• Aniiee

200 år gamla namn. Något som lockar?

Jag roade mig lite med att öppna en födelse- och dopbok för år 1818 (ok, jag satt och släktforskade....). Boken är från någonstans mellan Hultsfred och Ystad, och här är alla barnnamn från det året. Jag skriver av de exakt så som de står i boken. Är det namn du kan tänka dig att döpa barnen till idag?Andra tankar kring namnen?

Flickor:
    Johanna
    Nilla
    Catharina
    Marie
    Anna
    Hanna
    Karin
    Ingar
    Kersta
    Karna

Pojkar:
    Lars
    Sven
    Oluf
    Jonas
    Jöns
    Magnus
    Pehr
    Carl
    Nils
    Anders

Själv reagerar jag på Karna, det var ett.... eh... nytt?... namn för mig. Även intressant stavning på Oluf.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Svar på tråden 200 år gamla namn. Något som lockar?
  • Carambolan

Nilla reagerar jag på. Det känns väldigt smeknamnsbetonat med dagens mått mätt.

• Aniiee
    Carambolan skrev 2018-04-11 17:18:27 följande:

Nilla reagerar jag på. Det känns väldigt smeknamnsbetonat med dagens mått mätt.

Ja, fatiskt. Jag tänker nog automatiskt Nilla = Gunillas eller Pernillas smeknamn.
  • annabellelee

Karna har jag i min släkt och tycker är fint. Gillar också Karla, och kan tänk mig de namnen på barn, men mannen säger nej.

Nilla är också fint!

• fluu

Inget konstigt. Just Karna är ett gammalt namn som jag verkligen gillar, men jag skulle nog inte använda det. Både Nils och Magnus står på min lista och de flesta andra namnen gillar jag också.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Hejjk
    Aniiee skrev 2018-04-11 17:16:46 följande:

Jag roade mig lite med att öppna en födelse- och dopbok för år 1818 (ok, jag satt och släktforskade....). Boken är från någonstans mellan Hultsfred och Ystad, och här är alla barnnamn från det året. Jag skriver av de exakt så som de står i boken. Är det namn du kan tänka dig att döpa barnen till idag?Andra tankar kring namnen?

Flickor:

Johanna

Nilla

Catharina

Marie

Anna

Hanna

Karin

Ingar

Kersta

Karna

Pojkar:

Lars

Sven

Oluf

Jonas

Jöns

Magnus

Pehr

Carl

Nils

Anders

Själv reagerar jag på Karna, det var ett.... eh... nytt?... namn för mig. Även intressant stavning på Oluf.

Dom namnen heter ju många folk 2018 också förutom karna , det har jag aldrig hört förut
  • Rödtjärnens Anna

Flertalet av pojknamnen fanns med då vi valde namn till vår son (som tillslut fick namnet Nils).

Kan vissa av namnen vara regionala? Oluf blev Olaf eller Olof eller Olov om du bodde någon annan stans i landet.

Jag vet att man använde smeknamn ibland i kyrkböcker och likande, tex Karin blev Kajsa. Det kan ju vara sådana former i kvinnonamnen.

• Aniiee
    Rödtjärnens Anna skrev 2018-04-11 22:05:13 följande:

Flertalet av pojknamnen fanns med då vi valde namn till vår son (som tillslut fick namnet Nils).

Kan vissa av namnen vara regionala? Oluf blev Olaf eller Olof eller Olov om du bodde någon annan stans i landet.

Jag vet att man använde smeknamn ibland i kyrkböcker och likande, tex Karin blev Kajsa. Det kan ju vara sådana former i kvinnonamnen.

Jag tror säkert att vissa namn och stavningar är regionala. 

För övrigt är Karin också ett smeknamn från början, och Jöns också (för Katarina via Katrin och för Johannes). Ganska många vad vi anser vara vanliga namn är gamla smeknamn som "normaliserats". Med det sagt så finns en del namn i flera olika kulturer och har flera olika urprung.....
  • Regndamen

Det var tydligen meningen att ett av mina namn skulle vara Karna, blev Karin till slut.

Men inget av namnen lockar. De är väl hyfsat vanliga idag ändå. Snart kommer de väl bli populära namn för bebisar igen.

Svar på tråden 200 år gamla namn. Något som lockar?