• LovisaC

Barnmisshandel håröm

Hej.

Jag har fått veta att mitt barns pappa misshandlat mitt barn vid åtminstone ett tillfälle inför ett vittne. Jag flyttade ifrån honom eftersom jag var rädd för honom och när jag flyttade brukade han skrika åt vår dotter som då var 6 månader. Han har skrikit åt henne när hon är ledsen sedan hon var 6 veckor.

Nu har ett vittne trätt fram och sagt att han skrek på sanna sätt över 1 år efter att han började skrika åt henne. "Håll käften", "tyst för fan", "Jag orkar inte", etc. Han har slagit och slamrat i saker och dörrar, kastat barnet i golvet.

Barnet har under detta år varit extremt klängigt och velat bli buren när hon varit vaken. I perioder har jag inte ens lämnat barnets sida för att duscha men jag har lämnat barnet till sin pappa. Hon har varit ungefär halva sin tid hos honom. Jag har svarat på alla hennes signaler och givit det hon velat ha så hon har varit världens gladaste barn.

Vid överlämning har hon gråtit av panik efter mig och hon har flera gånger kastat sig mot sin mamma när jag inte närvarat vid hans lämningar.

Han har alltid beskrivit henne som "så jävla jobbig", "skitgrinig", "dryg", etc. Jag har trott att han överdrivit. Vittnet har dock berättat att pappan avvisat flickan när hon sökt närhet.

JAG HAR RINGT SOC och utredning är påbörjad. Barnet är hos mig mot hans vilja. Vi har genomgått en utredning tidigare eftersom han örfilade mitt barn från tidigare förhållande och jag även då ringde soc. Jag behöver nu tips på vad jag ska samla för information och så där. Jag har ALLT kvar; samtal och sms osv. Jag har en dagbok över hans beteende mot mig och även en konversation med min bästa vän där jag under de två senaste åren skriver om honom och barnet. Jag har läst föräldrabalken, brottsbalken, barnkonventionen och sociallagarna. Jag vet att hans beteende är straffbart enligt brottsbalken 3 kap 5§, eventuellt 3 kap 6 § och att vittnet kan hållas ansvarigt enligt 23 kap 6 § vilket jag känner är viktigt om vittnet vägrar vittna.

Barnet är OTROLIGT håröm och det har jag alltid funderat lite på. Nu inser jag att tex luggning eller annat våld mot huvudet kan vara en möjlig faktor. Vidare har hon ett extremt dåligt immunförsvar utan egentlig anledning och har även haft ordentligt dålig avföring. Jag är ganska påläst inom immunologi och vet att stress kan påverka immunförsvaret väldigt negativt.

Vad tror ni?

Jag är i upplösningstillstånd. Min fina, lilla flicka! Jag har alltid bara trott att hon behöver extra närhet för att hon behöver träffa mig mer egentligen! SÅ JÄVLA DUM JAG ÄR!!!

hastag världenssämstamamma
  • Svar på tråden Barnmisshandel håröm
  • viseversa

Undrar varför du lämnar barnet med en människa som misshandlar henne? Då är du nästan lika skyldig själv. Låter helt jävla sjukt detta. Ring POLISEN och anmäl honom för misshandel. Stå upp för ditt barn.

• LovisaC
    viseversa skrev 2018-05-02 08:23:19 följande:

Undrar varför du lämnar barnet med en människa som misshandlar henne? Då är du nästan lika skyldig själv. Låter helt jävla sjukt detta. Ring POLISEN och anmäl honom för misshandel. Stå upp för ditt barn.

Jag har inte lämnat barnet med honom sedan det framkom?!?

Så onödig kommentar.
  • viseversa
    LovisaC skrev 2018-05-02 08:40:49 följande:
    Jag har inte lämnat barnet med honom sedan det framkom?!?

Så onödig kommentar.
    Fast din ts är ganska rörig. Inte så konstigt att man tror du lämnat henne med honom. Som sagt anmäl honom till polisen.
  • LovisaC
    viseversa skrev 2018-05-02 08:47:21 följande:

Fast din ts är ganska rörig. Inte så konstigt att man tror du lämnat henne med honom. Som sagt anmäl honom till polisen.

Det har du nog rätt i, livet är riktigt rörigt just nu. :(
  • zdudmwml

Beklagar vad ni varit med om men det glädjer mig att du tagit dig därifrån.

Vad jag tror är att det sista du behöver är folks åsikter som spär på din ångest. Ingen här kan veta, de kan bara reagera spontant och ofta emotionellt.

