• Ezzä

Fjällvandra nybörjare tips.

Hej!

Jag har fått idén att vandra i sommar med ett par vänner. Men jag kan ingenting om vandring, har tältat i naturen förr med skolan osv.

Jag tänkte att man är borta 2 nätter och två dagar. Dvs åka dag 1, komma fram sova och vandra nästa dag, dag 3 bege sig hemåt.

Tips på vart man kan åka? Vi bor i Stockholm. Vi vill gärna ha nära till bilen också ifall man skulle behöva åka hem eller så..

Vad har ni för tips? För övrigt är jag tjej 24 år om det spelar någon roll.

• Svar på tråden Fjällvandra nybörjare tips.
  • Endastjag

Kanske inte de råd du är ute efter men...

Jag fjällvandrade för första gången förra sommaren och valde då norra alperna. På en välrenommerad skidort bodde vi en vecka. Hotellet var 5-stjärnigt och deras pool/bastu avd var underbar efter en dag i vandrarkängor.

Efter det hade man god aptit på en 3-rätters måltid på kvällen. Så mitt tips är att satsa på lite lyx men såklart passar det inte alla.

• Ezzä
    Endastjag skrev 2018-04-10 19:45:59 följande:

Kanske inte de råd du är ute efter men...

Jag fjällvandrade för första gången förra sommaren och valde då norra alperna. På en välrenommerad skidort bodde vi en vecka. Hotellet var 5-stjärnigt och deras pool/bastu avd var underbar efter en dag i vandrarkängor.

Efter det hade man god aptit på en 3-rätters måltid på kvällen. Så mitt tips är att satsa på lite lyx men såklart passar det inte alla.

Tänkte något i Sverige eller grannländerna :) några tips?
  • riboflavin

Se till att ha gjort några dagsutflykter med packning och gå in kängorna, att ta hand om fötterna och ha känsla för att gå med tung packning är A och O. Vill du specifikt till just fjällen? Annars finns gott om fina vandringsleder även i södra Sverige, som har den fördelen att om man får hopplös skoskav så kan man ta närmsta buss utan att behöva gå i minst 3 timmar.

Jag kan tipsa om Skåneleden/Österlen, min ena hund klarar inte några långa, tuffa vandringar längre så förra året vandrade vi kortare etapper där, vackert och gott om rastplatser för den som vill hålla det lättsamt.

Om det är just fjällen som lockar så är mitt tips jämtlandsfjällen.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Endastjag
    Ezzä skrev 2018-04-10 19:54:04 följande:

Tänkte något i Sverige eller grannländerna :) några tips?

Nej sorry Sverige lockar inte alls.
  • gahadas

Öva att gå med tung packning och kängor om du är ovan.

Mitt tips är att inte sova i stugor/på hotell. Ta med tält och all mat ni behöver istället. Blir lite mer genuint då.

• Studentpappa

Åk till storhogna, lofsdalen, skjärsjövålen eller någon mindre anläggning. Hyr en stuga eller bo på camping och gör dagsturer, om ni inte vill gå längre än att ni vill ha nära till bilen ifall ni behöver åka hem? Vad ska ske så att ni behöver avbryta, räcker det är ni blir skitnödig eller fixar ni att skita i det fria?

Sen nästa gång ger ni er ut och tältar på fjället.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • alla har olika åsikter

Är själv nybörjare inom området. Vi har bokat stuga i idre, Dalarna för familjen och därifrån kommer vi fjällvandra. De har även guidade turer där som är perfekt för oss nybörjare. ^^

Svar på tråden Fjällvandra nybörjare tips.