• cathrine100

Vem får bestämma

Jag är sambo och han har 3 barn 13-18 de bor 1/2 tid hos oss en bor heltid. Sambon tycker att de ringer hnom och frågar om de an få pengar till debo de elller kan få komma till oss mm. Men sen skall jag ha klart med maten, väcka o tvätten. Älskar hans barn och de tycker om mig med. De blir bara opraktisk när de frågar honom om pengar sen ringer han mig och säger att kan du skicka hen de o de om han ej har. och orättvist mot mig. Pratar o berättar om saker till dem (pedagogik) som jag gjort för mina vuxna barn. Hur har ni då som är sambos? Vem bestämmer hos er över den andras barn just med fessa saker.

• Svar på tråden Vem får bestämma
  • äldreochklokare

nja så där gör vi inte, fast barnen ber å andra sidan inte om pengar osv. Vi har båda barn och även om man har huvudansvaret för sina egna barn så försöker vi alltid kolla saker med varann om det är något som påverkar hemma. 

Just mat är vi rätt noga med då vi är 7 stycken så det är bra att veta vilka som ska äta för annars har vi inte gjort mer man än för de som skulle vara hemma. Det funkar inte alltid men ganska ok. 

Jag fattade kanske inte, du skickar hans barn pengar? Varför gör han det inte själv? Om han har swhish eller så kan han ju göra det själv? 

Och varför ska du väcka så stora barn, de kan väl ha väckarklocka? Tvätt blir ju förstås hela familjens men jag hoppas att pappan tvättar ibland eller kanske äldsta barnet kan göra det? 

• äldreochklokare

sen tänker jag att barnen är så stora så du kan väl prata med dem om hur det påverkar dig, de kan säkert ta lite mer ansvar om de blir medvetna 

• sextiotalist
    cathrine100 skrev 2018-04-17 12:32:00 följande:

Jag är sambo och han har 3 barn 13-18 de bor 1/2 tid hos oss en bor heltid. Sambon tycker att de ringer hnom och frågar om de an få pengar till debo de elller kan få komma till oss mm. Men sen skall jag ha klart med maten, väcka o tvätten. Älskar hans barn och de tycker om mig med. De blir bara opraktisk när de frågar honom om pengar sen ringer han mig och säger att kan du skicka hen de o de om han ej har. och orättvist mot mig. Pratar o berättar om saker till dem (pedagogik) som jag gjort för mina vuxna barn. Hur har ni då som är sambos? Vem bestämmer hos er över den andras barn just med fessa saker.

Om han lovar något, så anser jag att då ska han ta hand om det också. Så nej, pengar får han inte lova om han inte har pengar till dom, vill han att de ska sova över så får han hålla sig hemma och fixa med det extraarbete som det medför.
  • cathrine100

Barnen kanske behöver ngt till skolan klassresa eller sl kort och jag har absolut inet emot att betala det! gemensamma pengar men att plocka russinen från kakan stil i en familj bara för man inte är biologisk förälder. Funderar hur det är med andra familjer med bonus barn?

• cathrine100

Barnen kanske behöver ngt till skolan klassresa eller sl kort och jag har absolut inet emot att betala det! gemensamma pengar men att plocka russinen från kakan stil i en familj bara för man inte är biologisk förälder. Funderar hur det är med andra familjer med bonus barn?

• sextiotalist
    cathrine100 skrev 2018-04-17 16:08:58 följande:

Fungerar utmärkt, det är så vi har haft det och både jag, sambon och sambons tidigare barn är helt nöjda med detta (de plockade ju också russinen ur kakan).
  • cathrine100
    äldreochklokare skrev 2018-04-17 13:50:10 följande:

sen tänker jag att barnen är så stora så du kan väl prata med dem om hur det påverkar dig, de kan säkert ta lite mer ansvar om de blir medvetna 

Jodå pratar med dem och så. Men de äldre är inte uppfostrade på samma sätt som mina vuxna barn så det blir svårt att ?lära gamla hundar att sitta?? Typ. att umgås vid matbordet utan mobil och prata med alla (oss vuxna) vid bordet inte bara med varandra etc. Där får jag inte blanda mig i hur man ?uppfostrar? fast jag har mycket att ge oxå pedagogiskt som jag jobbar med
  • cathrine100
    äldreochklokare skrev 2018-04-17 13:50:10 följande:

Jodå pratar med dem och så. Men de äldre är inte uppfostrade på samma sätt som mina vuxna barn så det blir svårt att ?lära gamla hundar att sitta?? Typ. att umgås vid matbordet utan mobil och prata med alla (oss vuxna) vid bordet inte bara med varandra etc. Där får jag inte blanda mig i hur man ?uppfostrar? fast jag har mycket att ge oxå pedagogiskt som jag jobbar med
  • cathrine100
    sextiotalist skrev 2018-04-17 16:11:34 följande:

Fungerar utmärkt, det är så vi har haft det och både jag, sambon och sambons tidigare barn är helt nöjda med detta (de plockade ju också russinen ur kakan).

Ja klart barn o unga gör det men vill ej att min sambo gör det :))) Han skall känna mig efter 4 år och lite på mitt omdöme:) de gör jag
Svar på tråden Vem får bestämma