• EmmaFleur

Tider för lämning

Hej!

Tyvärr är samarbetet mellan mig och vår sons pappa mycket dåligt. Jag har verkligen försökt på alla sätt (samarbetssamtal osv). Men det går inte. Det känns ofta som pappan gör saker bara för att "jävlas". Fast det är en helt annan diskussion.

Jag söker helt sakliga svar och vill inte ha arga kommentarer ang pappors rätt, mammors elakheter, dåligt av mig att bråka om en sådan sak osv.

Det är så att pappan är umgängesförälder.

Om jag har ensam vårdnad... Kan jag kräva att vi bestämmer tid för lämning av sonen? Eller måste man i så fall få en dom fastställd?

Det går inte att planera något alls för min del eftersom pappan skjutsar hem sonen lite när det passar honom kring tid för kvällsmat. Exempel: sonen har ätit kvällsmat hos pappan varje gång sonen är där ända sedan sonen började bo hos pappan varannan vecka. Mat och tider är viktigt eftersom sonen har diabetes. Plötsligt lämnas sonen tidigare utan att ha fått kvällsmat. Jag står där utan lagad mat (tänkte själv bara äta en smörgås) och jag har inte handlat eftersom jag planerat att handla dagen efter. Jag får då lösa problemet men det blir så klart stressigt och dumt för sonen eftersom det ju tar tid.

Måste jag stå med kvällsmat redo IFALL sonen kommer hem utan att ha ätit? Kan jag säga att han lämnas efter/innan kvällsmat på söndagen?

Det är samma sak inför semestern. Förra sommaren fick jag veta att sonen skulle till sin pappa för att vara där i två veckor två dagar i förväg. Hur ska jag kunna planera något om det alltid blir att han gör lite som han vill?

Pappan meddelar vår 15-åriga son om vad han bestämt ang midsommar och nyår. "Du ska vara hos mamma denna midsommarafton". Helt utan att ha pratat med mig först. Jag har gärna sonen, det är inte det... Det är bara så onödigt att köra över mig totalt och sätta mig på pottkanten.

Det ledsamma är att jag hade anpassat mig efter hans vilja eftersom jag inte orkar tjafsa. Jag jobbar inte heller så jag är inte bunden till vissa semesterveckor. Men jag vill liksom veta i förväg och att han håller sig till det (givetvis kan saker dyka upp så man får ändra enstaka gånger men att jag då så fort som möjligt får veta det).

Så onödigt bråk när det med lite vilja hade varit så lätt att lösa. Känns också helt galet att behöva ta sånt här via tingsrätt som både är jobbigt för oss alla och dyrt.

• Svar på tråden Tider för lämning
  • Tow2Mater

Ha ett par frysta färdigrätter i frysen - det duger gott om det behovs en panikmiddag.

• Tow2Mater

Prova kom överens om lämningar, lov, etc först via Familjerätten, om det inte går blir det ju Tingsrätten som kan besluta.

• EmmaFleur
    Tow2Mater skrev 2018-04-15 20:00:42 följande:

Prova kom överens om lämningar, lov, etc först via Familjerätten, om det inte går blir det ju Tingsrätten som kan besluta.

Jag har som sagt försökt massor. Familjerätten två gånger. Det går inte. Men då vet jag att jag antingen får välja att leva livet utefter hans infall eller så får det bli tingsrätt.
  • EmmaFleur
    Tow2Mater skrev 2018-04-15 19:57:48 följande:

Ha ett par frysta färdigrätter i frysen - det duger gott om det behovs en panikmiddag.

Fast det är ju inte bara maten. Det är ledighet, semester osv också. Jag vill inte behöva vänta på att kunna planera något förrän han meddelar mig hur det ska vara ett par dagar innan.
  • äldreochklokare

just maten tänker jag att är man 15 år så kan man ordna ganska mycket själv. Han kan säga till sin pappa att han behöver äta innan han ska åka iväg tex. Vi har en diabetiker här hemma i exakt samma ålder och han sköter allt kring diabetesen själv numera.

Jag förstår det är jobbigt med ett ex som inte kan/vill bestämma tider men just det där med kvällsmat eller inte är en ganska liten fråga. jag trodde de handlade om ett mindre barn men är man 15 ser jag det inte som något problem egentligen. 

De andra sakerna däremot med sommarveckor också sånt är ju baraom ni reglera på familjerätten 

• Kjell2

Så länge det inte finns ett fastställt umgängesschema är det vilda västern som gäller, trots Ev. Vill du ha ordning på saker fixa ett umgängesavtal via familjerätten eller tingsrätten.

• SysterY

En 15- åring behöver väl knappast lämnas och hämtas?

• EmmaFleur

Jag skrev tydligt att jag ville ha sakliga svar. Men okej. Jag besvarar dessa tre kommentarerna. Inte fler eftersom jag nu fått svar på min fråga.

