SimoneL skrev 2018-04-16 20:20:09 följande:
Hej!
Det är såhär att i sommar ska jag ta studenten, där med kommer balen. Just nu har inte jag/ min familj den ekonomin som behövs för att vara med, inte ens för det nödvändigaste som klänning eller biljett. Utöver det kommer ju även saker som sminkning, håruppsättning som de i klassen vill att man ska boka tillsammans. Då lägger jag hellre de pengarna på studenten som på mössa och studentklänning. Jag är heller inte den person som tycker balen är något roligt utan får istället en ångest/stress av allt som kommer behövas fixas men har försökt förklara det för klasskompisar men ändå försöker de övertala mig. Är någon som har svårt att säga nej. Har också blivit frågad till balen så det är inget "problem", men som skrivit har varken ekonomin eller psyket inställt på det.
Så vad kan jag komma med bra ursäkter till varför jag inte kan gå utom att säga; Nej, jag är pank just nu (de flesta i min klass har jobb/ rika familjer som kan lägga ut pengar på balen)
//Simone
Jag gick pengar av en släkting till biljetten.
Sen gick jag till en tygaffär och köpte en bit lila tyg för 169 kr.
Håret lockade jag hemma och satte upp.
Sminket hade jag vanligt med extra ögonskugga.
Svarta sandaletter hade jag redan. En liten handväska gjorde jag på tio minuter av tyget som blev över.
Till studenten återvände jag till samma butik och köpte vitt tyg för 199 kr. Vita skor hade jag redan.
Så du behöver inte avstå för pengarnas skull.
Jag fick en chock när jag såg priserna på klänningar!
Avstå bara om du INTE vill gå men inte pga för höga priser. Det går att få billigt.
Nuförtiden finns dessutom miljoner Youtubevideor med hårinstruktioner. På min tid fick jag själv experimentera hemma.Inget internet hade jag för klänningsinspiration. Klänningen sydde jag rakt på mig.Det enda jag kuna om sömnad är det jag lärde mig i syslö
jden.In med trå
d.Trampa.Sy. Då visste jag inte det men nu vetjag att det finns mönster att köpa.Som man syr och klipper efter.En hel dag hemma sydde jag klänningen.