• Anonym (lea)

Blom och planteringsjord som stått ute i vinter

Hej,

Jag köpte en säck med planteringsjord samt en med blomjord i fjol men pga olika omständigheter fick jag aldrig ner dessa i källarförrådet till vintern så de har stått ute på vår balkong i minusgrader och allt.

Hört att man inte kan använda jord som stått ute på vintern, ligger det någon sanning i detta?

• Svar på tråden Blom och planteringsjord som stått ute i vinter
  • riboflavin

Jag har hört att man inte ska använda frusen jord innan den tinat helt, men aldrig att det skulle vara ett problem att den tidigare varit fryst. På plantskolor och hos producenterna förvaras jorden utomhus året runt i regel, så jorden du köper har garanterat varit frusen i omgångar.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (lea)

Den jord som låg i blomlådorna var varm inuti så har väl legat och tinat i solen. Tänkte dock mest på att ta jord till att förplantera frön inomhus. Fast då låter jag den tina innan jag planterar.

• Anonym (Korkad)

Varför skulle man inte kunna använda den jorden? Titta ut genom fönstret. All jord du ser har legat ute hela året i miljoner år.

Besök närmsta byggvaruhus. Alla säckar med jord du ser har legat ute hela vintern och säljs sen till våren.

• Anonym (lea)
    Anonym (Korkad) skrev 2018-04-13 16:43:44 följande:

Varför skulle man inte kunna använda den jorden? Titta ut genom fönstret. All jord du ser har legat ute hela året i miljoner år.

Besök närmsta byggvaruhus. Alla säckar med jord du ser har legat ute hela vintern och säljs sen till våren.

Jag hoppas att din signatur "korkad" inte åsyftar mig och min fråga.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Korkad) skrev 2018-04-13 16:43:44 följande:
    Så är det
Svar på tråden Blom och planteringsjord som stått ute i vinter