• Lillputte88

Akupunktur mot graviditetsillamående

Hej alla mammor och blivande mammor!

Jag går in i vecka 9 imorgon och lider något fruktansvärt av illamående. Tyckte att jag hade flera bättre dagar innan men senaste veckan har varit skitjobbig. Spyr inte men mår så att jag skulle kunna göra det när som helst. Igår testade jag första gången på akupunktur och tyckte att det lättade för stunden. Någon timme senare var illamåendet tillbaka, ännu värre, och har fortsatt idag. Min akupunktör varnade mig att illamåendet först kan förvärras för att sen bli bättre men det känns svårt att våga hoppas just nu. Har ni erfarenhet av akupunktur? Förvärrades era symptom innan ni blev bättre?

• Svar på tråden Akupunktur mot graviditetsillamående
  • MissJulie

Hej, har tyvärr inget positivt svar till dig men kom ihåg att alla är olika.. jag mådde illa hela graviditeten. Spydde inte men torrkräktes några ggr. Testade allt, inkl akupunktur, inget hjälpte i längden. Akupunkturen gav mig ungefär en halv dags välmående sen var det same same tyvärr. :( Sen kan ju du vara som de flesta, att illamåendet går över runt vecka 12.

• Mortiscia

Det finns en akupressurpunkt på insidan av handleden, den sitter ca två fingrar under strecken som skiljer hand från arm. Det finns särskilda armband att köpa för detta på Apoteket.

Annars rekommenderas t ex ingefära som botemedel mot illamåendet.

• Lillputte88

Gah så söndrande att höra att akupunkturen inte hjälpte. :( Ja man vet ju aldrig till vilken grupp man hör, när illamåendet tänker släppa. Det är väl kanske lika bra att man inte vet för skulle nog inte klara av att nu få reda på att detta fortsätter i 7 månader. Tack för tipsen, men har redan haft armbanden på i några veckor. :) Alla hemmakonster börjar vara testade vid det här laget. Nå, en dag i taget och så får man hoppas bara att det snart lättar!

• Irmisans

Hej! Jag kräktes hela min graviditet och trots att inget riktigt botade så fanns det en räddning som tog bort illamåendet i alla fall och det var tableten lergigan comp. Fick den utskriven av en läkare på vc runt vecka 10 och åt sedan 3 om dagen tills jag födde. Fick akupunktur från v. 26 på MVC och det lindrade också kräknkngarna i ca. 3 dagar i stöten för mig. Men för de allra allra flesta så går illamåendet över efter vecka tolv. Om du vill testa något annat så finns en receptfri åksjuketablet på apotek som kan ätas av gravida. Jag testade den, men blev jättetrött av dem tyvärr.

Hoppas det går över snart!

Oplanerad Mamma
  • Malni

Jag testade akupunktur (kinesisk) fungerade jättebra för mig.. höll på att spy på trottoaren påvägen dit, men allt försvann såfort hon satt nålarna.. fick även plåster med nålar i på olika punkter, höll sig ca en vecka, blev inte värre först eller ngt sånt.. mådde illa v.7-14 så jag gick några gånger, för jag tyckte de funka så bra :) Men hon sa absolut inte att det skulle bli värre först.. men så kanske det kan vara!! Hoppas du mår bättre snart, hemskt är det att må sådär! :(

• Lillputte88
    Malni skrev 2018-04-18 08:31:15 följande:

Jag testade akupunktur (kinesisk) fungerade jättebra för mig.. höll på att spy på trottoaren påvägen dit, men allt försvann såfort hon satt nålarna.. fick även plåster med nålar i på olika punkter, höll sig ca en vecka, blev inte värre först eller ngt sånt.. mådde illa v.7-14 så jag gick några gånger, för jag tyckte de funka så bra :) Men hon sa absolut inte att det skulle bli värre först.. men så kanske det kan vara!! Hoppas du mår bättre snart, hemskt är det att må sådär! :(

Åååh vad härligt att det hjälpte dig! Jag mår faktiskt bättre idag så undrar nu om det ändå hjälpte. Så svårt att veta för mitt mående har också annars varierat från dag till dag. Tror nog också att jag tänker testa igen. ???? Tack, känns skönt att höra om andra som har mått illa och att det kan gå om! ????
Svar på tråden Akupunktur mot graviditetsillamående