• Amina03

Ska ena stödhjulet hänga i luften?

Köpt första cykeln till vårt barn och monterat stödhjul, är det meningen att cykeln i helt rak läge ska ha ett stödhjul en bit i luften?

Båda hjulen når i marken!

• Svar på tråden Ska ena stödhjulet hänga i luften?
  • 2barnsmorsan

Det beror lite på hur mycket stöd barnet ska ha av hjulen. Är båda helt i marken så blir det ju lite som att cykla på en trehjuling. Barnet behöver inte alls kunna hålla balansen. Bra om det är ett litet barn som mest ska få in- ?trampa och bromsa?- tekniken. Ett barn som nästan kan cykla och klarar att hålla balansen lite grann tjänar på att ha stödhjulen en bit från marken så att hen kan få lite balansträning när hen cyklar och då lära sig kännas hur en cykel fungerar. Det är nog bra om de är på samma nivå dock.

• Kjell2

Stödhjulen måste vara en bit upp. Annars kommer inte drivhjulet ligga emot marken.

Om cykeln står helt plant, med fram och drivhjul i marken,  ska stödhjulen vara lika högt och  ett par cm ovanför marken.

• Amina03

Okej för det är sån obalans på cykeln när ena hänger i luften, han kan ju inte cykla, han råkar bromsa hela tiden och styret styr han in i väggar osv. Första dagen idag.

Jag har en sån där stav jag håller i bak, släppte och han åkte ner på marken??

• Amina03
    Kjell2 skrev 2018-04-25 08:42:14 följande:

Stödhjulen måste vara en bit upp. Annars kommer inte drivhjulet ligga emot marken.

Om cykeln står helt plant, med fram och drivhjul i marken,  ska stödhjulen vara lika högt och  ett par cm ovanför marken.

Åker han inte hela tiden på bara ett stödhjul då? förstår vad du menar
  • Pentra
    Amina03 skrev 2018-04-25 08:55:06 följande:
    Åker han inte hela tiden på bara ett stödhjul då? förstår vad du menar

Men stödhjulen är ju till för att ge STÖD ifall han vinglar. Det är ju därför de kallas just STÖDhjul, och skall således ställas så att de båda är en bit ovanför marken när cykeln är i rakt upprätt läge. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • EmberEyes
    Kjell2 skrev 2018-04-25 08:42:14 följande:

Precis så. När cykeln är rak ska inget av stödhjulen vara i marken.
  • Kjell2
    Amina03 skrev 2018-04-25 08:53:30 följande:

Okej för det är sån obalans på cykeln när ena hänger i luften, han kan ju inte cykla, han råkar bromsa hela tiden och styret styr han in i väggar osv. Första dagen idag.

Stödhjul ska förhindra vurpor, inte vara ett stöd vid normalt cyklande.

Det blir lite kaos i början men nöter man på lossnar det snart.

Öva på något öppet område där det inte finns något att cykla in i.

• Amina03

Okej tack! Då förstår jag hur dom fungerar. Trodde dom skulle stå som 2 extra hjul på marken men dom ska alltså bara ta emot när han vinglar åt sidorna.

Han ramlade direkt när han vingla åt sidan, därför jag blev fundersam. Men det lär väl gå bättre med tiden då...

• EnAnonumius
    Amina03 skrev 2018-04-25 08:53:30 följande:

Klart att det blir obalans när du har ett stödhjul i backen och det andra en "liten bit upp". Det skapar mer obalans på det sättet i cykeln.

Båda stödhjulen skall sitta lika högt upp på bägge sidor, och nu när han börjat cykla så skall man bara ha typ några cm (3-4 cm) upp från backen den första tiden. DU kan ha mindre antal cm, men se till att båda stödhjulen sitter lika högt på bägge sidor.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Rabarbapuppa

Varför börjar ni inte med en balanscykel? En sån man sparkar sig fram med.

Båda mina barn hade det, det ger massor för balans och motorik.
    Aldrig använt stödhjul överhuvudtaget, de fick lära sig riktig cykel genom att sitta upp och börja trampa, medan jag höll i sadeln och hjälpte till med första balansen. Ganska snart kan man släppa sadeln mer och mer och de klarar kortare sträckor utan stöd, för att sen helt enkelt kunna cykla.
    Att kunna sätta ner foten när de känner att de tappar balansen har de med sig från övandet på just balanscykel. 

• Amina03
    Rabarbapuppa skrev 2018-04-25 10:00:45 följande:

Varför börjar ni inte med en balanscykel? En sån man sparkar sig fram med.

Båda mina barn hade det, det ger massor för balans och motorik.

Aldrig använt stödhjul överhuvudtaget, de fick lära sig riktig cykel genom att sitta upp och börja trampa, medan jag höll i sadeln och hjälpte till med första balansen. Ganska snart kan man släppa sadeln mer och mer och de klarar kortare sträckor utan stöd, för att sen helt enkelt kunna cykla.

Att kunna sätta ner foten när de känner att de tappar balansen har de med sig från övandet på just balanscykel. 

Smart, vi skulle ha gjort så istället.
  • Skogshuggaren

Man kan börja med att ha stödhjulen långt ner, så att de precis nuddar marken båda två. Sedan kan man flytta upp dem när barnet blir säkrare på att cykla och får upp farten.

Svar på tråden Ska ena stödhjulet hänga i luften?