Feedback från mig, i realtid!
Fråga 1: Det finns ett mellanting mellan 1 ggr/månad och enstaka gånger, vet ni. Det är ett väldigt stort glapp, som gör hela ert underlag i frågan skevt.
Fråga 2-5: Logiskt och enkelt.... inga invändningar.
Fråga 6: Är de verkligen de enda interssanta? De som studerar, de som arbetar och de som är arbetslösa? Mig veteligen är det 2 andra grupper som handlar mycket på nätet, näst mest faktiskt, efter alla som arbetar.
Fråga 7: Inga invändningar.
Fråga 8-9: Det kan behövas att kunna skriva intervaller, särskilt fråga 9.
Fråga 10: Inga invändningar
Fråga 11: Lite klumpigt formulerad kanske.
Fråga 12-14: Inga invändningar.
Fråga 15-23: Det är bra om man mäter alla frågor på samma skala. Bestämmer om det ska vara 7 eller 10.
Fråga 24-25: Det här är ju inte skal-fråga. Det är ja/nej-fråga.
Fråga 26-29: Se fråga 15-23.
Fråga 30: Diskutabelt om det är en skal-fråga. Jag hade inte gjort det till en.
Fråga 31-35: Se åter igen 12-23
Fråga 36: Enkel ja/nej fråga. Skalan helt obrukbar i sammanhanget.
Fråga 37-38: inga invändningar, förutom, ja. 15-23
Fråga 39: Jag förstår knappt ens den här frågan. Jag får kortslutning i hjärnan mellan frågan och svarssättet.
Fråga 40: 15-23.
Fråga 41: Känns som en blandning mellan skal-frågor och ja/nej-frågor.
Fråga 42: 15-23. Också, lite konstigt formulerad.
Fråga 43-45: :Inga invändningar. Mest för att jag är väldigt trött på att komma med invändningar hela tiden.
Fråga 46-49: Är överflödig för de som redan handlar online
Fråga 50: Är för snålt tilltagen. För att den ska säga något alls måste den brytas ned i delar.
Summan av kardemumman är att ni behöver göra om enkäten nästan från grunden för att den ska bli användbar. Ni måste också försöka sätta er in i andra sidan, dvs från samma perspektiv som de som svarar. En del saker är inte fullt begripliga om man inte sitter i era hjärnor. Kommunikationen måste helt enkelt bli bättre.
Förklarligt nog skickade jag aldrig in mina enkätsvar.
Men, men, friskt vågat. Nu är det dags att göra om det.