• Anonym (Vän)

Hur importerar man en man eller fru?

Frågar åt min vän som självklart kommer att kontakta Migverket men tills dess så undrar hen hur det går till att flytta tillbaka till Sverige med en utländsk partner som hen har varit gift med i många herrans år. Min vän är svensk medborgare men inte partnern. Är det bara för båda att flytta direkt eller krävs det ansökningar trots att dom har varit gifta så länge? Hur länge kan det tänkas ta att få ett godkännande om det krävs innan flytt? Behöver dom  uppvisa att dom har pengar att försörja sig med? Det är en västerlänning men inte en EU-medborgare det gäller och dom har bott utanför EU.

• Svar på tråden Hur importerar man en man eller fru?
  • Anonym (Realist)

Eftersom migrationsverket har mycket att göra kan det ta flera år att fixa detta, och man måste följa deras regler exakt för att inte hamna i trubbel pga någon formalitet. Partnern kan vistas här i landet under en viss tid som turist, men måste sedan lämna Sverige under en tid. Det finns exakta regler för detta och det gäller att följa dem till punkt och pricka. Dessutom ska man gå på intervjuer för att övertyga migrationsverket om att man verkligen är ett par. Det räcker inte att man är gifta på pappret. Jag är ganska säker på att det tar mer än ett år innan partnern kan bo här permanent.

• kenopeno

Hejsan.

Jag flyttade hem till Sverige med min kanadensiska man för exakt 1år sedan.

Så vi har just gått igenom processen.

Vilket land bor de i nu?

Har de minderåriga barn tillsammans, som oxå ska flytta med?

Jag behöver veta detta, för att kunna börja hjälpa.

• Anonym (Vän)
    Anonym (Realist) skrev 2018-04-17 02:44:20 följande:
    Eftersom migrationsverket har mycket att göra kan det ta flera år att fixa detta, och man måste följa deras regler exakt för att inte hamna i trubbel pga någon formalitet. Partnern kan vistas här i landet under en viss tid som turist, men måste sedan lämna Sverige under en tid. Det finns exakta regler för detta och det gäller att följa dem till punkt och pricka. Dessutom ska man gå på intervjuer för att övertyga migrationsverket om att man verkligen är ett par. Det räcker inte att man är gifta på pappret. Jag är ganska säker på att det tar mer än ett år innan partnern kan bo här permanent.
    Ska man behöva övertyga Migverket om att man verkligen är ett par trots att man har varit gifta i hur många år som helst? Äktenskapet har även varit registrerat i Sverige sen giftermålet. Ingen är väl gift i "hundra år" utan att vara ett par på riktigt? Bra info i varje fall.
    kenopeno skrev 2018-04-17 02:44:24 följande:
    Hejsan.

Jag flyttade hem till Sverige med min kanadensiska man för exakt 1år sedan.
    Så vi har just gått igenom processen.

Vilket land bor de i nu?

Har de minderåriga barn tillsammans, som oxå ska flytta med?

Jag behöver veta detta, för att kunna börja hjälpa.
    Vad bra med någon som nyss har gjort det. Var det jobbigt att gå igenom processen? Hur trivs ni här och speciellt din man kanske? Längtar ni tillbaka? Lite sidospår men blev nyfiken. Drömmer Har lovat att inte outa dom för mycket men om jag säger Canada/USA/NZ/Australien så är det ungefär samma sak kan jag tänka mig? Inga barn följer med.

• kenopeno

Okej. Så här går processen till, lite kortfattat.

Den svenska partnern måste flytta hem till Sverige och ordna ett boende. Minst ett rum och kök.

Hon måste skaffa sig en inkomst. För hon kommer vara försörjningsskyldig.

Säg att hyran ligger på 6.000. Då måste hennes inkomst vara 6.000 + 8.000 = 14.000 kr efter skatt per månad. Det måste vara en stadig inkomst med anställningsavtal.

Efter detta är gjort så är det dags att skicka in ansökan.

