• Blivande SuperMorsa

Ta bort biologiska pappans efternam

Jag och mina två barn har bott själva sedan strax efter min yngsta föddes, han blir 6 år i år. Vi har ingen kontakt med biologiska pappan alls och jag har ensam vårdnad. Jag lever med en ny man som älskar barnen och de älskar honom. Vi väntar ett gemensamt barn inom kort och planerar att gifta oss. För mig känns det viktigt att vi alla har samma efternamn.

Är det fel eller ok att ta bort biologiska pappans efternamn från barnen? Nu har barnen mitt namn och bio-pappans namn. Efter giftemål vill jag att det bara ska vara min nya mans efternamn på oss alla. Det skulle kännas konstigt om barnen bär min nya mans efternamn OCH biologiska pappans.

Jag vet inte om jag tycker det är "ok" att ta bort bio-pappans nam eller om det inte gör något? Vad tycker ni? Varför ska hans namn vara med när han själlv inte närvarar vid barnen?

• Svar på tråden Ta bort biologiska pappans efternam
  • Anonym (123)

Tycker du ska vänta tills barnen är gamla nog att bestämma det själva. Det är deras namn det handlar om, inte ditt.

• Blivande SuperMorsa

Fast då skulle de ju egentligen kunna byta tillbaka när de är så pass stora om de vill ha bio-pappans namn.

För mig handlar det mycket om känslan av tillhörighet att få ha samma namn som alla i familjen.

Hade de haft fungerande förhållande med bio-pappan hade det känts annorlunda.Då hade han haft en viktig roll i vårt liv, barnens liv, men den viktiga rollen har ju en annan man nu...som är som deras pappa. Jag vet inte hur stor betydelse bio-pappans efternamnet eg har i detta fall.

Som sagt, jag funderar och försöker komma på vad jag själv tycker, vad det betyder och hur viktigt det är. Jag skriver här för att öppna upp lite dörrar som hjälp på vägen.

• Anonym (123)
    Blivande SuperMorsa skrev 2018-05-01 14:14:37 följande:

Fast då skulle de ju egentligen kunna byta tillbaka när de är så pass stora om de vill ha bio-pappans namn.

För mig handlar det mycket om känslan av tillhörighet att få ha samma namn som alla i familjen.

Hade de haft fungerande förhållande med bio-pappan hade det känts annorlunda.Då hade han haft en viktig roll i vårt liv, barnens liv, men den viktiga rollen har ju en annan man nu...som är som deras pappa. Jag vet inte hur stor betydelse bio-pappans efternamnet eg har i detta fall.

Som sagt, jag funderar och försöker komma på vad jag själv tycker, vad det betyder och hur viktigt det är. Jag skriver här för att öppna upp lite dörrar som hjälp på vägen.

Som sagt. Jag, jag, jag.
  • Tramptass
    Blivande SuperMorsa skrev 2018-05-01 14:14:37 följande:

Det finns ju en enkel lösning på detta, och det är ju att din man tar ditt efternamn istället. På så vis heter ni alla ett gemensamt namn, och barnen kan senare bestämma om de vill ta bort bio-pappans namn eller ej.
  • Blivande SuperMorsa

Kanske dum fråga... men varför tycker ni att bio-pappans efternamn är så viktig? Vad tänker ni att hans namn betyder? (Med tanke på att inte någon av barnen skulle känna igen pappan om de gick förbi honom på stan.

• Anonym (Bort)

Jag skulle tagit bort bio-pappans namn. Är han ute ur ert liv förstår jag inte varför hans namn hänger kvar? Det hade som du själv skriver varit skillnad om han varit en del av era liv men det är han ju inte. 

Att byta till ditt namn tycker jag är en bra idé.

• Anonym (Bort)
    Anonym (123) skrev 2018-05-01 14:17:23 följande:
    Som sagt. Jag, jag, jag.
    Kan inte du förklara varför barnen ska heta samma efternamn som någon som inte bryr sig om dom? Varför inte heta samma namn som den som älskar dom och tar hand om dom?
  • whitestar

Bara ett litet påpekande. Barnen kan ej ta din nyas efternamn som efternamn utan isåfall som ett mellannamn.

