Anonym (Vän) skrev 2018-04-17 15:57:40 följande:
Vilken värdefull information du ger. Måste pengarna finnas i en svensk bank eller går utländsk bank bra så länge dom är i svenska medborgarens namn? Vet du om det är godtagbart att man bor i en släktings bostad, inte som inneboende utan det är släktingens oanvända bostad, för låg eller ingen hyra alls? Det kan väl inte Migverket ha synpunkter på så länge man har en bostad?
Om man har varit gifta i "hundra år" så verkar det halvsvårt att visa upp sms och chattar fyllda med mer än "köper du hem mjölk ikväll?" och dessutom håller inte alla över 30 år på med sånt gullande på sms eller sparar det i åratal. Så det verkar överdrivet att kräva det av ett gammalt par kan man tycka. Räkningar kommer inte i bådas namn säger min vän så det kommer att bli svårt men räkningar i separata namn med samma adress borde ju gå bra istället får man hoppas. Undrar hur strikta dom är? Hur många olika räkningar etc krävs som bevis är det 5 eller 50? Det kan vara svårt att ta fram såna bevis tom efter så många år för vem har kvar räkningar etc från varje år och från 2002 t ex? Det är bra att dom inte släpper in anhöriga hur som helst men någon måtta måste det väl ändå få vara om man har varit gifta i många år? För hur många har ett skenäktenskap i 10-tals år?
Slänger ut frågorna men räknar inte med att du kenopeno måste veta allt.
Vilken sorts advokat bör man prata med i Sverige innan man påbörjar en process?
Angående char de sparade 10 miljoner kronorna ska vara, är jag osäker på. Men de måste finnas i hennes namn.
Man kan inte bo inneboende. Det måste vara ett eget boende, helt avskiljt från andra människor, förutom henne och honom.
Skulle de till exempel hyra en släktings hus, så får ingen annan vara skriven där. Och ingen annan än hon och han får stå med på kontraktet, som hyresgäster.
(Hyran behöver vara skälig, så de inte skriver den som orimligt låg....för då kommer migrationsverket genast misstänka att något inte är rätt och riktigt.)
För om migrationsverket får minsta misstanke om att något inte ser rätt och normalt ut, så kommer de bli skickade på extrautredning. Jag ska berätta längre ner, vad en extrautredning innebär.
Ett riktigt hyreskontrakt måste finnas, i vilket det tydligt ska stå hur hög hyran är. Och hur stor lägenheten är i kvadratmeter. Och hur många rum den innehåller. De måste samtidiga kunna visa upp att han som hyr ut huset, även är husets ägare i ett separat intyg.
Hon behöver åka hem och folkbokföra sig i det hyrda huset, innan de skickar in ansökan. För är ansökan inte komplett, så får de flesta ett tidigt avslag.
Angående sms och chattloggar. Jag och min man hade sammaproblem. Det var mest matlistor mm. Men här o var kom det inte lite kärleksuttryck. Även relationsbråk fungerar.
Helt enkelt allt som kan visa att det är en äkta relation.
Migrationsverket använder inte logik. Så i MIGs (migrationsverkets) bedömning, så räcker inte att de varit tillsammans i 100 år. De bedömer helt och hållet efter vad de skickat in som bevis.
Så dina släktingar får gå igenom alla gamla papper och skicka in allt som de kan tänka sig som visar att de bor på samma address och bott så under alla år tillsammans.
Om MIG skulle fatta misstankar att det är ett skenäktenskap, så blir man i bästa fall skickad på extrautredning. I sämsta fall får man avslag. Denna extrautredning ökar väntetiden ett år och mer.
Dessutom blir man kallad till intervju extrautredningsintervju.
Det är en flera timmar lång intervju, i vilka båda parterna intervjuas samtidigt. Och utfrågas om allt. Alla datum i relationen. Alla släktingar hos motparten. Hemmet, (vilken färg är det på köksgardinerna just nu), sexlivet, hur man beter sig i konflikter, romantiska saker man gör. Mm mm
Och sedan jämför de intervjusvaren, för att se om något inte stämmer överens.
Så extrautredning vill man inte ha. Därför är det så jätteviktigt att man gör iordning sin ansökan och dokumenten rätt och trovärdigt.
De kan när som helst be om extramaterial.
Mig bad de till exempel att skicka in kontoutdrag, för att visa att jag var den som betalade alla räkningar (jag var ju den som försörjde)
De ville ha en ny kopia av mitt hyreskontrakt, trots att jag redan sänt in det till dem. De ville ha kopia på kvittot att jag betalat hyran på egen hand. (Det kunde de ju se på mitt kontoutdrag. )
Och dessa kompliteringar kan de be om när som helst under väntetiden.
Det är helt onödigt att skaffa en advokat under ansökningsprocessen. Denna kommer varken göra till eller från och kommer enbart kosta dem pengar i onödan.
En advokat skaffar man sig om man fått ett avslag och ska överklaga.
Jag ska skicka lite länkar till dig på PM till MIG hemsida och som vägleder hur de ska göra.
Men tveka inte att fråga alla frågor ni funderar över, så ska jag svara så gott jag kan.