Och i den måste de skicka med bevis på att de levt tillsammans hela tiden i Kanada/USA. Äktenskapsbevis. Pass. Den svenska partnerns anställningsbevis mm.

För oss tog det 17 månader från att vi skickade in ansökan tills beslutet kom.

Han kommer bli kallad till intervju i sitt hemland på en svensk ambassad.

Han måste vänta på beslutet i sitt hemland. Och den svenska partnern måste stanna i Sverige och arbeta, för att bevisa att inkomsten är stadig.

Han kommer kunna komma till Sverige och hälsa på. Om han behöver visum för det, är beroende på vilket land han kom från.

Men 90 dagars visum brukar vara det vanligaste. Sen måste han åka hem och vänta 90 dagar, innan han kan komma och hälsa på igen.

Detta är väldigt kort förklarat. Men så här fungerar processen.

• Anonym (Vän)
    kenopeno skrev 2018-04-17 03:33:01 följande:
    Okej. Så här går processen till, lite kortfattat.

Den svenska partnern måste flytta hem till Sverige och ordna ett boende. Minst ett rum och kök.
    Hon måste skaffa sig en inkomst. För hon kommer vara försörjningsskyldig.

Säg att hyran ligger på 6.000. Då måste hennes inkomst vara 6.000 + 8.000 = 14.000 kr efter skatt per månad. Det måste vara en stadig inkomst med anställningsavtal.

Efter detta är gjort så är det dags att skicka in ansökan.
    Och i den måste de skicka med bevis på att de levt tillsammans hela tiden i Kanada/USA. Äktenskapsbevis. Pass. Den svenska partnerns anställningsbevis mm.

För oss tog det 17 månader från att vi skickade in ansökan tills beslutet kom.
    Han kommer bli kallad till intervju i sitt hemland på en svensk ambassad.
    Han måste vänta på beslutet i sitt hemland. Och den svenska partnern måste stanna i Sverige och arbeta, för att bevisa att inkomsten är stadig.

Han kommer kunna komma till Sverige och hälsa på. Om han behöver visum för det, är beroende på vilket land han kom från.
    Men 90 dagars visum brukar vara det vanligaste. Sen måste han åka hem och vänta 90 dagar, innan han kan komma och hälsa på igen.

Detta är väldigt kort förklarat. Men så här fungerar processen.
    Snällt att du svarar så här mitt i natten. Ser direkt ett problem och det är att ingen av dom tänker jobba då dom inte behöver det. Dom ska inte ha några som helst bidrag utan har det tillräckligt gott ställt att försörja sig med råge ändå. Får man inte flytta då för att man inte har anställningsbevis tro? Eller måste dom visa upp kontoutdrag? Undrar om äktenskapsbevis behövs och vad är det egentligen då äktenskapet redan är registrerat i Sverige då det ingicks? Hur bevisar man att man ha levt tillsammans? Är det foton genom åren som gäller eller vad då? Måste dom visa upp deklarationen och inkomst från det andra hemlandet? Bostad är inget problem men måste dom äga den själva eller bara ha nånstans att bo? Vet du om det är ok att köpa den i förväg och om man kan köpa den i partnerns namn också som inte redan har något svenskt personnummer eller uppehållstillstånd? Uppskattar din hjälp väldigt mycket.
  • kenopeno
    Anonym (Vän) skrev 2018-04-17 03:55:27 följande:

Snällt att du svarar så här mitt i natten. Ser direkt ett problem och det är att ingen av dom tänker jobba då dom inte behöver det. Dom ska inte ha några som helst bidrag utan har det tillräckligt gott ställt att försörja sig med råge ändå. Får man inte flytta då för att man inte har anställningsbevis tro? Eller måste dom visa upp kontoutdrag? Undrar om äktenskapsbevis behövs och vad är det egentligen då äktenskapet redan är registrerat i Sverige då det ingicks? Hur bevisar man att man ha levt tillsammans? Är det foton genom åren som gäller eller vad då? Måste dom visa upp deklarationen och inkomst från det andra hemlandet? Bostad är inget problem men måste dom äga den själva eller bara ha nånstans att bo? Vet du om det är ok att köpa den i förväg och om man kan köpa den i partnerns namn också som inte redan har något svenskt personnummer eller uppehållstillstånd? Uppskattar din hjälp väldigt mycket.

