• DoktorBaver

Kontrakt uppsägningstid och giltighetstid

Hej. Jag hoppas att det finns någon som har kunskap eller erfarenhet om juridiska bitarna kring boenden/uppsägningstid och som har svar på min fråga.

Jag bor nu som inneboende och tecknade kontrakt med min hyresvärd i augusti till första januari. På kontraktet framtaget av hyresgästföreningen från 2002 står det i alternativ ett: "Med fyra månaders uppsägningstid. Vid utebliven uppsägning förlängs kontraktet med 6 månader för varje gång". Eftersom jag eller hyresvärden inte blev meddelade något innan förste januari, antog jag att kontraktet fortsatte sex månader till förste juli och sen slutade. När jag idag pratade med min hyresvärd påstår han att detta bara är intervallet för när jag kan säga upp lägenheten (detta har han hört av sin bror). Jag tycker att detta känns väldigt lustigt och tänker att ett kontrakt tar slut när det tar slut. Jag har räknat med att flytta förste juli och vill såklart inte betala en månadshyra till. 
    Finns det någon som vet hur det funkar med kontraktet och vad som gäller i detta läge? 
    Bluffar de eller har de faktiskt rätt? 

Jag fick dessutom reda på att den andre som bor inneboende i lägenheten betalar 1000 kr mindre i hyra trots att vi bor på lika stor yta. Är det någon som vet om detta är ok, juridiskt sett?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Kontrakt uppsägningstid och giltighetstid
  • Anonym (Roxan)

Jag har aldrig sett det där i privata sammanhang men det är ganska vanligt när det gäller affärslokaler. Det stämmer som de säger att för att säga upp avtalet första juli behövde du säga upp det fyra månader innan, annars har det automatiskt förlängts till första januari.

• Carambolan
    Anonym (Roxan) skrev 2018-04-09 20:41:12 följande:

Jag har aldrig sett det där i privata sammanhang men det är ganska vanligt när det gäller affärslokaler. Det stämmer som de säger att för att säga upp avtalet första juli behövde du säga upp det fyra månader innan, annars har det automatiskt förlängts till första januari.

Som privatperson tror jag inte att det är möjligt att avtala bort rätten till tre månaders uppsägning, det är lagstadgat i jordabalken. För företag är det däremot vanligt med den där konstruktionen i hyresavtal.

Ta hjälp av Hyresgästföreningen Ts!
Svar på tråden Kontrakt uppsägningstid och giltighetstid