• SimoneL

Anledning till att hoppa över balen

Hej!

Det är såhär att i sommar ska jag ta studenten, där med kommer balen. Just nu har inte jag/ min familj den ekonomin som behövs för att vara med, inte ens för det nödvändigaste som klänning eller biljett. Utöver det kommer ju även saker som sminkning, håruppsättning som de i klassen vill att man ska boka tillsammans. Då lägger jag hellre de pengarna på studenten som på mössa och studentklänning. Jag är heller inte den person som tycker balen är något roligt utan får istället en ångest/stress av allt som kommer behövas fixas men har försökt förklara det för klasskompisar men ändå försöker de övertala mig. Är någon som har svårt att säga nej. Har också blivit frågad till balen så det är inget "problem", men som skrivit har varken ekonomin eller psyket inställt på det.

Så vad kan jag komma med bra ursäkter till varför jag inte kan gå utom att säga; Nej, jag är pank just nu (de flesta i min klass har jobb/ rika familjer som kan lägga ut pengar på balen)

//Simone

• Svar på tråden Anledning till att hoppa över balen
  • Anonym (Jörgen)

Det är väl bara säga att du inte har någon lust. Frågar de varför så säg bara att du inte känner för det. Kram

• OlgaElvira

Varför i all världen kan du inte säga att du har råd? Det fungerar alltid bäst att säga som det är, det är ingen skam i att ha en ansträngd ekonomi. Om du väljer att säga att du inte har lust att gå så kommer de att försöka övertala dig, de vill såklart dela en trevlig upplevelse med dig.

• Meriall

Jag gick inte av dina skäl och ångrade det massor många år senare.

• Anonym (try)

Det är ju fint att dina vänner gärna vill ha dig med på balen, men samtidigt tråkigt om det gör att du får svårare att säga nej. Rynkar på näsanJag gick inte på balen, och jag sa nog bara att jag inte ville. Men kan faktiskt inte minnas att jag blev särskilt ifrågasatt. Och har inte ångrat mitt val att strunta i balen.
    Kan du inte säga att du inte vill lägga pengar på något som ändå bara kommer ge dig ångest och göra dig stressad? Tycker inte att du behöver skämmas över att du inte har råd, men på det här sättet behöver det inte bli så uttalat att du inte har råd. Bara att det inte är något du vill prioritera.

• BurningDiamond

För jag inte vill är en bra anledning.
    För jag inte har råd är också en bra anledning, den är dessutom sann...

Jag gick inte på min studentbal, och jag har inte reflekterat över det i en halv sekund, varken när det begav sig eller senare.

• Anonym (H)

Vill du inte så vill du inte, det är anledning nog. Dock tycker jag inte att ekonomin ska spela så stor roll. Hår och smink kan man lätt fixa själv och då blir man ju alltid nöjdast ändå.. Finns massa tutorials på youtube. Klänningen behöver inte ens vara en dyr balklänning.. Köp en långklänning på HM för 199kr så är det klart! Och biljetten kanske du kan vänta med någon månad om den är för dyr? Annars kanske en klasskompis kan stå för den så länge? Men som sagt, vill du inte så vill du inte..

• Anonym (Pepp)
    SimoneL skrev 2018-04-16 20:20:09 följande:

Hej!

Det är såhär att i sommar ska jag ta studenten, där med kommer balen. Just nu har inte jag/ min familj den ekonomin som behövs för att vara med, inte ens för det nödvändigaste som klänning eller biljett. Utöver det kommer ju även saker som sminkning, håruppsättning som de i klassen vill att man ska boka tillsammans. Då lägger jag hellre de pengarna på studenten som på mössa och studentklänning. Jag är heller inte den person som tycker balen är något roligt utan får istället en ångest/stress av allt som kommer behövas fixas men har försökt förklara det för klasskompisar men ändå försöker de övertala mig. Är någon som har svårt att säga nej. Har också blivit frågad till balen så det är inget "problem", men som skrivit har varken ekonomin eller psyket inställt på det.

Så vad kan jag komma med bra ursäkter till varför jag inte kan gå utom att säga; Nej, jag är pank just nu (de flesta i min klass har jobb/ rika familjer som kan lägga ut pengar på balen)

//Simone

Shit vad komplicerat det har blivit. Vi hade en middag med dans helgen efter studenten. Visst. Vi klädde oss i balklänningar, men de var inte direkt exklusiva. Min mamma sydde min för 375:- och jag gjorde en enkel håruppsättning på frisersalong. Det var inte heller så dyrt. Sminkade mig gjorde jag inte på den tiden. Majoriteten hade inte håruppsättningar utan hade fixat sig själva som de brukar när de går ut.

