Kontrakt uppsägningstid och giltighetstid
Hej. Jag hoppas att det finns någon som har kunskap eller erfarenhet om juridiska bitarna kring boenden/uppsägningstid och som har svar på min fråga.
Jag bor nu som inneboende och tecknade kontrakt med min hyresvärd i augusti till första januari. På kontraktet framtaget av hyresgästföreningen från 2002 står det i alternativ ett: "Med fyra månaders uppsägningstid. Vid utebliven uppsägning förlängs kontraktet med 6 månader för varje gång". Eftersom jag eller hyresvärden inte blev meddelade något innan förste januari, antog jag att kontraktet fortsatte sex månader till förste juli och sen slutade. När jag idag pratade med min hyresvärd påstår han att detta bara är intervallet för när jag kan säga upp lägenheten (detta har han hört av sin bror). Jag tycker att detta känns väldigt lustigt och tänker att ett kontrakt tar slut när det tar slut. Jag har räknat med att flytta förste juli och vill såklart inte betala en månadshyra till.
Finns det någon som vet hur det funkar med kontraktet och vad som gäller i detta läge? Bluffar de eller har de faktiskt rätt?
Jag fick dessutom reda på att den andre som bor inneboende i lägenheten betalar 1000 kr mindre i hyra trots att vi bor på lika stor yta. Är det någon som vet om detta är ok, juridiskt sett?
Tack på förhand!