• FDFMGA

M + S - är det verkligen sant

Anna Dahlberg i Expressen argumenterar för en M+S-regering. Hon är inte ensam, tidigare har bland andra PM Nilsson i DI och förre FP-ledaren Bengt Westerberg argumenterat för detsamma.

Men vad skulle hända om vi fick en sådan regeringskonstellation? Vad skulle vinnas? Vad skulle kunna gå förlorat?

www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/smapartiernas-dominans-snedvrider-politiken/

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Svar på tråden M + S - är det verkligen sant
  • Aniiee

Jag har alldeles för mig att det inte är första gången, så.....

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Carambolan

Det förekommer ju i flera kommuner och där verkar livet rulla på precis som vanligt. Kolla på Kinda till exempel. Det som händer tror jag är att ideologin får ge vika för mer pragmatik.

• FDFMGA
    Aniiee skrev 2018-04-29 02:44:52 följande:
    Jag har alldeles för mig att det inte är första gången, så.....
    Jag tror att det skulle bli första gången sen andra världskriget som M och S sitter i samma regering.
    Carambolan skrev 2018-04-29 08:03:33 följande:
    Det förekommer ju i flera kommuner och där verkar livet rulla på precis som vanligt. Kolla på Kinda till exempel. Det som händer tror jag är att ideologin får ge vika för mer pragmatik.
    Mm, det skulle bli pragmatikernas seger över ideologerna, en Kindalösning eller en tysk lösning om man jämför internationellt.

Men som det politiska läget ser ut just nu finns det bara omöjliga regeringsalternativ präglade av pragmatism, antingen en ren S-minoritetsregering som i varje fråga får söka majoritetskompromisser eller en ren M-regering som måste göra detsamma eller ...
  • doktor proppmätt
    FDFMGA skrev 2018-04-29 12:59:52 följande:
    Jag tror att det skulle bli första gången sen andra världskriget som M och S sitter i samma regering.
    Carambolan skrev 2018-04-29 08:03:33 följande:
    Mm, det skulle bli pragmatikernas seger över ideologerna, en Kindalösning eller en tysk lösning om man jämför internationellt.

Men som det politiska läget ser ut just nu finns det bara omöjliga regeringsalternativ präglade av pragmatism, antingen en ren S-minoritetsregering som i varje fråga får söka majoritetskompromisser eller en ren M-regering som måste göra detsamma eller ...
    Om Alliansparterna fortsätter lägga separata budgetar så behöver inget val hållas 2018.
  • FDFMGA
    doktor proppmätt skrev 2018-04-30 01:03:34 följande:
    Om Alliansparterna fortsätter lägga separata budgetar så behöver inget val hållas 2018.
    Det kan ju vara så att allianspartierna inte tar hänsyn till den synpunkten och att valet ändå kommer att hållas.

Jag håller inte den möjligheten för helt osannolikSolig

Men den här tråden handlar inte om vilka omständigheter som får somliga att förkunna att valet ska ställas inSkrattande
  • nihka
    doktor proppmätt skrev 2018-04-30 10:06:22 följande:
    Varför så hatisk?
    Vilken märklig slutssats.

Skulle tro att allianspartiena lägger separata budgetar, de är ju trots allt separata partier, går till val och om de vinner lägger fram en gemensam kompromiss.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka

Jag tycker det skulle vara en mycket spännade lösning.

SD skulle gå i taket! Skulle nästan vara värt det bara för den sakens skull

• felix le chat

Om S + M skulle gå till val som en koalition skulle det vara toppen för
    Vänsterpartiet.  Massa Sossar skulle aldrig acceptera att stödja en M regering.

Även Moderatväljare skulle gå i taket och hoppa av.
    Massflykt till SD och även andra inom alliansen.

• FDFMGA
    nihka skrev 2018-04-30 10:58:54 följande:
    Jag tycker det skulle vara en mycket spännade lösning.

