har inte fått positivt ägglossningstest än, ska ta ett i eftermiddag och hoppas det är positivt. Annars är min plan att ta tipset här ovanför och köra ett uppehåll utan letrozol nästa cykel

Svar på tråden Letrozol + ovitrelle