• Fru Ve

Hur och hur mycket sover era barn i åldern 12-15 månader?

Är nyfiken på hur andra sover. Min son på 13 månader vaknar ca 6 på morgonen. Är vaken till 10, sen går vi ut med vagnen. Han sover då 2-3 timmar. Vaknar alltså vid 13-tiden. Sen vaken till ca 19.30 då han somnar för natten. Oftast nattar vi i bärselen och lägger sen ner honom i vår säng där han sover under natten.

• Svar på tråden Hur och hur mycket sover era barn i åldern 12-15 månader?
  • Fru Ve
    Fru Ve skrev 2018-04-18 17:47:22 följande:

Är nyfiken på hur andra sover. Min son på 13 månader vaknar ca 6 på morgonen. Är vaken till 10, sen går vi ut med vagnen. Han sover då 2-3 timmar. Vaknar alltså vid 13-tiden. Sen vaken till ca 19.30 då han somnar för natten. Oftast nattar vi i bärselen och lägger sen ner honom i vår säng där han sover under natten.

Han brukar vakna ett par gånger under natten och äter välling en gång oftast.
  • Meriall

I den åldern sov min dotter ca 11 timmar på natten (men vaknade typ 20 ggr per natt och ville småäta) och sedan en gång på dagen ca 2 timmar. Så ganska likt din son :)

• cyberbabe

Sover 19-06 ca. Ibland 1-2 uppvak på natten, då ger vi napp och stoppar om. Brukar gå bra 9 av 10 gånger.

På dagen ca 2-3 timmar sömn från kl12.

• Alvina

Mitt barn, som nu är 18 månader, har sedan flera månader tillbaka vaknat ca kl 7 på morgonen, sovit igen ca kl 11 i ungefär två timmar och sedan sovit för natten runt 20-tiden. Så ca 11 timmar under natten och omkring två timmar under dagen.

• legomum

När tvillingarna var 13 månader så vaknade de av sig själva runt 5. Första vilan var vid 9 andra vid 14. De sov ca 1-2 timmar /vila.
    De var klara för att gå och lägga sig vid 17 men det var lite för tidigt så då startade hellhour hehe så nattning blev vid 18.
    Sov fram tills  23 då de fick flaska sedan sov de vidare till 5.... och så började dygnet om igen.

• Fia 28

Min 14 månaders sover 21-7:30, vaknar oftast och vill ha blöjbyte en gång på natten. Sover sen 12-15 i vagnen. 

• Intenuintesåhär

Min flicka är 16 månader. Jag värdesätter morgnarna nästan mer än kvällarna så hon sover mellan 20.30 till 8.30. Däremellan vaknar hon en gång och vill upp till oss i sängen. Sedan sover hon en och en halv timme mellan 12 och 13 mitt på dagen.

Kul att läsa om hur andra gör.

• Fru Ve
    Intenuintesåhär skrev 2018-04-26 21:52:34 följande:

Min flicka är 16 månader. Jag värdesätter morgnarna nästan mer än kvällarna så hon sover mellan 20.30 till 8.30. Däremellan vaknar hon en gång och vill upp till oss i sängen. Sedan sover hon en och en halv timme mellan 12 och 13 mitt på dagen.

Kul att läsa om hur andra gör.

För oss hjälper det tyvärr inte att lägga senare för att få senare morgon :( han vaknar senast 6 oavsett läggtid. Skillnaden blir bara sämre humör och att han vill sova mer på dagen. Så har våra två stora barn också varit. Är lite avundsjuk på er med barn som sover till efter 8 på morgonen... Men man får försöka se fördelar också. De två stora är fortfarande väldigt morgonpigga så jag behöver aldrig väcka dem innan skolan. De är ofta redan påklädda och har tagit frukost kl 6 när vi kommer upp med minstingen...
  • Ukklavek

När äldsta pojken var runt året (9-16 mån) sov han ungefär så här varje dag:

05.30 upp o hoppa.

12-13 sova middag.

Somnade för natten 22.30-23.30.

Varje dag...

• Meriall
    Ukklavek skrev 2018-04-27 07:31:51 följande:

När äldsta pojken var runt året (9-16 mån) sov han ungefär så här varje dag:

05.30 upp o hoppa.

12-13 sova middag.

Somnade för natten 22.30-23.30.

Varje dag...

Vad lite, blev det något konstigt sedan eller hade han bara litet sömnbehov?
  • Ukklavek

Överlag litet sömnbehov, han fick "sov-förbud" på förskolan. Sov han 45min där somnade han vid midnatt.

• Jacqueline

Lillen här hemma på 13 månader vaknar runt 07:00, sover en stund (ca 2h) nån gång vid 11:00 och lägger sig sen för kvällen vid 19:00-19:30.

Sover hela natten i egen säng, nattar inte på nåt speciellt vis utan bara lägger honom i spjälsängen och sen lägger han sig till ro och somnar.

• Intenuintesåhär
    Fru Ve skrev 2018-04-27 07:19:13 följande:

För oss hjälper det tyvärr inte att lägga senare för att få senare morgon :( han vaknar senast 6 oavsett läggtid. Skillnaden blir bara sämre humör och att han vill sova mer på dagen. Så har våra två stora barn också varit. Är lite avundsjuk på er med barn som sover till efter 8 på morgonen... Men man får försöka se fördelar också. De två stora är fortfarande väldigt morgonpigga så jag behöver aldrig väcka dem innan skolan. De är ofta redan påklädda och har tagit frukost kl 6 när vi kommer upp med minstingen...

Nej, jag har hört att det är väldigt olika det där. Vissa är morgonpigga helt enkelt. Senare när det vankas skola och förskola varje dag så kan det kanske till och med vara lite skönt att inte ha barn som är zombies om de vaknar vid sex, halv sju.
Svar på tråden Hur och hur mycket sover era barn i åldern 12-15 månader?