Det går med sparade penga/förmögenhet med. Då krävs det 10 miljoner kronor i sparande och detta måste man redovisa med papper/kontoutdrag från banken. Och pengarna måste stå i hennes namn.

Bostaden måste stå i den svenska medborgares namn. Han kan stå med på kontraktet med. Men hon MÅSTE stå med, då det är hon som är försörjningsskyldig.

Äktenskapet måste vara registrerat i både hans land och hennes land. Och de kräver äktenskapsbeviset med.

Man skickar med allt som bifogade filer i ansökan. Men sedan måste alla orginal medtas till intervjun på den svenska ambassaden.

Dit ska man oxå ta med sig alla bevis på att man levt tillsammans under alla år.

Det kan vara husköp, hyreskontrakt, räkningar, försäkringspapper, bankpapper, skattepapper mm från det land de levt i. Och dessa bör täcka alla de år de levt tillsammans i utlandet. Och de måste visa bådas namn och adress.

Dessa blir sedan beviset på att de levt tillsammans och hur länge.

Sedan kommer de vilja ha chatt-utdrag, sms-utdrag, som visar att de har en kärleksrelation.

Vi skickade in 3-4 sidor chattutdrag, från varje år vi varit tillsammans.

Sedan vill de ha bilder. Bröllopsbilder och bilder som täcker åren då de varit tillsammans. Vi skickade med 50 bilder ungefär.

Angående försörjningskravet:

Alltså. De vill ha bevis på att hon kan förse honom med en bostad i Sverige. Därför måste hennes namn vara med på köpekontraktet.

De vill ha bevis på att hon kan försörja honom.

Hyra+8000 kr per månad. Stadigvarande inkomst.

ELLER 10 miljoner svenska kr på sparkonto i hennes namn.

Utan att uppfylla detta, så får de avslag.

Resten av alla bevis, är för att fastställa att det inte är ett skenäktenskap.
  • Anonym (Oj)

Det låter som att ni har haft en väldigt nitisk handläggare eller att de skärpt kraven något oerhört. Man behöver väl inte ens vara gift? Min dåvarande pojkvän fick komma hit för ganska många år sedan iofs, men vi var studenter och hade bara varit ihop i något år när jag pluggade utomlands. Lite foton osv och några papper visade vi men inte speciellt mycket. Och inte var han västerlänning heller. Hans familj hade pengar dock så om han inte hade fått jobb här (vilket han fick snabbt, engelsktalande och välutbildad) så hade de kunnat skjuta till. Jag hade jobb.

kenopeno skrev 2018-04-17 04:43:50 följande:

Det går med sparade penga/förmögenhet med. Då krävs det 10 miljoner kronor i sparande och detta måste man redovisa med papper/kontoutdrag från banken. Och pengarna måste stå i hennes namn.

Bostaden måste stå i den svenska medborgares namn. Han kan stå med på kontraktet med. Men hon MÅSTE stå med, då det är hon som är försörjningsskyldig.

Äktenskapet måste vara registrerat i både hans land och hennes land. Och de kräver äktenskapsbeviset med.

Man skickar med allt som bifogade filer i ansökan. Men sedan måste alla orginal medtas till intervjun på den svenska ambassaden.

Dit ska man oxå ta med sig alla bevis på att man levt tillsammans under alla år.

Det kan vara husköp, hyreskontrakt, räkningar, försäkringspapper, bankpapper, skattepapper mm från det land de levt i. Och dessa bör täcka alla de år de levt tillsammans i utlandet. Och de måste visa bådas namn och adress.

Sedan kommer de vilja ha chatt-utdrag, sms-utdrag, som visar att de har en kärleksrelation.

