• LisaAa

15 månaders som slåss

Min pojk som blir 15 månader nu till veckan har börjat slagits.. i början slog han sej själv om han fick ett ?nej? eller ?ajaj? men nu har det eskalerat så nu slår han även oss och även andra barn! Han har oxå börjat skallas.. självklart så säger vi ifrån när han gör så, men oftast så blir det motsat effekt och han slår vidare.. har även försökt att visa att man ska ?klappa? eller stryka försiktigt ist.. men Jag upplever att det blir bara värre och värre!

Hur ska man agera? Vill verkligen få bort detta beteende! Eller kan det vara så att det bara är en fas?

• Svar på tråden 15 månaders som slåss
  • sextiotalist

Tänk alla dessa trådar om små barn som är fysiska. Kan ni inget om barns utveckling

Svar.

Helt normalt, det går inte att uppfostra bort utan försvinner ofta när barnet är moget att hantera sin impulskontroll bätte och får det lättare att uttrycka sig verbalt.

Det enda man kan göra är att vara ett steg före och parera situationen.

• Meriall

Öva tål så blir det bättre tror jag. Visa att man kan slå på något annat än en person? Jag tror det är energi som måste ut när han blir arg.

• Mortiscia

Man ska naturligtvis inte lära barnet att slåss, oavsett om det är på döda ting! Det finns gott om undersökningar som visar att ge utlopp för aggressioner bara föder mer aggression, det går in i belöningssystemet och ger en form av njutning. Enda sättet är att lära barnet att hantera sina starka känslor. Dock inte i den här åldern då.

• Satelliten

Hej! Det är väldigt normalt för åldern! Små barn har ingen impulskontroll då de inte utvecklat de delarna av sin hjärna ännu. Det tjänar alltså ingenting till att bli för arg, och det hjälper inte att säga nej vilket du redan märkt. Impulskontrollen börjar komma i 4-5-årsåldern (som med allt så kan det dock variera väldigt mycket mellan barn så att några har det redan vid 3,5 och andra behöver till 7-8 år på sig).

Försök se vad beteendet står för hos honom, och lär honom ett bättre sätt att få ut det han vill av situationen. Vill han ha uppmärksamhet, vill han ha igång er att leka, är han arg över något? Visa hur han kan göra istället.

Här är några fler bra tips

www.littleheartsbooks.com/2013/12/31/when-things-get-physical-hitting-throwing-kicking-and-biting/

Lycka till med lilla sötnosen!

• Fru Ve

Min snart 14-månaders nyps och klöser och bits. Detta är speciellt om han är trött och frustrerad eller inte får som han vill. Jag lyfter bort honom och talar om att jag blir ledsen, att det gör ont. Detta får man ju upprepa väldigt ofta. Till slut lär de sig. Om han gör illa mig då jag har honom i bärselen vilket han gör ibland så får han gå ner och inte sitta där på en liten stund. Jag talar om varför också. Det är inte så ovanligt att barn gör så men viktigt att markera att det är fel.

Svar på tråden 15 månaders som slåss