Vad jag tycker är att du ska gå till läkaren med barnet. Dels för att undersöka att det inte har någon sjukdom som orsakar symptomen, dels är läkarens svara på dina frågor mycket mer trovärdigt än proffstyckarnas på FL.

Sen tycker jag också att du bör kontakta advokat angående lagtexten. Vanliga dödliga kan läsa lagtext men sällan tolka den rätt, det är ju därför jurister har en 5-årig utbildning - det tar tid och är svårt att tolka lagtext rätt.
    Man brukar kunna få en gratis halvtimme på tex biblioteken. Jag vet också att människor har ringt jurister och fått en gratis halvtimme i telefon. Så fundera över dina juridiska frågor och kontakta någon som kan tolka lagtexten rätt så att du får rätt och pålitliga svar.

Jag tror att oavsett vad som är symptom på vad så är det allra viktigast att ni får lugn. Att du är lugn så att din panik inte smittar av sig på barnet. Hur du ska åstadkomma det har jag inga smarta svar på men spontant känns det som att du behöver någon som klappar snällt på dig och pratar med dig med lika snälla ord. En minisemester hos någon släkting kanske?

• LovisaC
    zdudmwml skrev 2018-05-02 09:34:17 följande:

Beklagar vad ni varit med om men det glädjer mig att du tagit dig därifrån.

Vad jag tror är att det sista du behöver är folks åsikter som spär på din ångest. Ingen här kan veta, de kan bara reagera spontant och ofta emotionellt.

Vad jag tycker är att du ska gå till läkaren med barnet. Dels för att undersöka att det inte har någon sjukdom som orsakar symptomen, dels är läkarens svara på dina frågor mycket mer trovärdigt än proffstyckarnas på FL.

Sen tycker jag också att du bör kontakta advokat angående lagtexten. Vanliga dödliga kan läsa lagtext men sällan tolka den rätt, det är ju därför jurister har en 5-årig utbildning - det tar tid och är svårt att tolka lagtext rätt.

Man brukar kunna få en gratis halvtimme på tex biblioteken. Jag vet också att människor har ringt jurister och fått en gratis halvtimme i telefon. Så fundera över dina juridiska frågor och kontakta någon som kan tolka lagtexten rätt så att du får rätt och pålitliga svar.

Jag tror att oavsett vad som är symptom på vad så är det allra viktigast att ni får lugn. Att du är lugn så att din panik inte smittar av sig på barnet. Hur du ska åstadkomma det har jag inga smarta svar på men spontant känns det som att du behöver någon som klappar snällt på dig och pratar med dig med lika snälla ord. En minisemester hos någon släkting kanske?

Tack för att du tog dig tid att skriva ett så välformulerat svar. Det värmer!

Du ger mig många bra tips. Jag har kontakt med barn--och ungdomsmedicin på grund av magen och astma så jag ska börja med att ringa dem. Jag har inte tänkt på att de kan göra en undersökning av barnet, jag har mer tänkt på att det var ca 2 månader sedan den senaste incidenten och att det då är för sent. (Pappan har inte varit ensamboende under den tiden, han har bott hos sina föräldrar, vilket förklarar hans beteendeförändring).

Jag har funderat i banorna kring advokat och du kommer med väldigt bra, konkreta tips. En halvtimme över telefon kan ge mycket om jag har frågorna klart för mig. Jag ska ju, som sagt, på möte imorgon och de kanske kan hjälpa mig att sortera tankarna kring det.

Tack återigen!
  • zdudmwml
    LovisaC skrev 2018-05-02 10:08:50 följande:
    Tack för att du tog dig tid att skriva ett så välformulerat svar. Det värmer!
    Du ger mig många bra tips. Jag har kontakt med barn--och ungdomsmedicin på grund av magen och astma så jag ska börja med att ringa dem. Jag har inte tänkt på att de kan göra en undersökning av barnet, jag har mer tänkt på att det var ca 2 månader sedan den senaste incidenten och att det då är för sent. (Pappan har inte varit ensamboende under den tiden, han har bott hos sina föräldrar, vilket förklarar hans beteendeförändring).
    Jag har funderat i banorna kring advokat och du kommer med väldigt bra, konkreta tips. En halvtimme över telefon kan ge mycket om jag har frågorna klart för mig. Jag ska ju, som sagt, på möte imorgon och de kanske kan hjälpa mig att sortera tankarna kring det.

Tack återigen!
    Du gör allt rätt som du kan göra. Bra där.

Berätta för barnmottagningen om det här och vad som oroar dig. Jag vågar nästan lova att de kommer att ta det på fullaste allvar och undersöka mer noga.

Lycka till i morgon och jag hoppas att det ordnar sig för er.
Svar på tråden Barnmisshandel håröm