Du kan ju säga att du inte gillar ståhejet med bal eller att ni planerat annat firande med släkten samtidigt eller nåt.
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (H) skrev 2018-04-17 01:22:08 följande:

Vill du inte så vill du inte, det är anledning nog. Dock tycker jag inte att ekonomin ska spela så stor roll. Hår och smink kan man lätt fixa själv och då blir man ju alltid nöjdast ändå.. Finns massa tutorials på youtube. Klänningen behöver inte ens vara en dyr balklänning.. Köp en långklänning på HM för 199kr så är det klart! Och biljetten kanske du kan vänta med någon månad om den är för dyr? Annars kanske en klasskompis kan stå för den så länge? Men som sagt, vill du inte så vill du inte..

Faktiskt, den klänning jag fått mest "beröm" för är en svart långklänning från HM för 199:-. Hade den på en nyårsgala på Operan och fick många positiva kommentarer. Jag hade en bolero till (också billig, från Gina Tricot).
  • Kusin Krakel
    OlgaElvira skrev 2018-04-16 20:25:45 följande:

Varför i all världen kan du inte säga att du har råd? Det fungerar alltid bäst att säga som det är, det är ingen skam i att ha en ansträngd ekonomi. Om du väljer att säga att du inte har lust att gå så kommer de att försöka övertala dig, de vill såklart dela en trevlig upplevelse med dig.

Jag tänker tvärtom. Grundorsaken verksr ju vara att ts inte vill, att hon tycker att såna situationer är jobbiga. Om hon säger att hon inte har råd till vännerna kanske de fixar grejer åt henne och då ha,nar hon ju i en väldigt märklig situation om hon faktiskt inte vill gå.

Till sina vänner tycker jag att man kan vara ärlig med en sån sak som ångest/stress,, det borde de ju ha förståelse för om de känner dig ts.

Men red ut för dig själv först vad det verkliga orsaken är, vill du inte eller har du inte råd. OlgaElvira och jag tolkar ju din trådstart olikaa och skulle förmodligen bemöta dig olika utifrån det. Så tänk igenom vad du vill först och berätta sen det och var tydlig.
  • Anonym (Pepp)
    Kusin Krakel skrev 2018-04-17 08:20:25 följande:
    Jag tänker tvärtom. Grundorsaken verksr ju vara att ts inte vill, att hon tycker att såna situationer är jobbiga. Om hon säger att hon inte har råd till vännerna kanske de fixar grejer åt henne och då ha,nar hon ju i en väldigt märklig situation om hon faktiskt inte vill gå.

Till sina vänner tycker jag att man kan vara ärlig med en sån sak som ångest/stress,, det borde de ju ha förståelse för om de känner dig ts.

Men red ut för dig själv först vad det verkliga orsaken är, vill du inte eller har du inte råd. OlgaElvira och jag tolkar ju din trådstart olikaa och skulle förmodligen bemöta dig olika utifrån det. Så tänk igenom vad du vill först och berätta sen det och var tydlig.
    Ja, om man verkligen inte vill ska man inte gå oavsett om man har råd eller inte!
  • LFF

Om vi skulle bortse från allt som behöver fixas inför balen (det sker på något magiskt sätt ändå), VILL du gå dit alls? Eller känns det hemskt att bara tänka tanken på att gå dit även om allt runt omkring har löst sig?

• Anonym (Ingen skam)

För der första ska man inte känna skam över att man inte har råd.

Jag gick inte på varken bal eller student. Jag hade helt enkelt inte lust, vilket jag sa. Behöver inte vara svårare än så :)

• Anonym (Student ;-)
    SimoneL skrev 2018-04-16 20:20:09 följande:

Hej!

//Simone

Jag gick pengar av en släkting till biljetten.

Sen gick jag till en tygaffär och köpte en bit lila tyg för 169 kr.

Håret lockade jag hemma och satte upp.

Sminket hade jag vanligt med extra ögonskugga.

Svarta sandaletter hade jag redan. En liten handväska gjorde jag på tio minuter av tyget som blev över.

Till studenten återvände jag till samma butik och köpte vitt tyg för 199 kr. Vita skor hade jag redan.

Så du behöver inte avstå för pengarnas skull.

Jag fick en chock när jag såg priserna på klänningar!

Avstå bara om du INTE vill gå men inte pga för höga priser. Det går att få billigt.

Nuförtiden finns dessutom miljoner Youtubevideor med hårinstruktioner. På min tid fick jag själv experimentera hemma.Inget internet hade jag för klänningsinspiration. Klänningen sydde jag rakt på mig.Det enda jag kuna om sömnad är det jag lärde mig i syslöjden.In med tråd.Trampa.Sy. Då visste jag inte det men nu vetjag att det finns mönster att köpa.Som man syr och klipper efter.En hel dag hemma sydde jag klänningen.
Svar på tråden Anledning till att hoppa över balen