• AEanonym

Ekonomi ungmamma ensamstående

Som det ser ut nu kommer jag bli ensamstående med min son som är 10 månader. Jag är 20 år och min och min sambos relation funkar inte alls och jag litar inte ens på honom när det gäller att ta hand om vårt barn.

Allt jag vill är att flytta och slippa allt bråk men det som oroar mig är ekonomin. Jag har inget jobb och lägsta föräldrapenningen hur får jag det att gå ihop med eget boende och räkningar? Vad för hjälp har man rätt till?

• Svar på tråden Ekonomi ungmamma ensamstående
  • Anonym (Oms)

Bostadsbidrag? Annars är det väl soc om man hamnar under existensminimum för barnfamilj? Kan du kanske hitta något deltidsjobb till att börja med. På somrarna brukar det finnas jobb inom (äldre)boenden/assistans hos kommuner och privata vårdbolag.

• Anonym (Ja)

Du har lägsta fp, ca 4000 kr ut då?

Barnbidrag 1250 kr

Bor barnet hos dig har du rätt att få underhåll ifrån pappan, beloppet kan variera lite med räkna ca 1500 kr.

Plus att du kan söka bostadsbidrag för att få hjälp med hyran.

Om två månader kan barnet börja på förskolan och då får du söka jobb, vik, timmar allt du kan hitta, eller börja studera och ansöka om CSN.

• AEanonym

Jag vill helst inte sätta honom på förskola än.

Jag kan ta ut 7500 som högst.

Jag söker även alla jobb jag kan hitta!

Tack för era svar!

• Anonym (D)

Jag tror det är mer hälsosamt för honom att gå i förskolan så du kan jobba eller plugga, än att svälta och bo på gatan.

• legomum

Du kan studera på distans och ha barnet hemma längre (tycker du tänker rätt med att försöka ha barnet hemma så länge som möjligt)

Har du något pyssel av något slag du kan skapa och sälja för extra inkomst?

Annars är bostadsbidrag och underhåll det jag kan komma på som du kan få.

• AEanonym

Tack för era svar jag letar lägenhet och har fått ett jobb till sommaren och kommer ha mitt barn hemma så länge jag kan :)

• Anonym (Ja)
    AEanonym skrev 2018-05-05 11:49:01 följande:

Tack för era svar jag letar lägenhet och har fått ett jobb till sommaren och kommer ha mitt barn hemma så länge jag kan :)

Hur löser du barnpassning när du jobbar då?
  • miliona

Var bor du? Jag bor i Stockholm och har två barn och jag har precis rensat ut en kasse barnkläder om det skulle vara intressant för dig :)

• AEanonym
    Anonym (Ja) skrev 2018-05-06 20:06:50 följande:

Hur löser du barnpassning när du jobbar då?

Barnet har en pappa :)
  • Anonym (Dubbelmoral?)
    AEanonym skrev 2018-05-07 07:30:26 följande:

Ja absolut men denne ?pappa? litade du ju inte på ens så pass att han skulle kunna ta hand om barnet?
  • Anonym (Ja)
    AEanonym skrev 2018-05-07 07:30:26 följande:

Du skrev ju att du inte litade på honom att ta hand om barnet? Men ändå är han bättre än förskolan? Låter konstigt.
  • AEanonym
    Anonym (Ja) skrev 2018-05-07 17:23:01 följande:

Du skrev ju att du inte litade på honom att ta hand om barnet? Men ändå är han bättre än förskolan? Låter konstigt.

Jag litar inte på honom när det gäller att ha barnet på natten så det kommer han inte ha och vill inte köra något varannan vecka då barnet är för litet. Barnet är väldigt mammigt på natten och jag vill inte att någon annan ska ha honom då.

Jag ser hellre att barnet är med ena förälderns som han känner än att vara på förskola.
  • Anonym (Ja)
    AEanonym skrev 2018-05-07 18:19:30 följande:

Jag litar inte på honom när det gäller att ha barnet på natten så det kommer han inte ha och vill inte köra något varannan vecka då barnet är för litet. Barnet är väldigt mammigt på natten och jag vill inte att någon annan ska ha honom då.

Jag ser hellre att barnet är med ena förälderns som han känner än att vara på förskola.

Det var inte det du skrev i ts, men okej.
Svar på tråden Ekonomi ungmamma ensamstående