• Malva2015

Hjärnskakning eller magsjuka

1,5 åriga dottern slog i huvudet igår vid 11. Hon var aldrig avsvimmad utan skrek och sen när det var över var hon pigg och glad hela dagen som vanligt.

På kvällen när hon lagt sig spyr hon plötsligt ner hela sängen och 20 min senare kräks hon igen.

Vi ringer 1177 och de trodde mer på magsjuka då hon ändå var pigg och glad och sprang omkring som en galning. Vi fick rådet att väcka henne var tredje timme under natten och det gjorde vi.

Idag är hon som vanligt om möjligt lite trött men hon har ju fått färre sovtimmar.

Är faran för huvudskada över eller hur ska man tänka?

Konstigt med magsjuka eftersom hon bara kräktes två gånger?

• Svar på tråden Hjärnskakning eller magsjuka
  • Monchichier

Alltså, på vilket sätt slog hon i huvudet? Ramlade hon från balkongen på tredje våningen eller slog hon sig på armstödet när hon satte sig i soffan?

• NELJ
    Malva2015 skrev 2018-04-20 07:28:24 följande:

1,5 åriga dottern slog i huvudet igår vid 11. Hon var aldrig avsvimmad utan skrek och sen när det var över var hon pigg och glad hela dagen som vanligt.

På kvällen när hon lagt sig spyr hon plötsligt ner hela sängen och 20 min senare kräks hon igen.

Vi ringer 1177 och de trodde mer på magsjuka då hon ändå var pigg och glad och sprang omkring som en galning. Vi fick rådet att väcka henne var tredje timme under natten och det gjorde vi.

Idag är hon som vanligt om möjligt lite trött men hon har ju fått färre sovtimmar.

Är faran för huvudskada över eller hur ska man tänka?

Konstigt med magsjuka eftersom hon bara kräktes två gånger?

Kan det inte vara matförgiftning i stället för magsjuka? Då brukar det ju ofta gå över när man väl har kräkts.
  • Malva2015
    Monchichier skrev 2018-04-20 07:50:19 följande:

Alltså, på vilket sätt slog hon i huvudet? Ramlade hon från balkongen på tredje våningen eller slog hon sig på armstödet när hon satte sig i soffan?

Hon snubblade på sina stövlar och ramlade med huvudet i en gatubrunn.
  • Ellie

Det kan vara slaget mot huvudet. Det händer ibland att det kommer enstaka kräkningar några timmar efteråt. Det betyder inte att det är allvarligt om hon är rätt pigg för övrigt.

Det kan också vara magsjuka. Vilket det är går inte att svara på. Skulle hon få feber eller diarré eller om någon annan också kräks är det förstås mer troligt.

Jag tror hon snart är helt bra och att ni aldrig kommer få svar på vad det var.

• Malva2015

Hon var så slö i morse så vi åkte in.

Var på obs i några timmar typ 3 sen fick vi åka hem.

De var inte oroliga då hon blev pigg och åt där efter att ha sovit en stund .

Dock gjorde det inga tester på henne.

Antar att jag måste släppa detta nu

• Monchichier
    Malva2015 skrev 2018-04-20 13:00:18 följande:

Hon var så slö i morse så vi åkte in.

Var på obs i några timmar typ 3 sen fick vi åka hem.

De var inte oroliga då hon blev pigg och åt där efter att ha sovit en stund .

Dock gjorde det inga tester på henne.

Antar att jag måste släppa detta nu

Du kan ha ett öga på henne om det känns bättre. Åk in först om hon blir medveteslös.
  • Mortiscia

Det låter tyvärr som om det har med slaget att göra. Jag skulle inte lita på en sköterska på 1177 som inte ens undersökt barnet ordentligt, i ett fall där det antingen är relativt ofarligt eller faktiskt rätt allvarligt så borde ni ha uppsökt akutvård/VC. Kräkningar efter ett slag mot huvudet är ett symptom för hjärnskakning, då ska hon verkligen inte tillåtas springa omkring utan bara vila och ta det lugnt! Uppsök läkare.

• Monchichier
    Mortiscia skrev 2018-04-20 17:54:29 följande:

Det låter tyvärr som om det har med slaget att göra. Jag skulle inte lita på en sköterska på 1177 som inte ens undersökt barnet ordentligt, i ett fall där det antingen är relativt ofarligt eller faktiskt rätt allvarligt så borde ni ha uppsökt akutvård/VC. Kräkningar efter ett slag mot huvudet är ett symptom för hjärnskakning, då ska hon verkligen inte tillåtas springa omkring utan bara vila och ta det lugnt! Uppsök läkare.

De har redan uppsökt vården. Våden säger att det är lugnt. Någonstans får man faktiskt lita på att yrkesmän vet vad de sysslar med, eller hur?
    Varför ska TS uppsöka läkare nu för? Vad tycker du att denne läkare ska göra? När allt denne kan göra är att säga det som redan finns att läsa sig till på internet: "åk hem, vila, undvik fysisk aktivitet. Blir det värre efter en vecka så kom tillbaka och åk in på en gång om barnet svimmar"
Svar på tråden Hjärnskakning eller magsjuka