• Hedblomster

Remiss för spermaprov - hur går det till?

Jag och sambon gör fertilitetsutredning på en privat klinik, och läkaren skulle skicka remiss för spermaprov åt sambon. 

Efteråt började vi fundera på det. Får han hem någon info om när var hur provet ska lämnas? Eller är det bara att gå dit som när man lämnar blodprov drop in? 

Tänkte ringa men telefontiden var visst bara 07-08. Han ska lämna provet i Västerås. 

Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
  • Svar på tråden Remiss för spermaprov - hur går det till?
  • gamlapappan3

Man får en specifik tid och plats på sjukhuset där spermaprovet ska lämnas in för analys. Spermaprov är en färskvara eftersom man bland annat tittar på spermiernas rörlighet. Själv tänkte jag att det bästa vore att ta provet på en sjukhustoalett och sedan gå och lämna in det direkt för att provet skulle vara så färskt som möjligt. När jag kom dit var det mycket folk utanför som väntade i kö och en städerska som höll på att städa. För mig gick det inte alls att få till något prov med en äldre dam väntande i kö på att få komma in och en städerska i båset bredvid, Så jag åkte tillbaka till jobbet och kom nog rätt mycket försent, men allt gick bra och provet var av god kvalitet.

• Hedblomster
    gamlapappan3 skrev 2018-04-20 14:39:32 följande:

Man får en specifik tid och plats på sjukhuset där spermaprovet ska lämnas in för analys. Spermaprov är en färskvara eftersom man bland annat tittar på spermiernas rörlighet. Själv tänkte jag att det bästa vore att ta provet på en sjukhustoalett och sedan gå och lämna in det direkt för att provet skulle vara så färskt som möjligt. När jag kom dit var det mycket folk utanför som väntade i kö och en städerska som höll på att städa. För mig gick det inte alls att få till något prov med en äldre dam väntande i kö på att få komma in och en städerska i båset bredvid, Så jag åkte tillbaka till jobbet och kom nog rätt mycket försent, men allt gick bra och provet var av god kvalitet.

Tack för ditt svar! Vi har fått hem info på posten samt ett plaströr nu, så det är samma rutin som för dig. Vi tänkte också att en sjukhustoalett är bäst för vi bor för långt bort från sjukhuset, och sambons jobb är också för långt bort men vi känner inte till sjukhustoaletterna där så vet inte var det finns eller om de känns "privata" nog eller om det brukar vara kö eller nånting, haha... Så det kan bli spännande.
    Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
Svar på tråden Remiss för spermaprov - hur går det till?