• Anonym (Z)

Står biopappans efternamn som mellannamn eller efternamn på barnen? Står hans efternamn som efternamn på barnen så behöver du hans underskrift för att ta bort hans namn oavsett om du har ensam vårdnad eller ej. Står det som mellannamn så är det grönt. Dock är anser jag att du bör fråga barnen vad de tänker om saken oavsett åldern på dem. Stod i samma funderingar som dig förrut om min äldsta som har pappans efternamn, jag frågade dock henne och trotts att de inte har en relation så ville hon ha kvar det- hon identifierar sig med namnet och hon kände att hon hade en koppling till sin riktiga pappa genom namnet. Hon va 4 när hon bestämt sa nej till byte och jag frågade henne även när hon va 10 och kunde motivera mer varför hon ville ha kvar namnet. Att byta namn på barnen utan att du har deras okej kan vara ett rejält övertramp mot deras önskan. Det är bättre att de får vara med och säga sitt utan att du försöker få dem att byta, utan prata med dem helt neutralt om vad de skulle känna inför att få bonuspappans namn och vad de kännerbför deras nuvarande namn,.även ett litet barn brukar kunna visa hur hen känner.

• Anonym (Z)
    Anonym (Z) skrev 2018-05-01 15:31:10 följande:

Står biopappans efternamn som mellannamn eller efternamn på barnen? Står hans efternamn som efternamn på barnen så behöver du hans underskrift för att ta bort hans namn oavsett om du har ensam vårdnad eller ej. Står det som mellannamn så är det grönt. Dock är anser jag att du bör fråga barnen vad de tänker om saken oavsett åldern på dem. Stod i samma funderingar som dig förrut om min äldsta som har pappans efternamn, jag frågade dock henne och trotts att de inte har en relation så ville hon ha kvar det- hon identifierar sig med namnet och hon kände att hon hade en koppling till sin riktiga pappa genom namnet. Hon va 4 när hon bestämt sa nej till byte och jag frågade henne även när hon va 10 och kunde motivera mer varför hon ville ha kvar namnet. Att byta namn på barnen utan att du har deras okej kan vara ett rejält övertramp mot deras önskan. Det är bättre att de får vara med och säga sitt utan att du försöker få dem att byta, utan prata med dem helt neutralt om vad de skulle känna inför att få bonuspappans namn och vad de kännerbför deras nuvarande namn,.även ett litet barn brukar kunna visa hur hen känner.

Bara tillägga att det gällde byte till mitt efternamn från hans. Som en ovan kommenterat är jag inte heller säker på att barnen kan ta din nyas namn.
  • whitestar
    Anonym (Z) skrev 2018-05-01 15:33:53 följande:

Bara tillägga att det gällde byte till mitt efternamn från hans. Som en ovan kommenterat är jag inte heller säker på att barnen kan ta din nyas namn.

Min bonus fick inte byta när hans mamma gifte om sig. Hans pappa hade tagit mitt efternamn när vi gifte oss i tron att mamman alltid skulle heta samma som sonen fast hon ev. Skulle gifta sig i framtiden. Men det gjorde hon inte så nu har bonusen ett eget efternamn och föräldrarna heter något annat. Om min man vetat om detta hade han behållt sitt efternamn och låtit sin son ta hans efternamn också när mamman gifte om sig så han hade haft samma som nån av sina föräldrar iaf
  • Glinda från Oz

Barnen får inte byta till min mans efternamn bara sådär, är det ett vanligt Svensson namn kommer ni få tillstånd till det är det ett ovanligare namn får barnen inte heta det. Det finns regler och lagar kring vilka namn man får ta. När man gifter sig får man byta till ett ovanligare efternamn annars måste msn vara släkt och det är inte din nya och dina barn.

Svar på tråden Ta bort biologiska pappans efternam