• Tjejen15

Mascara innan foundation eller efter?

Tar du mascara innan eller efter foundation? Motivera varför

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Mascara innan foundation eller efter?
  • Alvina

Lite svårt att rösta ja eller nej när frågan är ställd som den är, men jag använder foundation före mascaran, eftersom jag även sätter foundation på ögonlocken och runt ögonen. Så, den enda anledningen till varför jag gör det är för att slippa en massa kladd från mascaran.

• EpicNurse

Mascara sist av allt typ. Vill inte ha puder eller annat hudfärgat från foundation/concealer fransarna efter jag tagit mascara.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (H)

Mascara ska på sist av allt. Punkt!!

• Mrshedgehog

Självklart ska mascara sist på av allt, annars kan man jämföra det med att man ska steka en köttbit och lägger i smöret Efter man lagt på köttet på den varma stekpannan. Konstig och onaturlig omvändning att lägga på foundation när man tagit på sig mascara, rofl.

• Anonym (E)

Först bryn, sen ögonmakeup, concealer, foundation, contour, mascara. 
    På det viset kan man fylla i brynen utan att förstöra ögonskugga eller foundation,  förstör inte concealern med ögonskugga, får inte puder i mascaran.
    Skulle man kladda med mascaraborsten så kan man lätt städa upp det med en fuktig topz, bara man väntar till att mascaran torkat så sabbas inte resten av sminkningen. Hellre en liten svart prick på ögonlocket än gult smul i ögonfransarna. 

• Anonym (Torris)
    Anonym (E) skrev 2018-04-26 08:23:17 följande:

Först bryn, sen ögonmakeup, concealer, foundation, contour, mascara. 

På det viset kan man fylla i brynen utan att förstöra ögonskugga eller foundation,  förstör inte concealern med ögonskugga, får inte puder i mascaran.

Skulle man kladda med mascaraborsten så kan man lätt städa upp det med en fuktig topz, bara man väntar till att mascaran torkat så sabbas inte resten av sminkningen. Hellre en liten svart prick på ögonlocket än gult smul i ögonfransarna. 

Torr tops är ännu bättre att ta bort torkad mascara med!
  • Anonym (Tja)
    Anonym (H) skrev 2018-04-26 01:52:09 följande:

Mascara ska på sist av allt. Punkt!!

Ja så är det i alla fall enligt make-up-artister.
  • sextiotalist

Nu sminkar jag mig inte så ofta, men jag har alltid börja med grunden, dvs Foundation /puder, sedan ögonskugga ev eyeliner, har alltid avslutat med mascara

• Physalis

Foundation innan mascara. Mascara näst sist så att kladdet hinner torka medans jag gör brynen, sen torkar jag med tips. Vet inte om jag är ovanligt klumpig eller om jag har väldigt långa ögonfransar men jag har aldrig under ca 15 års tid lyckats sätta på mascara utan att få på huden runtomkring.

Korrekturläser som en kratta
  • Inga bekymmer
    Mrshedgehog skrev 2018-04-26 03:35:57 följande:

Självklart ska mascara sist på av allt, annars kan man jämföra det med att man ska steka en köttbit och lägger i smöret Efter man lagt på köttet på den varma stekpannan. Konstig och onaturlig omvändning att lägga på foundation när man tagit på sig mascara, rofl.

Haha, vilken rolig jämförelse:) Inte riktigt jämförbart dock eftersom man inte har foundation på själva fransarna (eller har jag missat nåt..:)).

Det händer att jag tar på rouge sist av allt men allt annat görs före mascaran!!
Svar på tråden Mascara innan foundation eller efter?