• Meriall

Tips på frukost?

Mitt barn 18 mån har lite svårt med mat pga sjukdom. Till frukost äter hon ca 2 dl kvargyoghurt och petar i sig några bitar lagrad ost och skinka, dricker vatten. Räcker detta eller vad kan vi lägga till? Hon vill inte äta bröd och/eller gröt/frukt.

Till lunch äter hon vanlig mat och mellan frukost och lunch brukar hon dricka lite välling eller ersättning.

• Svar på tråden Tips på frukost?
  • Fru Ve

Det som är intressant är ju om hon går upp i vikt som hon ska, dvs följer sin egen kurva. Gör hon det låter väl frukosten helt ok. Mina barn äter oftast ingen jättestor frukost heller. Man måste ju se till vad de får i sig under en eller flera dagar totalt och inte bara vid en måltid. Man kan ju ge riktig mat tex rester från middagen till frukost om barnet gillar det bättre. Det vet jag att en av mina åt ofta under en period. Gärna kall ville han ha maten.

• Meriall

Jadå vikten är inget problem, tänker mer på näringsinnehåll :) Då låter det ju okej isf :)

• Fru Ve

Äter hon lagad mat och dessutom dricker välling /ersättning samt följer sin kurva är detta med frukosten inget att oroa sig för :)

Svar på tråden Tips på frukost?