• Bebely

På vilket sätt är kraven högre i dagens skola?

Jag tycker ofta att jag hör att kraven i dagens skola är mycket högre än tidigare och att det är därför som dagens unga mår dåligt kombinerat med sociala medier där alla visar upp en perfekt sida av sig själva.

Min fråga är då; på vilket sätt är kraven högre än när jag själv gick i skolan (är född på mitten av åttiotalet)? Min äldsta går i tvåan nu och änsålänge så kan jag inte se någon skillnad i krav från när jag var liten men det kanske kommer längre fram?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden På vilket sätt är kraven högre i dagens skola?
  • lövet2

Jag kan göra jämförelser:

När jag gick i skolan, så hade jag en väldigt bra ordkunskap i engelska. Stavningen och grammatiken var bättre än för många engelsmän. Jag kunde läsa engelska böcker utan problem och se engelska och amerikanska filmer utan svensk text. Men - mitt uttal var inget vidare. Jag fick högsta betyg.

Min son hade precis samma problem som jag i engelska. Allt var superbra utom hans uttal. Han fick ett väldigt medelmåttigt betyg, eftersom just uttalsdelen var nätt och jämnt godkänd.

Ett av mina äldre barn fick G i gympa. Hon gjorde alla moment i gympan, var med men var inte särskilt duktig. Det enda hon inte klarade alls var simprovet.

Hennes syster, som har det nya betygssystemet. är inte heller så bra i gympa, men hon är med och klarar alla moment - utom simprovet. Hon får underkänt i gympan. Ett enda moment som inte är godkänt, så är betyget kört.

• Meriall

En till skillnad är att det är mer eget ansvar, elevinflytande etc.

• Carambolan

Man bör heller inte glömma att elever förväntas ta större ansvar för sin kunskapsinsamling idag, med allt vad det innebär i form av att hitta och sålla, värdera och kritisera. För 30 år sedan var det betydligt vanligare att ha en lärobok per ämne och den förmodades vara sann till punkt och dricka.

• Port II

Kraven är mycket lägre i dagens skola. Tro inget annat.

• Port II
    Meriall skrev 2018-04-17 21:10:10 följande:

En till skillnad är att det är mer eget ansvar, elevinflytande etc.

Tvärtom, det är mindre egenansvar. Tidigare fick du en chans. Idag får du hur många chanser du vill, och om du vill får du en chans till.
  • Port II

Varför unga mår dåligt har andra orsaker. Att valfriheten ökat och att de har fler lösa relationer iom sociala medier kan vara bidragande orsaker. Dessutom är det vedertaget att sociala medier där folk jämför sig med varandra ökar stressen och försämrar självkänslan och välmåendet.

• K Kalle
    Bebely skrev 2018-04-17 20:59:11 följande:

Jag tycker ofta att jag hör att kraven i dagens skola är mycket högre än tidigare och att det är därför som dagens unga mår dåligt kombinerat med sociala medier där alla visar upp en perfekt sida av sig själva.

Min fråga är då; på vilket sätt är kraven högre än när jag själv gick i skolan (är född på mitten av åttiotalet)? Min äldsta går i tvåan nu och änsålänge så kan jag inte se någon skillnad i krav från när jag var liten men det kanske kommer längre fram?

Tacksam för svar!

Eftersom de som går ut gymnasiet nu och som läser på högskola har sämre baskunskaper än tidigare gymnasister undrar jag också. De verkar lära sig mindre i alla fall. Och deras scheman är fulla av håltimmar.
  • Port II

Sedan har kraven i arbetslivet ökat samtidigt som kraven i skolan minskat. Det blir en chock för många unga som är vana att göra som de vill när de kommer ut i arbetslivet, där de förväntas att så gott som alltid komma i tid, vara effektiva och göra ett bra jobb. Ingen bryr sig om deras problem längre. De ska komma till jobbet och prestera varje arbetsdag.

• sextiotalist
    Port II skrev 2018-04-17 22:00:49 följande:

Tvärtom, det är mindre egenansvar. Tidigare fick du en chans. Idag får du hur många chanser du vill, och om du vill får du en chans till.

Inte om du går på gymnasiet
  • sextiotalist

Nu har sonen gått natur, som jag gick och där är det tuffare än när jag gick.

Mitt intryck är att även grundskolan är tuffare. Men jag vet inte om de lär sig så mycket mer, utan de får lägga tid på egen kunskapsinhämtning, vilket gör att de troligen måste lägga mer tid för att lära.

Läxor hade vi knappt några alls.

Svar på tråden På vilket sätt är kraven högre i dagens skola?