Tider för lämning
Hej!
Tyvärr är samarbetet mellan mig och vår sons pappa mycket dåligt. Jag har verkligen försökt på alla sätt (samarbetssamtal osv). Men det går inte. Det känns ofta som pappan gör saker bara för att "jävlas". Fast det är en helt annan diskussion.
Jag söker helt sakliga svar och vill inte ha arga kommentarer ang pappors rätt, mammors elakheter, dåligt av mig att bråka om en sådan sak osv.
Det är så att pappan är umgängesförälder.
Om jag har ensam vårdnad... Kan jag kräva att vi bestämmer tid för lämning av sonen? Eller måste man i så fall få en dom fastställd?
Det går inte att planera något alls för min del eftersom pappan skjutsar hem sonen lite när det passar honom kring tid för kvällsmat. Exempel: sonen har ätit kvällsmat hos pappan varje gång sonen är där ända sedan sonen började bo hos pappan varannan vecka. Mat och tider är viktigt eftersom sonen har diabetes. Plötsligt lämnas sonen tidigare utan att ha fått kvällsmat. Jag står där utan lagad mat (tänkte själv bara äta en smörgås) och jag har inte handlat eftersom jag planerat att handla dagen efter. Jag får då lösa problemet men det blir så klart stressigt och dumt för sonen eftersom det ju tar tid.
Måste jag stå med kvällsmat redo IFALL sonen kommer hem utan att ha ätit? Kan jag säga att han lämnas efter/innan kvällsmat på söndagen?
Det är samma sak inför semestern. Förra sommaren fick jag veta att sonen skulle till sin pappa för att vara där i två veckor två dagar i förväg. Hur ska jag kunna planera något om det alltid blir att han gör lite som han vill?
Pappan meddelar vår 15-åriga son om vad han bestämt ang midsommar och nyår. "Du ska vara hos mamma denna midsommarafton". Helt utan att ha pratat med mig först. Jag har gärna sonen, det är inte det... Det är bara så onödigt att köra över mig totalt och sätta mig på pottkanten.
Det ledsamma är att jag hade anpassat mig efter hans vilja eftersom jag inte orkar tjafsa. Jag jobbar inte heller så jag är inte bunden till vissa semesterveckor. Men jag vill liksom veta i förväg och att han håller sig till det (givetvis kan saker dyka upp så man får ändra enstaka gånger men att jag då så fort som möjligt får veta det).
Så onödigt bråk när det med lite vilja hade varit så lätt att lösa. Känns också helt galet att behöva ta sånt här via tingsrätt som både är jobbigt för oss alla och dyrt.