Sedan vill de ha bilder. Bröllopsbilder och bilder som täcker åren då de varit tillsammans. Vi skickade med 50 bilder ungefär.

Alltså. De vill ha bevis på att hon kan förse honom med en bostad i Sverige. Därför måste hennes namn vara med på köpekontraktet.

• kenopeno
    Anonym (Oj) skrev 2018-04-17 07:29:57 följande:

Det låter som att ni har haft en väldigt nitisk handläggare eller att de skärpt kraven något oerhört. Man behöver väl inte ens vara gift? Min dåvarande pojkvän fick komma hit för ganska många år sedan iofs, men vi var studenter och hade bara varit ihop i något år när jag pluggade utomlands. Lite foton osv och några papper visade vi men inte speciellt mycket. Och inte var han västerlänning heller. Hans familj hade pengar dock så om han inte hade fått jobb här (vilket han fick snabbt, engelsktalande och välutbildad) så hade de kunnat skjuta till. Jag hade jobb.

De skärpte kraven den 20 juli 2016. Men du behöver inte vara gift. Men om du inte är det blir du tvungen att bevisa jättetydligt att ni verkligen levt ihop utomlands.
  • Anonym (Vän)
    kenopeno skrev 2018-04-17 04:43:50 följande:

Vilken värdefull information du ger. Måste pengarna finnas i en svensk bank eller går utländsk bank bra så länge dom är i svenska medborgarens namn? Vet du om det är godtagbart att man bor i en släktings bostad, inte som inneboende utan det är släktingens oanvända bostad, för låg eller ingen hyra alls? Det kan väl inte Migverket ha synpunkter på så länge man har en bostad?

Om man har varit gifta i "hundra år" så verkar det halvsvårt att visa upp sms och chattar fyllda med Kyss Hjärta mer än "köper du hem mjölk ikväll?" och dessutom håller inte alla över 30 år på med sånt gullande på sms eller sparar det i åratal. Så det verkar överdrivet att kräva det av ett gammalt par kan man tycka. Räkningar kommer inte i bådas namn säger min vän så det kommer att bli svårt men räkningar i separata namn med samma adress borde ju gå bra istället får man hoppas. Undrar hur strikta dom är? Hur många olika räkningar etc krävs som bevis är det 5 eller 50? Det kan vara svårt att ta fram såna bevis tom efter så många år för vem har kvar räkningar etc från varje år och från 2002 t ex? Det är bra att dom inte släpper in anhöriga hur som helst men någon måtta måste det väl ändå få vara om man har varit gifta i många år? För hur många har ett skenäktenskap i 10-tals år?

Slänger ut frågorna men räknar inte med att du kenopeno måste veta allt. Glad

Vilken sorts advokat bör man prata med i Sverige innan man påbörjar en process?

• kenopeno
    Anonym (Vän) skrev 2018-04-17 15:57:40 följande:

Vilken värdefull information du ger. Måste pengarna finnas i en svensk bank eller går utländsk bank bra så länge dom är i svenska medborgarens namn? Vet du om det är godtagbart att man bor i en släktings bostad, inte som inneboende utan det är släktingens oanvända bostad, för låg eller ingen hyra alls? Det kan väl inte Migverket ha synpunkter på så länge man har en bostad?

Om man har varit gifta i "hundra år" så verkar det halvsvårt att visa upp sms och chattar fyllda med mer än "köper du hem mjölk ikväll?" och dessutom håller inte alla över 30 år på med sånt gullande på sms eller sparar det i åratal. Så det verkar överdrivet att kräva det av ett gammalt par kan man tycka. Räkningar kommer inte i bådas namn säger min vän så det kommer att bli svårt men räkningar i separata namn med samma adress borde ju gå bra istället får man hoppas. Undrar hur strikta dom är? Hur många olika räkningar etc krävs som bevis är det 5 eller 50? Det kan vara svårt att ta fram såna bevis tom efter så många år för vem har kvar räkningar etc från varje år och från 2002 t ex? Det är bra att dom inte släpper in anhöriga hur som helst men någon måtta måste det väl ändå få vara om man har varit gifta i många år? För hur många har ett skenäktenskap i 10-tals år?