SD skulle gå i taket! Skulle nästan vara värt det bara för den sakens skull smile2.gif
    Oavsett vilket eller vilka partier som ingår i nästa regering så tror jag att man kommer att förhandla med oppositionen och komma fram till en bred migrationspolitisk överenskommelse - så SD kommer att gå i taket hursomhelst.
  • FDFMGA
    felix le chat skrev 2018-04-30 11:04:12 följande:
    Om S + M skulle gå till val som en koalition skulle det vara toppen för
    Vänsterpartiet.  Massa Sossar skulle aldrig acceptera att stödja en M regering.

Även Moderatväljare skulle gå i taket och hoppa av.
    Massflykt till SD och även andra inom alliansen.
    Nu tror jag inte att de som förespråkar en M-S-regering menar att de ska framtåda som ett alternativ innan valet, utan efter och i så fall enbart om det inte finns några andra rimliga regeringsalternativ.

Jag skulle själv inte rösta på S om de inledde ett valsamarbete med M.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2018-04-30 11:53:40 följande:
    Nu tror jag inte att de som förespråkar en M-S-regering menar att de ska framtåda som ett alternativ innan valet, utan efter och i så fall enbart om det inte finns några andra rimliga regeringsalternativ.

Jag skulle själv inte rösta på S om de inledde ett valsamarbete med M.
    OK. Så du skulle i så fall rösta på M
  • FDFMGA
    nihka skrev 2018-04-30 12:10:12 följande:
    OK. Så du skulle i så fall rösta på M smile2.gif
    Haha, M-nötter käkar jag bara på bio.

Men det är en intressant frågeställning. Jag är inte sådär överdrivet förtjust i S men än mindre i de andra partierna, så jag gissar att ja skulle rösta blankt.

Mitt närmsta alternativ vore nog L, men jag tycker att Björklund passerat bäst-före-datum sedan länge och dessutom är de inte tillräckligt socialliberala för att passa mig.

Vad skulle du själv rösta på om M av någon anledning föll bort för dig?
  • nihka
    FDFMGA skrev 2018-04-30 12:27:22 följande:
    Haha, M-nötter käkar jag bara på bio.

Men det är en intressant frågeställning. Jag är inte sådär överdrivet förtjust i S men än mindre i de andra partierna, så jag gissar att ja skulle rösta blankt.

Mitt närmsta alternativ vore nog L, men jag tycker att Björklund passerat bäst-före-datum sedan länge och dessutom är de inte tillräckligt socialliberala för att passa mig.

Vad skulle du själv rösta på om M av någon anledning föll bort för dig?
    Nej, blankt skulle jag aldrig rösta. Det är som att lägga sin röst på något andra har bestämt. Om Björklund ersattes skulle jag börja kika på L. 
  • FDFMGA
    nihka skrev 2018-04-30 15:13:21 följande:
    Nej, blankt skulle jag aldrig rösta. Det är som att lägga sin röst på något andra har bestämt. Om Björklund ersattes skulle jag börja kika på L. 
    Fast nu tror jag att risken att M och S ska ingå i samma regering efter valet i år är försumbar och risken att de skulle ingå någon slags gemensam valallians innan valet är noll.

Det som är intressant är vad som lockar så pass många med tanken på en M-S-regering, eller lightversionen en blocköverskridande. Förmodligen en förhoppning att de båda partiernas förhållandevis pragmatiska realpolitik ska kunna innebära möjliga lösningar på mångåriga politiska skyttegravsfrågor som t ex bostadspolitik och att man dessutom kunde få en bred politisk överenskommelse kring migrations- och integrationspolitik.
  • FDFMGA
    drutten2 skrev 2018-04-30 18:52:27 följande:
    Hur ska det gå att lita på den här mannen?
    Hm, det har gått 30 år sen han blev Muf-ordförande under paroller som fri (arbetskrafts)-invandring, avskaffa Jämo och nej till borgerlig trepartisamverkanSkrattande

www.oppetarkiv.se/video/2810565/
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2018-04-30 19:38:00 följande:
    Hm, det har gått 30 år sen han blev Muf-ordförande under paroller som fri (arbetskrafts)-invandring, avskaffa Jämo och nej till borgerlig trepartisamverkanSkrattande

www.oppetarkiv.se/video/2810565/
    Ja, 30 år å killen har förändratsFörvånad

jag undrar vem som inte litar på någon av anledning att de ändrat ståndpunkt i frågor under 30 år.

