• Anonym (ts)

vårdnadstvist, lite frågor, snälla hjälp!

Hej, jag har lite frågor som jag skulle behöva ha svar på. Har aldrig gått igenom detta så har inte så stor koll.

Jag har en dotter på 8 år, och hennes pappa vill gå till tingsrätten för att få ensam vårdnad, så att han kan flytta utomlands med henne. Han säger att det kommer bli dyrt för mig.

Men eftersom det är han som startar, och jag är dessutom arbetslös och har försörjningsstöd, hur gör jag då? Vem ska jag kontakta? För jag har lixom inte råd till sånt här. Vi har gemensam vårdnad nu, och har haft dottern 50/50 sedan hon var 2 år.

Vill så klart kämpa för att ha kvar vårdnaden om min dotter!

Kommer inte gå in på mycket mer detaljer, vill inte outa oss. 

Vore jätte tacksam för råd och tips! 

Tack på förhand / orolig mamma

• Svar på tråden vårdnadstvist, lite frågor, snälla hjälp!
  • Anonym (ts)
    Whitehorse1979 skrev 2018-04-15 16:42:41 följande:

Rättshjälp.

Har du någon försäkring?

Vilken försäkring menar du? Finns så mycket olika.
  • Whitehorse1979
    Anonym (ts) skrev 2018-04-15 16:52:27 följande:
    Jag har försäkring via mitt fack, där ingår advokat.
  • Pope Joan II
    Anonym (ts) skrev 2018-04-15 16:52:27 följande:
    Hemförsäkringen naturligtvis. 
  • Kjell2

Först - tomma hot är inte helt ovanligt. Avvakta lite

Om han stämmer så kontaktar du en advokat/jurist som är speciallist på familjerätt. Fråga om rättshjälp och din hemförsäkring täcker.

Det kommer bli några vändor i familjerätten och kommer ni inte snabbt överens kommer detta ta tid. Under tiden så sköter du umgänget och är en bra förälder.

• Anonym (ts)
    Kjell2 skrev 2018-04-15 17:02:35 följande:

Först - tomma hot är inte helt ovanligt. Avvakta lite

Om han stämmer så kontaktar du en advokat/jurist som är speciallist på familjerätt. Fråga om rättshjälp och din hemförsäkring täcker.

Det kommer bli några vändor i familjerätten och kommer ni inte snabbt överens kommer detta ta tid. Under tiden så sköter du umgänget och är en bra förälder.

Exet ska ringa familjerätten imorgon. Får väl se hur det går. Har varit på samarbetssamtal där när dottern var yngre. Iof gick det bra då. Får hoppas att det gör det nu med.

Tack alla som har svarat. Jag har hemförsäkring iaf :)
  • Whitehorse1979
    Anonym (ts) skrev 2018-04-15 17:30:27 följande:
    Exet ska ringa familjerätten imorgon. Får väl se hur det går. Har varit på samarbetssamtal där när dottern var yngre. Iof gick det bra då. Får hoppas att det gör det nu med.

Vet några som kommer skratta ihjäl sig imorgon då.
  • Kjell2

Du borde som låginkomsttagare ha rätt till rättshjälp.

Var tydlig på familjerätten med vad du vill men sök också lösningar. Om pappan flyttar kan det vara att dottern är där mycket över skollov..

• Anonym (S)
    Anonym (ts) skrev 2018-04-15 17:30:27 följande:

Flikar in lite och jag kan tala om att familjerätten inte har något med vårdnaden att göra det är upp till domstol . Du är inte alls tvingad till att gå till familjerätten utan kan tacka nej ( dock ser det ju sämre ut om man tackar nej) så allt bestäms genom advokat och rätten.
  • Kjell2
    Anonym (S) skrev 2018-04-15 17:34:33 följande:
    Flikar in lite och jag kan tala om att familjerätten inte har något med vårdnaden att göra det är upp till domstol . Du är inte alls tvingad till att gå till familjerätten utan kan tacka nej ( dock ser det ju sämre ut om man tackar nej) så allt bestäms genom advokat och rätten.
    Ja och nej. Familjerätten kan inte fastställa vårdnad och umgänge om inte föräldrarna är överens. Är föräldrarna överens kan familjerätten fastställa t ex vårdnaden.

Vid en tvist kommer domstolen kräva in ett förslag från familjerätten och det ska en hel del till för att domstolen ska gå tvärt emot familjerättens förslag.

Domstolen trycker ofta på rätt hårt för att föräldrarna ska komma överens i familjerätten.
Svar på tråden vårdnadstvist, lite frågor, snälla hjälp!