• OneMoreTry

När är det för sent att plugga?

Vill  starta en diskussion angåendet vad alla tycker. Är det någonsin för sent att plugga? Är det "okej" att byta utbildning och till och med inriktning efter att ha lagt ner flera år på studiekostnader? Är det värt det? Såna frågeställningar har jag, bidra gärna med fler.

BTW! Det jag menar med "okej" med citationstecken är vad tycker DU är bra/dåligt/accepterat i dagens samhälle. 

Meningen med den här tråden är nyfikenhet från min egna sida med förhoppning att skapa lite av en debatt.

• Svar på tråden När är det för sent att plugga?
  • Feminina

Det är aldrig försent att studera. Såvida man har möjlighet att finansiera det med lån eller deltidsarbete.

Accepterat i dagens samhälle? Så länge man själv vill studera ska väl ingen annan tala om vad man ska göra? Det finns så vitt jag vet inga lagar (eller osynliga regler)  på att man inte får byta arbete eller studera vid en viss ålder?

• Träskvatten

På ett tidigare arbete jag hade hjälpte jag bla distansstudenter. Bland dessa fanns en tant 70+år någonting. Hon var så vitt jag kunde bedöma kvick i tanken. Men det var definitivt för sent för henne att plugga därför att hon hängde helt enkelt inte med längre.

Såg en dokumentär om åldrande där de påstod att man blir långsammare i tanken som äldre därför att man söker i flera lådor i minnet. Det var absolut inget negativt utan har sina fördelar men när det gäller studier på universitet överväger nackdelarna med ett långsamt tänk.

Tanten hade en gedigen universitetsutbildning i bagaget så studier som företeelse kände hon väl till. Så jovisst kan det vara för sent att utbilda sig, då bör man istället ägna sig åt förkovran. Men när det sker lär vara individuellt.

När en släkting till mig gick läkarlinjen på 80-talet var en av studenterna över 60 år. Det blev ett jäkla hallå därför att då ÄR det slöseri med samhällsresurser. Så tack och lov har vissa utbildningar idag en högsta åldersgräns...

Svar på tråden När är det för sent att plugga?