• mrscool

Förstår mig inte på deklarationen

Hejsan! Jag har nu som dom flesta andra fått min deklaration, saken är den att jag har avbetalningsplan hos 2 inkassobolag sedan tidigare. Dom står med på min deklaration under ?Avdrag Kapital? och jag förstår verkligen inte, gick pengar till dom? För jag fick märkligt lite tillbaka, och under står det ?2044kr? så har dom tagit det? Eller vad?

Har googlat mig galen men om någon kunde förklara på ett språk som går att förstå sig på är jag tacksam!!

• Svar på tråden Förstår mig inte på deklarationen
  • Ingapapper

Avdrag kapital betyder att du har fått ett avdrag i deklarationen för att du har betalat ränta till de bolagen under året:
    Du får avdrag med 30 procent av det du har betalat i ränta under 2017.

Det beloppet gör att du får mer tillbaks och inte mindre, så att du får lite tillbaks beror på något annat. Om du har betalat mer i ränta tidigare år så kan det påverka så att du får mindre tillbaks i år än tidigare år.

Jag vet inte vad du grundar det på att du fick märkligt lite tillbaka, tanken är ju att det ska stämma så bra som möjligt så att man varken slipper betala eller får något tillbaks.

• mrscool

Vad märkligt, det står ju runt 2000kr där men jag får 650kr tillbaka haha. Blir verkligen inte klok på detta

• Cadencee
    mrscool skrev 2018-04-10 06:18:00 följande:

Vad märkligt, det står ju runt 2000kr där men jag får 650kr tillbaka haha. Blir verkligen inte klok på detta

Här du sålt bostad under föregående år? Hur har jobbsituationen sett ut? Ibland kan skatten fela om man tex är föräldraledig länge under 1 år och även jobbar, där kan många få tex betala restskatt istället även om jag tidigare årfått tillbaka.
  • Trippelmamma76

Du får nog förklara varför du hade räknat med att få mer tillbaka? Eftersom du säger att det är märkligt. Sedan är det ju bra att du inte fått en rejäl restskatt åtminstone...

• mrscool

Jag har samma jobb som jag haft senaste 3 åren, jag har inte fått ut under 10.000kr dom åren och dom har varken dragit mer eller mindre skatt förra året, enda skillnaden är att jag hoppade in och jobbade ca 7 pass på ett annat ställe, så därför trodde jag att jag skulle få ut betydligt mer. :)

• Kjell2
    mrscool skrev 2018-04-10 16:50:58 följande:

Jag har samma jobb som jag haft senaste 3 åren, jag har inte fått ut under 10.000kr dom åren och dom har varken dragit mer eller mindre skatt förra året, enda skillnaden är att jag hoppade in och jobbade ca 7 pass på ett annat ställe, så därför trodde jag att jag skulle få ut betydligt mer. :)

Extrajobb gör att det ofta dras för lite skatt. 

• Hermioney
    mrscool skrev 2018-04-10 00:31:55 följande:

Hejsan! Jag har nu som dom flesta andra fått min deklaration, saken är den att jag har avbetalningsplan hos 2 inkassobolag sedan tidigare. Dom står med på min deklaration under ?Avdrag Kapital? och jag förstår verkligen inte, gick pengar till dom? För jag fick märkligt lite tillbaka, och under står det ?2044kr? så har dom tagit det? Eller vad?

Har googlat mig galen men om någon kunde förklara på ett språk som går att förstå sig på är jag tacksam!!

Men varför googlar du? Ring skatteverket och fråga!
  • sextiotalist
    mrscool skrev 2018-04-10 06:18:00 följande:

Man drar av detta belopp på bruttoinkomsten så det är inte 2000 du får tillbaka, för de flesta så brukar det bli 30% så det stämmer rätt bra
  • mrscool
    Hermioney skrev 2018-04-12 11:52:59 följande:

Oj kan man verkligen ringa dom?? Det visste jag inte!

Nej, jag hade förstås ringt om jag inte hade haft grov telefonfobi och kan fråga folk med koll i första taget än att utsätta mig för något som triggar min ångest och dessutom har enormt lång kötid då man ska ringa..
  • Hermioney
    mrscool skrev 2018-04-12 14:04:37 följande:

Nej, jag hade förstås ringt om jag inte hade haft grov telefonfobi och kan fråga folk med koll i första taget än att utsätta mig för något som triggar min ångest och dessutom har enormt lång kötid då man ska ringa..

Då skickar man mail
  • Kjell2
    mrscool skrev 2018-04-12 14:04:37 följande:

På FL hittar du begränsat med foik som har koll och framförallt kan du inte veta om de har koll eller ej.
  • Themis
    Hermioney skrev 2018-04-12 11:52:59 följande:
    Kanske för att Skatte inte ens svarar? Flört

Det enda jag fick till kösvar när jag ringde Skatte innan i veckan var "vi har för många i kö just nu var god ring senare"

Men nu redde jag ut det via andra metoder.
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Themis
    Hermioney skrev 2018-04-12 14:46:54 följande:
    Då skickar man mail
    Som inte heller besvarades på fem arbetsdagar, vilket var anledningen att jag ringde...
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Hermioney
    Themis skrev 2018-04-12 17:57:52 följande:

Kanske för att Skatte inte ens svarar?

Det enda jag fick till kösvar när jag ringde Skatte innan i veckan var "vi har för många i kö just nu var god ring senare"

Men nu redde jag ut det via andra metoder.

Okej ? ?
Svar på tråden Förstår mig inte på deklarationen