Jag vill inte vara otrevlig men jag blir ganska trött på att folk som mår dåligt och även barnen kommer ikläm måste försvara sig och sina barn när umgängesföräldern gör allt för att förstöra något som helst samarbete. Man är inte löjlig och småaktig för att man vill kunna planera. Råd som inte kan ges för att man inte vet omständigheter och bakomliggande problem blir inga råd. Önskar folk kunde ta lite mer hänsyn gällande sånt. Särskilt när man ber om att inte få såna svar. Jag är fruktansvärt ledsen och frustrerad just nu och det är ju därför jag frågar om något så extremt som att bestämma över någons huvud och tingsrätt.

Nu va inte dessa kommentarerna så förolämpande även om man inte respekterade min önskan. Men jag har varit med om att man blivit totalt sågad och anklagad för att vara en olämplig förälder när jag exempelvis bara frågat om hur man räknar ut underhåll. Orkar inte sånt så jag har nog taggarna utåt.

Jag kommer inte kika i tråden mer för min egen skull så jag tackar för de svaren jag sökt som legat inbakat bland helt oväsentliga kommentarer.

1. Av olika anledningar vågar sonen inte säga ifrån. Ett problem som uppmärksammats senast vi va hos familjerätten. De gick i enskilda samtal med ffamiljeterapeut i ett halvår utan någon förändring då pappan bröt samtliga överrenskommelser. Dessutom får han veta av pappan att kan ska köra honom hit precis innan.

Det är även en principsak anser jag. Varför detta krångel och varför ska pappan göra lite hur som helst och jag aldrig har chansen att påverka något överhuvudtaget? Som sagt löser det inte heller semestrar osv att t.ex ha färdiga portioner i frysen.

2. Eftersom han inte har några saker hos sin pappa tillåter jag honom att ta med sig sin dyra stationära speldator jag och min släkt kämpat för att samla ihop till i julklapp. Han har inte heller ett eget rum så han tar väldigt sällan hem kompisar. Tonåringar vill helst inte hänga bland "jobbiga" småsyskon.

3. Han kan inte bära en stationär dator därav hämtning och lämning.

• SysterY
    EmmaFleur skrev 2018-04-16 14:45:23 följande:

Jag skrev tydligt att jag ville ha sakliga svar. Men okej. Jag besvarar dessa tre kommentarerna. Inte fler eftersom jag nu fått svar på min fråga.

Jag vill inte vara otrevlig men jag blir ganska trött på att folk som mår dåligt och även barnen kommer ikläm måste försvara sig och sina barn när umgängesföräldern gör allt för att förstöra något som helst samarbete. Man är inte löjlig och småaktig för att man vill kunna planera. Råd som inte kan ges för att man inte vet omständigheter och bakomliggande problem blir inga råd. Önskar folk kunde ta lite mer hänsyn gällande sånt. Särskilt när man ber om att inte få såna svar. Jag är fruktansvärt ledsen och frustrerad just nu och det är ju därför jag frågar om något så extremt som att bestämma över någons huvud och tingsrätt.

Nu va inte dessa kommentarerna så förolämpande även om man inte respekterade min önskan. Men jag har varit med om att man blivit totalt sågad och anklagad för att vara en olämplig förälder när jag exempelvis bara frågat om hur man räknar ut underhåll. Orkar inte sånt så jag har nog taggarna utåt.

Jag kommer inte kika i tråden mer för min egen skull så jag tackar för de svaren jag sökt som legat inbakat bland helt oväsentliga kommentarer.

1. Av olika anledningar vågar sonen inte säga ifrån. Ett problem som uppmärksammats senast vi va hos familjerätten. De gick i enskilda samtal med ffamiljeterapeut i ett halvår utan någon förändring då pappan bröt samtliga överrenskommelser. Dessutom får han veta av pappan att kan ska köra honom hit precis innan.

Det är även en principsak anser jag. Varför detta krångel och varför ska pappan göra lite hur som helst och jag aldrig har chansen att påverka något överhuvudtaget? Som sagt löser det inte heller semestrar osv att t.ex ha färdiga portioner i frysen.

2. Eftersom han inte har några saker hos sin pappa tillåter jag honom att ta med sig sin dyra stationära speldator jag och min släkt kämpat för att samla ihop till i julklapp. Han har inte heller ett eget rum så han tar väldigt sällan hem kompisar. Tonåringar vill helst inte hänga bland "jobbiga" småsyskon.

En stationär dator ska/bör man inte bära omkring. Han får skaffa en lapto istället.
  • Kjell2
    EmmaFleur skrev 2018-04-16 14:45:23 följande:

Du har några val här
    Gilla läget och vänta. Snart är sonen myndig och bestämmer själv.
    Inte stödja att sonen åker till pappan
    Stämma för att få ett fasställt schema

Svar på tråden Tider för lämning