• Anonym (Bubblan)

Lämna bort katten?

Vi har en KASTRERAD hankatt på lite över 1 år gammal. Hans beteende har lett till att hela familjen men främst vår autistiska son blir sttessad. Vi har en vanlig huslatt, jag har haft katt i hela mitt liv men aldrig varit med om dess like. Vår hankatt hänger i gardinerna, biter i dem, river på dem, soffan är helt förstörd, han sover knappt utan är hyperaktiv, han biter i kläder och när någon hälsar på så biter han i deras grejor och klöser dem på byxorna.

Om han är understimulerad så är det helt otroligt då jag är hemma om dagarna, leker med och aktiverar honom. Alla leker mycket med honom och han har FLERA klösbrädor och klätterträd som han använder. Vi har provat med en kattkompis men han accepterade det inte hur mycket vi än försökte.

Vi bor i en stor lägenhet och han står och jamar vid balkongdörren och river runt dörren. Vi har gjort allt!!!!! Han har varit hos veterinär och inget fel hitttas. Mår katten dåligt över att bo i lägenhet? bör vi lämna honom till någon som kan ge honom möjlighet att gå ut? Är det normalt att en kastrerad katt är så här vild?? Vad ska vi göra??? Katten har inte haft någon mamma utan blev istället flaskuppmatd.

• Svar på tråden Lämna bort katten?
  • Anonym (Uppfödare.)

Den är bara 1år. Den är fortfarande en kattunge och kattungar kan leva satan.

Skaffa en till kattlåda, gå ut med han i koppel regelbundet.

Enligt lag får man inte släppa ut sina katter utan uppsyn så skulle definitivt inte släppt ut honom hos någon som utekatt.

Klipp klorna och kattkompis är egentligen inget måste eftersom att katter inte är flockdjur.

• Anonym (Bubblan)
    Anonym (Uppfödare.) skrev 2018-04-24 18:50:04 följande:

Den är bara 1år. Den är fortfarande en kattunge och kattungar kan leva satan.

Skaffa en till kattlåda, gå ut med han i koppel regelbundet.

Enligt lag får man inte släppa ut sina katter utan uppsyn så skulle definitivt inte släppt ut honom hos någon som utekatt.

Klipp klorna och kattkompis är egentligen inget måste eftersom att katter inte är flockdjur.

Klorna klipps regelbundet och vi har försökt gå ut med honom i koppel men han vill inte. Vi lägger ner så mycket tid på honom och har aldrig behövt göra det i denna omfattning med tidigare katter. Han är inte självsrändig alls. Han får ju allt och det räcker inte.
  • EmberEyes

En liten bebis-katt på ett år borde hänga i gardinerna och köra döds-rejs var femte minut.
    Kattungar är vansinnigt aktiva, det är därför barnfamiljer och speciellt familjer med barn med extra behov av en lugn hemmiljö uppmanas att skaffa en eller flera vuxna katter och inte illbattingar till kattungar.

Ge det 6-12 månader så kommer katten förmodligen börja lugna ner sig.

När du säger att du leker med katten, hur leker du med den? Utmattar du katten ordentligt? Jag kan rekommendera att du kollar lite på Galaxy Jackson, han finns bl. a. på youtube, han har jättebra råd vad gäller att aktivera och stimulera katter.

Kan även rekommendera honom för tips på hur du sammanför två katter, att bara ta hem en ny katt och hoppas på att det ska funka är vansinne, det kommer sannolikt bli krig i flera veckor om inte månader, om de alls kommer bli vänner.

Om du väljer att behålla katten så hoppas jag att du försöker se till att skaffa bra mycket mer kunskap än du verkar ha idag om katter, hur de fungerar och vad du som människa kan göra för att berika kattens liv och miljö, och hur du förbättrar relationen mellan katt och människa (son).

• Anonym (Bubblan)
    viseversa skrev 2018-04-24 18:57:43 följande:

Kattungar och unga katter är skitjobbiga. 1 år är en väldigt ung katt.

Denna katt är ovanligt aktiv i jämförelse med de 8 andra katter jag känt och haft. Håller med dig. Veterinären sa dock också att han är väldigt aktiv och att alla katter inte är det. Jag utgick ifrån den erfarenhet jag har när jag skaffade katt igen och eftersom han stressar vår son med autism så får vi nog omplacera honom. Detta håller inte.
  • Anonym (A)
    EmberEyes skrev 2018-04-24 19:01:26 följande:
    En liten bebis-katt på ett år borde hänga i gardinerna och köra döds-rejs var femte minut.
    Kattungar är vansinnigt aktiva, det är därför barnfamiljer och speciellt familjer med barn med extra behov av en lugn hemmiljö uppmanas att skaffa en eller flera vuxna katter och inte illbattingar till kattungar.

Ge det 6-12 månader så kommer katten förmodligen börja lugna ner sig.

När du säger att du leker med katten, hur leker du med den? Utmattar du katten ordentligt? Jag kan rekommendera att du kollar lite på Galaxy Jackson, han finns bl. a. på youtube, han har jättebra råd vad gäller att aktivera och stimulera katter.

Kan även rekommendera honom för tips på hur du sammanför två katter, att bara ta hem en ny katt och hoppas på att det ska funka är vansinne, det kommer sannolikt bli krig i flera veckor om inte månader, om de alls kommer bli vänner.

Om du väljer att behålla katten så hoppas jag att du försöker se till att skaffa bra mycket mer kunskap än du verkar ha idag om katter, hur de fungerar och vad du som människa kan göra för att berika kattens liv och miljö, och hur du förbättrar relationen mellan katt och människa (son).
    Håller med
  • Glinda från Oz

Det där är inte ett normalt beteende för en 1- årig katt som vissa säger, vore det så skulle ingen kunna ha katt. Jag tror han skulle må bra av att gå ut, vissa katter har så mycket energi att man inte kan stimulera dem inomhus.

Om det känns rätt för dig tycker jag du kan börja kolla efter ett lämpligt hem. Kolla med de du känner först sen kan du sätta ut en annons på Blocket. Skriv inte ut ditt nummer utan låt dem mejla dig så ringer du upp. På det sättet ser du vad folk kan erbjuda och du slipper busringningar.

Det är inte fel att omplacera katter sålänge man ser till att det är ett bra hem.

Svar på tråden Lämna bort katten?