Har varken världen eller personen förändrats och på detta sätt motiveras förändringen i ståndpunkter? 

Vem är så rigid i sina tankar och sin världsuppfattning att det verkar orimligt Drömmer
  • Padirac
    drutten2 skrev 2018-04-30 20:08:03 följande:
    Har han ens haft ett hederligt jobb någon gång? Urtypen för en politisk broiler som börjar sin bana i ungdomsförbundet och slutar karriären som partiledare. Hoppas vi slipper honom som statsminister åtminstone.
    är det åkesson du tänker på när du pratar om politisk broiler?

expo.se/2011/01/jimmies-v%C3%A4g-till-toppen

"För Sverigedemokraterna är det viktigt att framställa sig som något annat än de etablerade partierna. Medan riksdagens partier styrs av politiska broilers som fogas in politikerrollen sedan tidiga år är Sverigedemokraterna ett parti bestående av ”vanliga” människor.

Men faktum är att Jimmie Åkesson själv uppfyller kriterierna för den broilerstämpel som Sverigedemokraterna så gärna klistrar på andra partier. Redan som 18-åring valdes Jimmie Åkesson in som suppleant i partistyrelsen. Året därpå, i valet 1998, blev han invald i Sölves- borgs kommunfullmäktige där Sverigedemokraterna lyckades få 1,79 procent av rösterna och ett mandat. Samma år valdes han till vice ordförande i ungdomsförbundet.

Han var under en tid webbdesigner på företaget BMJ Aktiv, som han startade tillsammans med sina två partikamrater Björn Söder och Michael De Bouzet sommaren 2000. Med undantag från 2003 har Jimmie Åkesson kombinerat arbetet med sitt företag med studier vid Lunds universitet mellan åren 1998 och 2005. Den mesta av sin energi har han dock lagt på partiet."

• Padirac
    drutten2 skrev 2018-04-30 20:16:20 följande:
    Och hur trovärdiga är hans fagra löften om en stramare asylpolitik om han sitter i en alliansregering med Annie Lööf? Bara munväder och det vet han.
    Att uppfatta partiernas valfrågor som löften är tyvärr inget annat än okunnighet om riksdagen och parlamentarismen.  Självklart kan ett parti som har mindre än 50% inte räkna med att få några av sina vallöften genomförda. Inte ens om de får mer än 50% kan det vara säkert att vallöften några kan infrias.

Att försöka dra några växlar på dessa saker tyder på en djup okunskap om hur läget i världen och Sverige påverkar den politik som behöver föras.

• FDFMGA
    Padirac skrev 2018-04-30 19:59:47 följande:
    Ja, 30 år å killen har förändratsFörvånad

jag undrar vem som inte litar på någon av anledning att de ändrat ståndpunkt i frågor under 30 år.

Har varken världen eller personen förändrats och på detta sätt motiveras förändringen i ståndpunkter? 

Vem är så rigid i sina tankar och sin världsuppfattning att det verkar orimligt Drömmer
    För 30 år sen.

Partiet SD bildas som ett uttalat nazistparti.

Ingvar Carlson är statsminister efter att Olof Palme mördats två år tidigare.

Alf Svensson sitter i riksdagen på något slags centermandat, först tre år senare ska KD komma in i riksdagen på eget mandat och bli en del av regeringen Bildt.

På bio kan man se Varats olidliga lätthet och Rain man och den suveräna Min granne Totoro.

I valet 1988  får S drygt 43 procent och VPK med Lars Werner som partiledare knappt sex procent.

Riksdagen får ett nytt parti MP, mycket tack vara säldöden i östersjön som antas bero på miljöförstöring men det var en virussjukdom. Ett av MP:s sprråkrör heter Birger Schlaug och det andra Eva Goes. Den senare ett av svensk politiks största skämt genom tiderna.

Sovjetunionen påbörjar utträdet ut Afghanistan och om ett år ska Berlinmuren falla.

Svar på tråden M + S - är det verkligen sant