• Anonym (Minalo)

Ensam vårdnad. Pappan hotar?

Jag har en dotter som jag har på heltid. Jag o pappan gjorde slut för några år sen. Innan vi gjorde slut så var vi i kontakt med soc för det förekom våld i hemmet som pappan gjorde så därför skulle inte våran dotter inte vara hos honom alls utan hos mig. Kan tillägga att det fortsatt vart lite våld mellan mig l honom eller så för när han blir riktigt arg då vet man inte vad han hittar på men det är inget som jag sagt till nån.

Så fyllde vi i alla papper o grejjer som man gör när man går isär o har barn. Så jag antar att jag fick ensam vårdnad. Kan man se det nånstans?

Nu är der så att jag och 4 till i min familj bokade en utomlandsresa. Berättade för pappan för han finns nu mer i dotterns liv och har henne ibland om jag måste iväg på saker o sånt. Men iallafall han sa inget om det utan bara att vi får ha det så kul.

Men nu plötsligt så kom han o började babbla om hur orolig han är för vår dotter och att hon inte ska få följa med. Visst det är ju bra att han är orolig men nu efter resan vart bokad i flrra månader och att dottern längtar nåt så otroligt till resan så kommer han o riktigt HOTAR mig att han ska hitta på saker så att jag inte FÅR ta med dottern. Han blev plötsligt jättearg o jag blev faktiskt rädd.

Tror mkt väl han skulle kunna gå så långt att typ polisanmäla mig o anmäla mig för massa saker bara för att jag inte ska ta med dottern.

Tillägger en sak till att han aldrig tagit hand om dottern. Han brydde sig knappt när hon var liten. Det är senaste året han börjat ta ansvar.

Min fråga. Hur mycket har han o säga till om o kan han göra nåt?

Sa till honom att han gärna får följa med men han har inga pengar till det.

Han kallar min familj mesar som inte kan göra nåt för dotterns säkerhet osv. Verkligen hotar med att han kommer hitta på nåt fantastiskt.

• Svar på tråden Ensam vårdnad. Pappan hotar?
  • Kjell2

Bjud inte med honom 
    Umgås inte med honom
    Kolla med folkbokföringen, skatteverket, avseende vårdnaden.

Ja, skulle han verkligen vilja kan ha trassla till saker. Men troligtvis är det mest tomma hot och sannolikheten att det verkligen blir något är lågt.

Bäst är att ignorera honom.

• Anonym (M)

Måste inte andra parten godkänna resan? Annars kan han anmäla för kidnappning.

• Kjell2
    Anonym (M) skrev 2018-04-10 14:15:18 följande:

Nej!

Men lite hänger på vårdnaden och eventuellt fastställt umgängesschema.

• Anonym (Ppp)

Logga in på skatteverket med ditt bank-id. Där kan du själv ta fram personbevis åt din dotter. På det står det vem/vilka som är vårdnadshavare.

• Anonym (Minalo)
    Kjell2 skrev 2018-04-10 14:20:00 följande:

Nej!

Men lite hänger på vårdnaden och eventuellt fastställt umgängesschema.

Det står att ungen är folkbokförd hos mig o ett tag ville ju inte pappan ha dottern alls över huvud taget. Han tyckte det var jobbigt att bara ha henne nån timma så därför har hon alltid vart heltid hos mig. Han har vart väldigt psykiskt instabil därav våldet osv så dottern fick ju inte va hos honom alls ett tag eller så efter jag va på soc med det..

Men nu senaste tiden har han velat ha henne mer och han tar väl hand om henne. Men nu helt plötsligt är hon hela hans värld o han tror att bara han kan ta hand om henne o hålla henne trygg. De andra 4 som ska med på resan dom är bara mesar som inte skulle göra nåt för dottern. Han är då fortfarande inte stabil..
  • Anonym (M)

Ignorera honom som ovan skrev. Han hoppas antagligen på en gratis resa och kommer hålla på sådär tills ni kommer hem. Har du vårdnaden behöver du inte oroa dig för nått. Spara ev sms/konversationer och spela in samtal där han hotar med att "ställa till det" för att använda dom bevis om han ställer till det:)

• Kjell2
    Anonym (Minalo) skrev 2018-04-10 14:33:17 följande:

Det står att ungen är folkbokförd hos mig o ett tag ville ju inte pappan ha dottern alls över huvud taget. Han tyckte det var jobbigt att bara ha henne nån timma så därför har hon alltid vart heltid hos mig. Han har vart väldigt psykiskt instabil därav våldet osv så dottern fick ju inte va hos honom alls ett tag eller så efter jag va på soc med det..

