• astho

Vill förbli ung till utseendet, några expertråd?

Röker inte och är inte ute så mycket i solen heller, aldrig varit nån riktig sol-människa faktiskt. Så bara där har jag väl en rätt bra grund. Fast rätta mig om jag har fel, är det solarium eller att vara ute i solen också som får huden att åldras? 

• Svar på tråden Vill förbli ung till utseendet, några expertråd?
  • Mortiscia

Även solarium åldrar huden så sluta med det isf. Var noga med att inte skrubba ansiktshuden för hårt med t ex frottéhanddukar och liknande, smörj in med hudkräm, även på halsen, det är samma slags känsliga hud. Var sparsam med smink, dvs inte tre kg spackel om du ska göra dig fin, foundation behövs inte i 99 % av fallen. Se till att du dricker vatten som du ska. Använd inte en massa starka produkter i ansiktet som Clearasil osv. Det är väl vad jag kommer på nu.

• EmberEyes

Ät nyttigt, drick vatten, sov ordentligt, motionera regelbundet, håll dig borta från sol, knark, sprit och cigg... Och skaffa för guds skull inga barn. De första åren kommer åldra dig 10-20 år, både utseendemässigt och mentalt. Och framför allt, se till att du har generna till att hålla dig fräsch och rynkfri tills minst 50+.

• EmberEyes
    EmberEyes skrev 2018-04-27 08:40:20 följande:

Ät nyttigt, drick vatten, sov ordentligt, motionera regelbundet, håll dig borta från sol, knark, sprit och cigg... Och skaffa för guds skull inga barn. De första åren kommer åldra dig 10-20 år, både utseendemässigt och mentalt. Och framför allt, se till att du har generna till att hålla dig fräsch och rynkfri tills minst 50+.

Min smiley försvann! Glad
  • mmel

Ja, låt bli att skaffa barn. Graviditeter och småbarnsår har fått mig att åldras i hundår. Flört

Men det är säkert mycket gener som spelar roll, om man inte gör uppenbart skadliga saker som röka eller sola väldigt hårt.

• UniformYankie

I dagkräm bör du alltid ha spf, gärna 50, och skippa inte solskyddsfaktorn för att det blir höst eller vinter.
    Huden producerar egen olja. Den har ett syfte, att mjuka upp och skydda huden, därför bör du inte tvätta ansiktet på morgonen. Känner du dig lite sunkig så skölj ansiktet med vatten bara, använd gärna en vattenlöslig nattkräm så får du bort resterna av den med vattnet. 
    Drick mycket vatten. 
    Om du skrubbar ansiktet: undvik att skrubba för hårt, undvik för grova korn (t.ex.socker) som kan skapa små repor i din hud. 

• Fjäril kär

Använd anpassade produkter för just ansiktet. Inga starka duschtvålar/hårdtvålar i ansiktet.

Använd vettigt smink som är av kvalité( dvs ingen postorder och inget reasmink på mataffären) och var sparsam med hur du använder det. Använd skonsam rengöring när du tar bort det.

Sov ordentligt!

• Fjäril kär

Just det, överdriv inte duschandet. Vatten torkar ut vid allt för mycket tvättande.

• Pentra

Att förbli ung till utseendet är en utopi. Att åldras tillhör livet. Men, leta upp generna, som gör att vi åldras 10 gånger snabbare än vad vi borde, och avaktivera dem. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• äldreochklokare

Det allra bästa är att skaffa sig bra gener och eftersom man inte kan styra över det så är det egentligen inte så mycket att göra mer än att försöka förvalta det man föddes med 

Svar på tråden Vill förbli ung till utseendet, några expertråd?