• Jask

Avvikelser efter ultraljud

Hej en orolig pappa här!

Var på ultraljud för vårt andra barn nu i veckan... spänd av förväntan men efter ultraljudet har vår värld i princip rasat...

Dom hittade två avvikelser. Cysta i hjärnan och prick i hjärtat. Vilket kan peka på en kromosomavvikelse... och på det så blev vi tillbaka flyttade hela tre veckor. Dvs fostret är mindre än förväntat. Dom sa att Downs Syndrom kan vara orsaken till att den är så liten...

Fostervattenprov nästa vecka för att bekräfta... men som det känns nu och med allt man googlat och läst så känns det verkligen som att vi inte har så goda förutsättningar att barnet är friskt...

Nån mer som vart i detta läge?

• Svar på tråden Avvikelser efter ultraljud
  • Mandarin

Vi fick också avvikelser på rutinultraljudet. Vår flicka var för sjuk för denna värld och vi avbröt graviditeten i v 20, det jobbigaste och tuffaste vi någonsin gjort. Jag förstår er oro. Vår flicka hade inte samma avvikelser som er men när allt hände läste jag allt jag kom åt på internet. Om jag fattat rätt kan en prick på hjärtat försvinna och behöver inte vara en indikation på kromosomavvikelser men finns det fler avvikelser desto större blir sannolikheten. Jag har läst om vattencystor i hjärnan som är ofarliga som också försvinner när barnet växer i magen. Jag har läst om solskenshistorier och historier med sämre utgång där barnet bär på kromosomavvikelser som inte är förenligt med liv. Det tar ungefär 3 dagar för att få svar på de vanligaste kromosomavvikelserna (13, 18, 21-downs) på fostervattensprovet, så förhoppningsvis får ni snabbt svar om det är downs eller inte. Det är enormt jobbigt det ni går igenom just nu och det förstår jag till fullo! Ni måste ändå kanske redan nu börja bearbeta och fundera på hur ni ska hantera situationen om ert barn har en kromosomavvikelse för risken finns ändå även om det inte är säkert än. All styrka till er!

• Jask

Tack för återkopplingen! Jo det är vår värsta period i livet! Denna helg har varit den längsta i mannaminne. Vi har försökt ställa in oss på det värsta...

• Jask

Nu var fostervattensprovet gjort... väntar in provsvar... läkaren upptäckte nu iallafall inte någon vit prick i hjärtat...

• Mandarin
    Jask skrev 2018-04-24 16:18:19 följande:

Nu var fostervattensprovet gjort... väntar in provsvar... läkaren upptäckte nu iallafall inte någon vit prick i hjärtat...

Vad skönt att det är taget så att ni snart får svar! Låter positivt att pricken på hjärtat är borta :) håller tummarna att er lilla är frisk!
  • Zeldalack

All styrka till dig och din sambo

• Aurora1988

Hoppas allt går bra för er! Jag och min sambo befinner oss i en liknande sits. På RUL fick vi veta att vår son har ett hjärtfel som heter fallots anomali. 1/5 barn med detta hjärtfel har även en kromosomavvikelse kallad 22q11. Vi gjorde fostervattenprov igår och måste vänta till torsdag på svar. Känns som en evighet till torsdag, har sån sjuk ångest inför vad provet kan komma att visa.. :(

• Jask

Nu ringde läkaren ang provresultatet från snabbanalysen på FVP... och glädjande nyheter den visade ej på någon kromosomavvikelse!! :) Den längre analysen dröjer någon vecka men han sa att snabbanalysen visar till 99.5% säkert :) en stooor tung sten som lättade från hjärtat kan jag meddela! Tack för allt stöd :)

• Jask
    Aurora1988 skrev 2018-04-28 08:34:33 följande:

Hoppas allt går bra för er! Jag och min sambo befinner oss i en liknande sits. På RUL fick vi veta att vår son har ett hjärtfel som heter fallots anomali. 1/5 barn med detta hjärtfel har även en kromosomavvikelse kallad 22q11. Vi gjorde fostervattenprov igår och måste vänta till torsdag på svar. Känns som en evighet till torsdag, har sån sjuk ångest inför vad provet kan komma att visa.. :(

Oj allt stöd till er! Vet vad ni går igenom med väntan på provresultatet... det är så otroligt lång och smärtsam väntan... håller tummarna för er!
  • Vickan I
    Jask skrev 2018-04-30 08:41:01 följande:

Nu ringde läkaren ang provresultatet från snabbanalysen på FVP... och glädjande nyheter den visade ej på någon kromosomavvikelse!! :) Den längre analysen dröjer någon vecka men han sa att snabbanalysen visar till 99.5% säkert :) en stooor tung sten som lättade från hjärtat kan jag meddela! Tack för allt stöd :)

Fantastiska nyheter! Vad glad jag blir. För några månader sedan var vi i en liknande sits där ett nipt gav oss svaret trisomi 18 på fostret. Efter moderkaksprov visade det sig att vi var en av de få som fick ett sk falskt positivt svar. Men den tiden man väntar på svar och allt man hinner läsa. Kändes verkligen nattsvart och att helt kört. Se till att ni verkligen får prata med läkare och uppföljning med riktat ultraljud etc så att ni sedan kan känna er trygga och kunna njuta av graviditeten.
  • Zeldalack

Grattis till er vad roligt att höra.:)

• Mandarin
    Jask skrev 2018-04-30 08:41:01 följande:

Fantastiskt att höra! :D Jätteglad för er skull! Svårt att se att långtidsanalysen ska visa ngt avvikande, hoppas ni kan njuta och slappna v nu!
Svar på tråden Avvikelser efter ultraljud