Men nu senaste tiden har han velat ha henne mer och han tar väl hand om henne. Men nu helt plötsligt är hon hela hans värld o han tror att bara han kan ta hand om henne o hålla henne trygg. De andra 4 som ska med på resan dom är bara mesar som inte skulle göra nåt för dottern. Han är då fortfarande inte stabil..
    Kolla vårdnaden, inte folkbokföringen.

I övrigt, minimera kontakten, avvakta och gör ingenting.

• Anonym (Nej)

Om ni hade gemensam vårdnad innan ni gick isär så måste du gå genom familjerätten samt tingsrätten för att få igenom ensamvårdnad om han själv inte sagt att han inte vill ha vårdnaden. Har ni gemensam vårdnad och du sticker utomlands med barnet utan hans tillstånd så klassas det som kidnappning och risken är stor att du blir av med vårdnaden. Har han ingen vårnad så är det bara att åka.

• Anonym (Minalo)
    Anonym (Nej) skrev 2018-04-10 14:45:57 följande:

Om ni hade gemensam vårdnad innan ni gick isär så måste du gå genom familjerätten samt tingsrätten för att få igenom ensamvårdnad om han själv inte sagt att han inte vill ha vårdnaden. Har ni gemensam vårdnad och du sticker utomlands med barnet utan hans tillstånd så klassas det som kidnappning och risken är stor att du blir av med vårdnaden. Har han ingen vårnad så är det bara att åka.

Har beställt personbevis för dottern nu från skatteverket så får det om två dagar ungefär. Men jag är 99 procent säker på att jag har ensam vårdnad för han ville inte ha nåt med dottern förut o skrev bara på alla papper typ.
  • Kjell2
    Anonym (Minalo) skrev 2018-04-10 15:01:46 följande:
    Har beställt personbevis för dottern nu från skatteverket så får det om två dagar ungefär. Men jag är 99 procent säker på att jag har ensam vårdnad för han ville inte ha nåt med dottern förut o skrev bara på alla papper typ.
    Minimera kontakten med honom. Gör inget. Låt honom skrika och hot. ignorera.  Avvakta.

• Anonym (Nej)
    Kjell2 skrev 2018-04-10 15:20:08 följande:

Minimera kontakten med honom. Gör inget. Låt honom skrika och hot. ignorera.  Avvakta.

Herregud vad du upprepar dig! Har han vårnaden om barnet och vill ha kontakt med sitt barn så ska han ha det för det är han rättighet då han är pappan. Han har rätt till umgänge
  • Kjell2
    Anonym (Nej) skrev 2018-04-10 15:51:36 följande:
    Herregud vad du upprepar dig! Har han vårnaden om barnet och vill ha kontakt med sitt barn så ska han ha det för det är han rättighet då han är pappan. Han har rätt till umgänge
    Även utan vårdnad kan han få umgäng.Han får väl gå till familjerätten och starta ett ärende.

Finns ingen konflikt i att han skulle kunna ha umgänge och mamman göra resan.

• Ess
    Anonym (Nej) skrev 2018-04-10 15:51:36 följande:
    Har dom inget påskrivet umgängesavtal så kan han inte hävda att han tvunget ska ha umgänge just precis under deras resa, utan han får i så fall ha före och efter.
  • Ess
    Ess skrev 2018-04-13 08:42:31 följande:
    Har dom inget påskrivet umgängesavtal så kan han inte hävda att han tvunget ska ha umgänge just precis under deras resa, utan han får i så fall ha före och efter.
    Det viktiga är att ts inte nekar umgänge och försvårar det. Men erbjuder hon före och efter resan så är hon tillmötesgående.
  • Undrande Tetris

Vet inte varför det skrivs här att det ska räknas som kidnappning. Man behöver inte den andre förälderns tillstånd för att åka bort på ens egen vecka med barnen. Finns undantag dock ifall man gör långa resor osv. Om det finns risk för att man vill flytta barnet till annat land om man har släkt där och så.

Det här är den information jag sökt upp inför resa där den andre föräldern motsatte sig vår semester och vägrade skriva på passansökan. Vi stämde henne för att hon skulle skriva på och fick stöd så hon va tvungen att skriva på. Barnen ska inte behöva lida för att deras föräldrar inte kan enas. Och i detta fall handlar det om gemensam vårdnad. Har Pappan inte vårdnad så har han ingenting alls att komma med!

• Anonym (Hm)
    Anonym (Nej) skrev 2018-04-10 14:45:57 följande:
    Håller med
Svar på tråden Ensam vårdnad. Pappan hotar?