• Anonym (Alkoholist? Hjälp)

Alkoholist???

Jag är en gift tvåbarnsmamma i mina bästa år med fast jobb och en bra lön. Jag har villa, volvo och vovve och mår efter många år av kronisk sjukdom bra. Jag mår bra på grund av alkohol. Mer specifikt, vin. Varje dag i veckan, alla veckor om året sedan 8 månader tillbaka. Jag dricker ca 3 glas om dagen (kvällen) och blir lugn och lycklig, blir inte full men typ salongsberusad. Tror jag självmedicinerar.

Jag förstår ju själv att detta inte är sunt, att det är ett missbruk eller att jag till och med blivit alkoholist, men är osäker. Har inte testat att vara utan vinet så vet egentligen inte om jag har ett beroende.

Min fråga är: hur ska jag göra? Sluta tvärt och aldrig dricka alkohol igen? Testa att vara utan vin ett tag och se om jag har ett beroende? Ta hjälp på en gång? Just nu känns det som om jag skulle kunna fortsätta dricka vin för att få slippa smärtorna (sjukdomen) men jag har barn....

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Alkoholist???
  • Lånehajen

Alkohol förbränns som bekant väldigt snabbt. Så har du inga symptom under dagen då du inte dricker som tyder på abstinens (ångest, högre puls, darrningar osv) har du förmodligen inget fysiskt beroende. Däremot kan du ju vara psykiskt beroende. Att det blivit en vana att ta de där glasen och välmåendet som infinner sig.

Lånehajen skrev 2018-04-29 22:43:29 följande:

Alkohol förbränns som bekant väldigt snabbt. Så har du inga symptom under dagen då du inte dricker som tyder på abstinens (ångest, högre puls, darrningar osv) har du förmodligen inget fysiskt beroende. Däremot kan du ju vara psykiskt beroende. Att det blivit en vana att ta de där glasen och välmåendet som infinner sig.

Tack för svar! Har inte känt av några symptom så verkar vara som du skriver, att det är psykiskt. Får bryta vanan då, kanske är lättare sagt än gjort men ska göra ett försök!
  • Anonym (Madde)
    Anonym (Alkoholist? Hjälp) skrev 2018-04-30 18:27:56 följande:
    Tack för svar! Har inte känt av några symptom så verkar vara som du skriver, att det är psykiskt. Får bryta vanan då, kanske är lättare sagt än gjort men ska göra ett försök!
    Eller sänk till två eller ett glas till en början? Eller kör varannan dag? Fredag, lördag, söndag? Då visar du för dig själv att du kan minska eller köra utan om du nu vill det. Men man ska inte underskatta betydelsen av njutningsmoment heller. Om du nu har en kronisk sjukdom och dina glas vin ger dig välbehövlig lindring, välbehag och lycka kan det ju vara värt det också. 
    Anonym (Madde) skrev 2018-04-30 18:36:41 följande:

Eller sänk till två eller ett glas till en början? Eller kör varannan dag? Fredag, lördag, söndag? Då visar du för dig själv att du kan minska eller köra utan om du nu vill det. Men man ska inte underskatta betydelsen av njutningsmoment heller. Om du nu har en kronisk sjukdom och dina glas vin ger dig välbehövlig lindring, välbehag och lycka kan det ju vara värt det också. 

Tack för ditt svar! Ja, det kan vara en bra idé att minska intaget lite åt gången. Det började egentligen med en tanke om att ett glas vin om dagen dör man inte av, sedan eskalerade mängden då min kropp vande sig... Tror jag ska ta några dagar utan för att se hur jag reagerar. Blir det ingen reaktion kan ju helgerna vara bättre att fokusera på.
  • Anonym (Kia)

Försök att minska!Drick mindre.Det är inte värd det att bli alkoholist.Tänk på hälsan ochså!

Anonym (Kia) skrev 2018-04-30 19:56:14 följande:

Försök att minska!Drick mindre.Det är inte värd det att bli alkoholist.Tänk på hälsan ochså!

Tack för att du svarade. Tänker i samma banor som dig, har försökt trycka bort mina tankar kring detta men det har pågått för länge nu.
  • Anonym (Kia)
    Anonym (Alkoholist? Hjälp) skrev 2018-04-30 20:28:02 följande:

Tack för att du svarade. Tänker i samma banor som dig, har försökt trycka bort mina tankar kring detta men det har pågått för länge nu.

Har en närstående som är alkoholist och hon kan aldrig ta ett glas.Hon måste vara helt nykter.Inte så lätt och trevligt alltid vid sociala sammanhang.
    Anonym (Kia) skrev 2018-04-30 20:31:30 följande:

Har en närstående som är alkoholist och hon kan aldrig ta ett glas.Hon måste vara helt nykter.Inte så lätt och trevligt alltid vid sociala sammanhang.

Låter inte trevligt alls, hoppas hon kan hålla sig borta från alkoholen. Drack upp de sista 2 glasen från boxen tidigare ikväll och har ingen annan alkohol hemma. Detta var medvetet då systemet är stängt imorgon. Är såååå rädd att jag ska känna alkoholist-sug imorgon kväll men hoppas på det bästa!
  • Lajkie

Ja, det låter ju inte så bra.

Tänker också att det är ju dumt att dricka varje kväll utifall nånting händer barnen.

Men tänker på din kroniska värk - får du ingen hjälp med det? Livskvalitén lär ju vara ganska låg med konstant värk.

Kämpa på??

(¯`°?.¸ Mamma till Sandra -06, Nelly -08, William -10 ¸.?°´¯)
  • Lajkie

Skulle vara ett hjärta inte två frågetecken. Sorry.. det ju superspydigt ut och det var inte min tanke.

(¯`°?.¸ Mamma till Sandra -06, Nelly -08, William -10 ¸.?°´¯)
Svar på tråden Alkoholist???