• Summerchild

Tappade fälgar i butik

Satt dåligt fästa fälgar i butik och om jag nu kom åt denna (kände inte) så blev det en dominoeffekt av 4 svindyra fälgar. Dom anser att jag är skyldig och ska betala. Allt jag kom dit för var att byta däck å så har jag mitt däckhotell där. Byte av däck tog mer än en timme pga att muntrar var skadade mm. Ingen frågade heller mig om nån buffert utan däckbyte som skulle kosta 300 blev nu 1600kr + fälgarna som föll i golvet 5800kr för att deras försäkring skulle kosta 25.000kr i självrisk så då gav mig ett erbjudande som skulle vara billigare. Har dom rätt att kräva det här? Bilen äger inte ens jag. Jag kör runt med den bara och står för hotellet. Vore så tacksam för svar. Uppgiven småbarnsmamma

• Svar på tråden Tappade fälgar i butik
  • Anonym (Öööh)
    Summerchild skrev 2018-04-12 22:46:34 följande:

Satt dåligt fästa fälgar i butik och om jag nu kom åt denna (kände inte) så blev det en dominoeffekt av 4 svindyra fälgar. Dom anser att jag är skyldig och ska betala. Allt jag kom dit för var att byta däck å så har jag mitt däckhotell där. Byte av däck tog mer än en timme pga att muntrar var skadade mm. Ingen frågade heller mig om nån buffert utan däckbyte som skulle kosta 300 blev nu 1600kr + fälgarna som föll i golvet 5800kr för att deras försäkring skulle kosta 25.000kr i självrisk så då gav mig ett erbjudande som skulle vara billigare. Har dom rätt att kräva det här? Bilen äger inte ens jag. Jag kör runt med den bara och står för hotellet. Vore så tacksam för svar. Uppgiven småbarnsmamma

Hänger inte riktigt med här.... Men de borde ha drulleförsäkring som täcker sånt, de får inte ta ut högre kostnad än den som är avtalad. 

Och självrisk på 25.000 så lär ju inte 5800 täcka något av skadan... Låter som bluff och båg... Och vad är fälgarna gjorda av?? Slipade diamanter? 

• Anonym (-)

Pinsamt... skämdes du inte? Bara nyfiken ????

• Anonym (123)
    Anonym (Öööh) skrev 2018-04-13 00:58:07 följande:

Hänger inte riktigt med här.... Men de borde ha drulleförsäkring som täcker sånt, de får inte ta ut högre kostnad än den som är avtalad. 

Och självrisk på 25.000 så lär ju inte 5800 täcka något av skadan... Låter som bluff och båg... Och vad är fälgarna gjorda av?? Slipade diamanter? 

Det finns dyra fälgar också.
  • punktslash

Inte ditt fel, en olycka kan hända och det är butikens problem.

För att bli ersättningsskyldig måste du göra det mer eller mindre med flit. (Eller vara synnerligen vårdslös,)

• Anonym (Öööh)
    Anonym (123) skrev 2018-04-13 08:29:26 följande:
    Det finns dyra fälgar också.
    Så dyra så att 25.000 är självrisken?? Och de har de hängande framme istället för inlåsta? Nepp den köper jag inte. Framförallt när de nu nöjer sig med 5800... Och dessutom, vad kan det ha blivit för skador. De måste varit extremt ömtåliga... 

Jag skulle inte betalat ett öra, tagit mina däck, betalat det som däckhotellet kostade och åkt till ett annat ställe!
  • Anonym (micke)

eftersom dom var dåligt fästa i butik så var det inte ditt ansvar butiken måste ju fästa sina vara för att dom inte skall gå sönder

• Egon den stora

Fälgar kan vara extremt dyra, men det hela verkar skumt. Varför nöjer dom sig med 5800 om det egentligen skulle kosta 25000?

I normala fall betalar jag om jag klantar mig, men i detta läget hade jag avvaktat.

• Anonym (12345)

Vore intressant att veta vilken butik det var och vilka fälgar, märke osv.
    Var stod dom på en hylla, fastsatt på vägg?

Hur skadades dom?

• Anonym (12345)
    Anonym (-) skrev 2018-04-13 04:27:54 följande:

Pinsamt... skämdes du inte? Bara nyfiken ????

Vad ska hon skämmas för?
Svar på tråden Tappade fälgar i butik