Ok, nu såg jag att du skrivit om skola. Bra, då är ju skolbyte på gång!
Assistenten kan tex gå hem och hämta barnet (men det blir väl hos mamman då) eller se till att aktivera honom på andra sätt, om man kommer överens om det. Min ena son hade assistent som fick gå hem och hämta om han inte kom iväg till skolan (om inte vi var hemma, han var 14-15 år då så vi hade ju våra arbeten att sköta). I min sons fall var det just det där att ta sig iväg som var jättesvårt (vid autism har man ofta svårt med de sk exekutiva funktionerna, dvs att planera och faktiskt göra det man hade planerat)
Mitt råd är att låta sonen få lite lugn och ro, det har säkerligen tagit extremt mycket på hans krafter innan (min son blev som utbränd, man tänker inte att barn kan bli det men de här barnens hjärnor fungera som en dator som aldrig får stängas av eller uppdateras, klart man kan bli sjuk då, energin tar helt enkelt slut)
Ligg på om skolbytet, ring och hör hur långt i processen det kommit. När det väl är gjort får man låta proffsen på den skolan ta tag mer i saken.
Det som kan funka på barn med autism är scheman med rutiner hemma, bilder, vilken ordning osv. Detta för att saker ska ta mindre energi. Behöver man inte tänka så mycket innan varje grej man ska göra, blir det lättare och man orkar mer. Dataspel kanske han inte behöver göra hela dagarna utan här får man "deala" med honom helt enkelt. Mutor, vad som helst, Är du ute 30 minuter får du spela 30 minuter (typ)
När mina barn var yngre (de var dock äldre än 8, då spelade de nästan inget alls) satte vi äggklockan på ringning när man skulle sluta spela. Då kunde de också se hur mycket tid det var kvar, Var det tex bara10 minuter kvar och de visste att startar jag de här spelet, kommer jag inte hinna spela färdigt, så lärde de sig att spela ett kortare spel. Vi var också alltid väldigt noga med att ca en timme innan, tala om när det skulle bli middag (för då kunde de inte spela) osv.
Eftersom han bara är 8 kanske han inte helt kan klockan än och då är äggklocka väldigt bra då man kan se hur timmen tickar ner.
Sen får man tänka på att människor med autism gärna grottar ner sig i ett intresse och dataspel är ju väldigt tacksamt på så sätt. Om de finns även något anat intresse han kan ha, som inte handlar om datorer, försök att f honom att göra det också, och då "köpa" sig datatid. Tex om han gillar att cykla, läsa om rymden eller nåt. Uppmuntra det istället för att vara negativa och tjata om att han spelar för mycket. Lyckas man hitta fönstret till ett intresse så kan det här delvis reda upp sig själv och varken vuxen eller barn behöver hamna i de här konflikterna (som tar energi) hela tiden.
Sen tror jag att mår man dåligt (som han troligen gör) skapas stress och ni vuxna ökar på stressen genom att ställa krav som han inte riktigt klarar av just nu
Läs gärna boken "vilse i skolan" Av Greene.