• johanna1996

VAD HAR JAG RÄTT TILL? Timvikarie -sjuklön?

Hej!
    Jag har jobbat som timvikarie inom vården i 1 1/2 år och har denna månaden varit sjuk 2 dagar. Jag missade två arbetspass som jag fick bokade dagen innan men fick ringa mig sjuk samma dag som första passet skulle vara.
    Har jag rätt till sjuklön eller hur funkar detta?
    Kollar jag på mitt schema online så har bemanningen skrivit "SJUK TIM OBETALD". Är det verkligen rätt?

Jag läste på kollektivavtalen att jag har rätt till sjuklön även som timvikarie men det stod lite luddigt så blir osäker. Hjälp?! Tänker i så fall mejla dem och länka kollektivavtal, stryka under paragrafen. Eller är jag helt ute och cyklar? :(

• Svar på tråden VAD HAR JAG RÄTT TILL? Timvikarie -sjuklön?
  • MR Xyz

Du har en karensdag när du blir sjuk. Dvs första dagen du är sjuk får du ingen sjuklön. Detta gäller varje sjukperiod. Finns några få undantag, t.ex. om du blir sjuk igen inom fem dagar (om detta inte har ändrats på senare tid) så räknas det inte som en ny sjukperiod.

• johanna1996

Är du säker? För jag har varken fast anställning, vikariat eller rad att gå på. Läste nämligen ingenting om karens i avtalet. Jag kollar kanske i fel avtal, jag vet inte. Det enda som stod om sjuk som timmare är detta:

"a) timlön; till vad arbetstagaren för perioden enligt då gällande förläggning av ordinarie arbetstid skulle ha fått,"

• snelhest
    johanna1996 skrev 2018-05-01 00:11:30 följande:

Är du säker? För jag har varken fast anställning, vikariat eller rad att gå på. Läste nämligen ingenting om karens i avtalet. Jag kollar kanske i fel avtal, jag vet inte. Det enda som stod om sjuk som timmare är detta:

"a) timlön; till vad arbetstagaren för perioden enligt då gällande förläggning av ordinarie arbetstid skulle ha fått,"

Karensdag gäller alla om inget annat har avtalats.

Ett tips:

Oavsett vad du har rätt till är det sällan en bra idé att göra sig ovän med chef och arbetsgivare över sånt som inte är viktigt för dig. Jag har sett en del timvikarier som enligt chefer "klagat" lite för mycket och sen inte blivit inringda igen.
  • johanna1996

Ett tips:

Oavsett vad du har rätt till är det sällan en bra idé att göra sig ovän med chef och arbetsgivare över sånt som inte är viktigt för dig. Jag har sett en del timvikarier som enligt chefer "klagat" lite för mycket och sen inte blivit inringda igen.

[/quote]

Ja det håller jag med om! Detta är enda jobbet jag har hjärta till att göra sånt här, andra jobb är för privata företag jag är mer rädd om. Detta är jobb för kommunen och stället jag jobbar på är vi bara 2 vikarier (där jag är den enda med körkort, som egentligen är ett krav). De skriker efter vikarier och eftersom jag jobbar såpass länge har jag blivit kontaktperson för vårdtagare och har en praktikant bredvid mig för tillfället. I vanliga fall jobbar jag där 5 dar i veckan och detta är första gången jag blivit sjuk sen jag började så har inte stött på detta problem innan. :(

• Akira Öken
    johanna1996 skrev 2018-05-01 00:33:35 följande:

Ett tips:

Ja det håller jag med om! Detta är enda jobbet jag har hjärta till att göra sånt här, andra jobb är för privata företag jag är mer rädd om. Detta är jobb för kommunen och stället jag jobbar på är vi bara 2 vikarier (där jag är den enda med körkort, som egentligen är ett krav). De skriker efter vikarier och eftersom jag jobbar såpass länge har jag blivit kontaktperson för vårdtagare och har en praktikant bredvid mig för tillfället. I vanliga fall jobbar jag där 5 dar i veckan och detta är första gången jag blivit sjuk sen jag började så har inte stött på detta problem innan. :([/quote]

Du har inte stött på problem här heller. Det som skrivits ovan är korrekt. Om du läser kollektivavtalet finns en hänvisning till Sjuklönelagen, där finns svaret på din fråga svart på vitt.
  • MR Xyz
    johanna1996 skrev 2018-05-01 00:11:30 följande:

Karensdag är enligt lagen om sjuklön. Det behöver inte stå i något avtal.
  • johanna1996

[/quote]

Du har inte stött på problem här heller. Det som skrivits ovan är korrekt. Om du läser kollektivavtalet finns en hänvisning till Sjuklönelagen, där finns svaret på din fråga svart på vitt.

[/quote]

Jag menar att problemet är att jag inte tjänade någonting. Jag har en väldigt tight budget för att få allt att gå ihop med hyror osv. Eftersom jag "aldrig" är sjuk så har jag alltid fått de pengarna jag räknat med, men inte denna gången. Det är problemet. :)

Jag läste det i kollektivavtalen och där står inget om karensdag, därför blir jag osäker. Men om du är säker så tack så mycket! Det innebär att jag har rätt till pengar under andra dagen jag var sjuk iaf. Ska läsa om sjuklönelagen! :)

• MR Xyz
    johanna1996 skrev 2018-05-01 08:03:42 följande:

[/quote]

Jag menar att problemet är att jag inte tjänade någonting. Jag har en väldigt tight budget för att få allt att gå ihop med hyror osv. Eftersom jag "aldrig" är sjuk så har jag alltid fått de pengarna jag räknat med, men inte denna gången. Det är problemet. :)

Jag läste det i kollektivavtalen och där står inget om karensdag, därför blir jag osäker. Men om du är säker så tack så mycket! Det innebär att jag har rätt till pengar under andra dagen jag var sjuk iaf. Ska läsa om sjuklönelagen! :)[/quote]

Det har varit så sedan 1 april 1993. Så ja, jag är säker. Dag 2-14 som sjuk får du sjuklön motsvarande 80% av lönen.
Svar på tråden VAD HAR JAG RÄTT TILL? Timvikarie -sjuklön?