Slänger ut frågorna men räknar inte med att du kenopeno måste veta allt.

Vilken sorts advokat bör man prata med i Sverige innan man påbörjar en process?

Angående char de sparade 10 miljoner kronorna ska vara, är jag osäker på. Men de måste finnas i hennes namn.

Man kan inte bo inneboende. Det måste vara ett eget boende, helt avskiljt från andra människor, förutom henne och honom.

Skulle de till exempel hyra en släktings hus, så får ingen annan vara skriven där. Och ingen annan än hon och han får stå med på kontraktet, som hyresgäster.

(Hyran behöver vara skälig, så de inte skriver den som orimligt låg....för då kommer migrationsverket genast misstänka att något inte är rätt och riktigt.)

För om migrationsverket får minsta misstanke om att något inte ser rätt och normalt ut, så kommer de bli skickade på extrautredning. Jag ska berätta längre ner, vad en extrautredning innebär.

Ett riktigt hyreskontrakt måste finnas, i vilket det tydligt ska stå hur hög hyran är. Och hur stor lägenheten är i kvadratmeter. Och hur många rum den innehåller. De måste samtidiga kunna visa upp att han som hyr ut huset, även är husets ägare i ett separat intyg.

Hon behöver åka hem och folkbokföra sig i det hyrda huset, innan de skickar in ansökan. För är ansökan inte komplett, så får de flesta ett tidigt avslag.

Angående sms och chattloggar. Jag och min man hade sammaproblem. Det var mest matlistor mm. Men här o var kom det inte lite kärleksuttryck. Även relationsbråk fungerar.

Helt enkelt allt som kan visa att det är en äkta relation.

Migrationsverket använder inte logik. Så i MIGs (migrationsverkets) bedömning, så räcker inte att de varit tillsammans i 100 år. De bedömer helt och hållet efter vad de skickat in som bevis.

Så dina släktingar får gå igenom alla gamla papper och skicka in allt som de kan tänka sig som visar att de bor på samma address och bott så under alla år tillsammans.

Om MIG skulle fatta misstankar att det är ett skenäktenskap, så blir man i bästa fall skickad på extrautredning. I sämsta fall får man avslag. Denna extrautredning ökar väntetiden ett år och mer.

Dessutom blir man kallad till intervju extrautredningsintervju.

Det är en flera timmar lång intervju, i vilka båda parterna intervjuas samtidigt. Och utfrågas om allt. Alla datum i relationen. Alla släktingar hos motparten. Hemmet, (vilken färg är det på köksgardinerna just nu), sexlivet, hur man beter sig i konflikter, romantiska saker man gör. Mm mm

Och sedan jämför de intervjusvaren, för att se om något inte stämmer överens.

Så extrautredning vill man inte ha. Därför är det så jätteviktigt att man gör iordning sin ansökan och dokumenten rätt och trovärdigt.

De kan när som helst be om extramaterial.

Mig bad de till exempel att skicka in kontoutdrag, för att visa att jag var den som betalade alla räkningar (jag var ju den som försörjde)

De ville ha en ny kopia av mitt hyreskontrakt, trots att jag redan sänt in det till dem. De ville ha kopia på kvittot att jag betalat hyran på egen hand. (Det kunde de ju se på mitt kontoutdrag. )

Och dessa kompliteringar kan de be om när som helst under väntetiden.

Det är helt onödigt att skaffa en advokat under ansökningsprocessen. Denna kommer varken göra till eller från och kommer enbart kosta dem pengar i onödan.

En advokat skaffar man sig om man fått ett avslag och ska överklaga.

Jag ska skicka lite länkar till dig på PM till MIG hemsida och som vägleder hur de ska göra.

Men tveka inte att fråga alla frågor ni funderar över, så ska jag svara så gott jag kan.
Svar på tråden Hur importerar man en man eller fru?